Pénzcentrum • 2010. március 18. 12:32
A húsvéti édességek kiskereskedelmi forgalmának évek óta tartó növekedése megtorpant tavaly. A 2009-es ünnepi időszakban 1 százalékkal csökkent a bolti eladás, mintegy 2,7 milliárd forintra, állapította meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. Mennyiségben, a 8 százalék csökkenés következtében a forgalom 890 tonna körül alakult.
Legnépszerűbb évek óta a csokoládétojás és a nyúl. Utánuk értékben a más ajándékot is tartalmazó édességcsomagok következnek, a hagyományos csomagok és a csokoládéból készült kacsa, bárány és csibe.
A nugátot a tejcsokoládé mennyiségben először három éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában, és tavaly tovább erősítette vezető pozícióját. A tejcsokoládéból készült ünnepi figuráira 61 százalék jutott a bolti eladásból tavaly, míg a nugátosokra 34 százalék. A két drágább szegmens, az étcsokoládé mutatója 4, a tej+fehéré 1 százalék.
A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy az elsősorban nugátra koncentráló, kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat.
A tejcsokoládé jóval drágább, mint a nugát. A tavalyi húsvét hónapjában, áprilisban egy kilogramm tejcsokoládéból készül húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3 895 forint volt, míg nugátból csak 1 529 forint.
Az értékesítésben egyre nagyobb rész jut a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatornára. Piaci részesedése 26 százalékról 30-ra nőtt tavaly húsvétkor, az előző évi ünnepi időszakhoz képest.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ez nyilván összefügg a kereskedelmi márkák nagyobb súlyával. Amíg 12-44 százalék jutott rájuk tavaly az ünnepi időszak hónapjaiban, addig egy évvel korábban még csak 9-17 százalék.
A bolttípusok között nagyobb lett a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek részaránya is. Mindez a hipermarket rovására történt, amelynek mutatója 60-ról 53 százalékra csökkent.