Többért vásároltunk kevesebbet

Pénzcentrum2009. július 2. 13:32

Értékben 5 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma 2008 június-2009 májusban, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor mennyiségben 2 százalékos csökkenést regisztrált a Nielsen piackutató vállalat, az általa mért 90 élelmiszer kategória bolti eladásában.

A lakóhely közeli szupermarketeket és diszkontokat egyre nagyobb arányban részesítik előnyben a vásárlók. A vásárlási szokások lassú átrendeződésének következtében az élelmiszerek kiskereskedelmi eladásából a szupermarketek piaci részesedése 15 százalékkal, a diszkontoké 5 százalékkal nőtt, egyik évről a másikra. Ugyanakkor a kevesebb vásárlás miatt a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek piaci részesedése 8 százalékkal csökkent. Figyelemre méltó, hogy a 201-400 négyzetméteres, hagyományos boltok pozíciója stabil.

A változásokban lényeges szerepet játszik, hogy a Spar tavaly nyáron megvette a Plus diszkont hálózat több mint 170 egységét, és zömüket átalakította szupermarketté. A többi diszkontlánc közül gyorsan terjeszkedik az Aldi és a Lidl. Előbbi tavaly tavasszal lépett be a magyar piacra, és egy év alatt 50 üzletet nyitott. Utóbbi pedig csak az idei első félévben tizenkét új egységgel bővítette hálózatát.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória együttes forgalma meghaladta az 1300 milliárd forintot 2008 június-2009 májusban. A legnagyobb forgalmú húskészítmények bolti eladása az előző évhez képest értékben 6 százalékkal emelkedett, és meghaladja a 205 milliárd forintot. Az utána következő sör bolti eladása stabil, a sajté 3 százalékkal lett nagyobb, és a szénsavas üdítőitalé sem változott.

A legnagyobb forgalmú húsz kategórián belül kétszámjegyű forgalomnövekedést ért el az étolaj (22 százalék) és margarin (15). A Nielsen által mért összes élelmiszerből kiemelkedően nőtt értékben, többek között a következő kategóriák bolti eladása 2008 június-2009 májusban, az előző évhez képest: Rizs (36 százalék), energiaital (27), bors (20), ketchup (19), mustár (17), majonéz (16) és vajkrém(15).

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A mennyiségben mért bolti eladás 3-6 százalékkal emelkedett a legnagyobb forgalmú kategóriák közül a következőkből: sajt, tejföl, gyümölcsjoghurt, édes keksz és praliné.  A kisebb forgalmú kategóriák közül - mennyiségben - kiemelkedik az energiaitalok 43, vaj 13, ketchup 11, vajkrém és égetett szeszesitalok közül a bitter 9-9 százalékos piacbővülése.

Címkék: