Meglena Kuneva, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa a mai napon ismertette a mobiltelefonos szolgáltatásokat - például csengőhangokat és háttérképeket - kínáló honlapokra irányuló, az Unió egészére kiterjedő vizsgálat eredményeit. A vizsgálat, mely a 27 tagállam, valamint Norvégia és Izland több mint 500 honlapjára terjedt ki, megállapította, hogy az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak kell alávetni, mivel felmerült az uniós fogyasztóvédelmi szabályok megsértésének gyanúja. Számos honlap célcsoportjai a gyermekek és a fiatalok. A feltárt problémák között szerepel, hogy az árra vonatkozó árinformációk nem egyértelműek, vagyis nem a teljes árat tüntetik fel, az ár nem tartalmazza az adókat vagy a fogyasztók nincsenek tisztában azzal, hogy előfizetésre iratkoznak fel. Sok honlap nem tartalmazza az előírt kapcsolattartási információkat a szolgáltatóról. További problémát jelentenek a félrevezető információk, melyek esetében a legfontosabb információk az apró betűs részben szerepelnek vagy nehezen találhatók a honlapon vagy az "ingyenes" szó megtévesztő használatával ráveszik a fogyasztókat hosszú lejáratú szerződések megkötésére. A jogsértések eltérő súlyosságúak. Európában több mint 495 millió mobiltelefon van használatban. A becslések szerint 2007-ben a teljes európai "mobiltartalom"-piac 29%-át tették ki csak a csengőhangok (ez 10%-kal haladta meg a 2006-os arányt). 2007-ben Európában a csengőhang-értékesítések összegét 691 millió euróra lehetett becsülni. Hét ország (Norvégia, Finnország, Svédország, Lettország, Izland, Románia és Görögország) nyilvánosságra hozza azon honlapok nevét, melyek esetében szabálytalanságokat tapasztaltak.
"Ez az uniós szintű intézkedés közvetlen válasz arra a több száz fogyasztói panaszra, melyek a nemzeti hatóságokhoz érkeztek. Nagyon sokan esnek olyan rejtélyes költségek, díjak és csengőhang-előfizetések okozta költséges meglepetések áldozatául, melyekről először mobiltelefon-számlájuk láttán értesülnek. Egész Európában jogérvényesítési intézkedéseket fognak elrendelni az ilyen szolgáltatók felkutatására. Egyértelmű üzenetet kell azonban intéznünk különösen a tizenévesekhez és a gyermekekhez: "legyetek résen!" Mindenekelőtt az apró betűs szövegre kell odafigyelni. Sok a jóhírű szolgáltató, de e szolgáltatások biztonságos megvásárlása érdekében mindig el kell olvasni az apró betűs részt és meg kell bizonyosodni arról, hogy csak a kívánt szolgáltatásra iratkoztunk fel." - idézi az EU Rapid a biztos szavait.
"Nagytakarítás"
A "nagytakarítás" az Unió újfajta vizsgálata és jogérvényesítési intézkedése. A tagállamok egyidejűleg végzik a honlapok összehangolt ellenőrzését, hogy felderítsék a fogyasztóvédelmi jog megsértését egy adott ágazatban. Kapcsolatba lépnek az állítólagos szabályalanságot elkövető szolgáltatókkal és kérik, hogy tisztázzák helyzetüket és/vagy korrekciós intézkedéseket hoznak e szolgáltatókkal szemben.
A mobilszolgáltatásokra vonatkozó "nagytakarításra" június 2 és 6. között került sor. Az európai jogérvényesítő hatóságok ellenőrizték a mobilszolgáltatók honlapjait az uniós fogyasztóvédelmi jog - a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2005/29/EK irányelv, a távollevők között kötött szerződésekről szóló 1997/7/EK irányelv és az elektronikus kereskedelemről szóló 2000/31/EK irányelv - gyanított megsértésének felderítése céljából.
Az eredmények
A "nagytakarítás" a mobilszolgáltató ágazatban feltárt három olyan gyakorlattípusra összpontosított, melyek sértik a fogyasztók jogait: az ajánlatban szereplő árra vonatkozó, nem egyértelmű információk; a szolgáltatóra vonatkozó információk; félrevezető hirdetések.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- Az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak vetik alá. Összesen 558 honlapot ellenőriztek és 466 honlapot kell még részletesebben megvizsgálni. 76 esetben lehetséges, hogy a különböző nemzeti hatóságok között határokon átnyúló együttműködésre lesz szükség (fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat). Az országonkénti lebontást lásd a (MEMO/08/516)-ban.
- Az ellenőrzött honlapok 50%-ának a gyermekek voltak a célcsoportjai (558-ból 279 honlap). E honlapok a gyermekek rajzfilmhőseit, jól ismert TV-szereplőket használtak fel vagy szülői beleegyezést kértek. E honlapok esetében is jelentős arányban (80%) fordultak elő szabálytalanságok.
- Számos honlap esetében többszörös szabálytalanságot állapítottak meg. A számadatok a következők (a részleteket a MEMO/08/516 tartalmazza):
- Az összes ellenőrzött honlap csaknem 50%-a esetében tapasztaltak szabálytalanságokat az ajánlatban szereplő árra vonatkozó információkat illetően (558-ból 268 honlap). Számos honlapon nincsenek egyértelműen feltüntetve - vagy egyáltalán nem kerülnek említésre - az árak és a kapcsolódó költségek illetve díjak egészen addig, amíg azok meg nem jelennek a fogyasztó telefonszámláján. Az árak nem tartalmazták az összes adót, előfizetés esetén az "előfizetés" szó nincs egyértelműen feltüntetve vagy nem világos, hogy meddig tart az előfizetési időszak.
- Az összes ellenőrzött honlap több mint 70%-a esetében hiányosak voltak az előírt kapcsolattartási információk a szolgáltatóról - a szolgáltató neve, földrajzi címe, vagy hiányosak voltak az elérhetőségi adatai (558-ból 399 honlap). Ez ellentmond az uniós jognak; az elektronikus kereskedelemről szóló 2000/31/EK irányelv előírja, hogy fel kell tüntetni a szolgáltató adatait, többek között az e-mail címét.
- Az ellenőrzött honlapok több mint 60%-a félrevezető módon tüntette fel az információkat (558-ból 344). A szerződésre vonatkozó információk megtalálhatók ugyan a honlapon, de csak az apró betűs részben vagy nehezen található helyen. Az "ingyenesként" hirdetett áruk és szolgáltatások félrevezetik a fogyasztót, aki később veszi észre a költségeket vagy hogy szerződés köti.
További teendők
A nemzeti hatóságok kapcsolatba lépnek a vállalkozásokkal annak érdekében, hogy ez utóbbiak tisztázzák illetve hárítsák el a feltárt problémákat.
Ennek elmulasztása jogi következményekkel járhat, mely bírságot vagy honlapjuk leállítását eredményezheti. Határokon átnyúló esetekben a nemzeti hatóságok más uniós tagállamok hatóságainál dolgozó kollégáikkal működnek majd együtt. A hatóságoknak 2009 első felében kell jelentést készíteniük az elért haladásról.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.