22 °C Budapest

Mit titkolnak a mobilszolgáltatók? - Nézzünk utána...

Pénzcentrum
2008. február 26. 08:36

Csak látszólagos volt 2007-ben a magyar mobilpiac felgyorsult növekedése, ugyanis az ügyfélszám inkább a hirtelen megugró "zombikártya" állomány miatt bővült látványosan. A használaton kívüli kártyák a Pannon-nál koncentrálódnak és egyelőre nem látható, hogy a szolgáltató miért szakadt el nagy mértékben a piaci trendektől e tekintetben. Ha a használatban lévő kártyaszámokat vizsgáljuk akkor látható, hogy kialakult a status quo a magyar mobilpiacon, a piaci részesedések érdemben nem változnak, a szolgáltatók valószínűleg inkább az uniós és a hazai szabályozó testületek "kellemetlenkedéseinek" hatását próbálják leküzdeni ahelyett, hogy egymással harcolnának. A legnagyobb tortaszelettel természetesen még mindig a T-Mobile rendelkezik, azonban a legtöbb bevételt a Vodafone ügyfelei hozzák a konyhára...

Újra mögöttünk van egy év, napvilágot láttak a legfrissebb statisztikák a magyar mobilpiacról. Az év utolsó hónapjában a karácsonyi ajándékozások miatt jellemzően megugrik a mobiltelefon ügyfelek száma, ezúttal sem történt ez másképp, így 2007. december 31-én immár minden 100 magyar lakosra 109.7 mobiltelefon ügyfél jutott.

A mobil penetráció 2007 áprilisában lépte át a 100%-os álomhatárt Magyarországon, ám a növekedés nem állt le, sőt felgyorsult és december végéig csaknem 10 százalékpontot emelkedett.

A felületes szemlélő azt hihetné, hogy a piac növekedéséből leginkább a Pannon tudta kivenni a részét, ugyanis a statisztikák alapján feltűnő, hogy az egyetlen szolgáltató volt, amely idén növelni tudta piaci részesedését.

A teljes aktív kártyaszámra vonatkozó statisztikák azt mutatják, hogy a mobilcég a tavalyi évnek szinte minden hónapjában 1 százalékponttal nagyobb piaci részesedést tudott felmutatni az egy évvel korábbinál és ezt a darabot a Vodafone és a T-Mobile tortaszeletéből körülbelül azonos arányban hasította ki.

A fenti megállapítások azonban erős fenntartással kezelendők, ugyanis ha közelebbről megnézzük a számokat, akkor rájöhetünk, hogy a piac tavalyi gyorsulása és a Pannon növekedése csakis abból adódott, hogy jelentős ütemben szaporodni kezdtek a forgalmazásban részt nem vevő "zombikártyák" a piacon.

A Nemzeti Hírközlési Hivatal (NHH) a statisztikáiban aktív és forgalmazásban részt vevő vonatkozásban közli az országos mobil ügyfélszámot. Aktívnak tekintendő az a SIM kártya, amely az adott hónap utolsó napján hívást tud fogadni, a szolgáltató üzemeltetéshez kapcsolódó, bevételt nem termelő kártyái azonban természetesen kivételt képeznek.

Forgalmazásban résztvevő az a kártya, amelyről az elmúlt három hónapban hívást is indítottak, vagy fogadtak, illetve sms-t indítottak. Ide tartozik az adatforgalom is, de érdekességként meg kell említenünk, hogy a kapott sms mára már nem elég ahhoz, hogy forgalmazásban résztvevő legyen a kártya, mivel korábban a szolgáltatók a három hónap lejárta előtt üzeneteket küldtek kártyáikra, hogy ezzel felpumpálják az ügyfélszámokat.

Az alábbi grafikonon jól látható, hogy a zombikártyák száma 2003 vége és 2007 eleje között folyamatosan 600 és 700 ezer fő között mozgott, azonban tavaly februárban növekedésnek indult és év végre 900 ezer közelébe emelkedett.

Ha a számok mögé nézünk, akkor látszik, hogy a zombikártyák a Pannonnál összpontosulnak. Természetesen minden szolgáltatónál van egy elkerülhetetlen részaránya ezeknek az ügyfeleknek, ami a múltban többé-kevésbé együtt is mozgott a három hazai szolgáltatónál, ám 2007 elején a Pannonnál valami elszakadt. Mára a szolgáltató ügyfeleinek 13%-a nem használja a kártyáját, miközben a T-Mobile-nál és a Vodafone-nál mindössze 6% ez az arány.

A használaton kívüli kártyaállomány felduzzadása imázs szempontjából kedvező a Pannonnak, mivel a legtöbb sajtóorgánum a teljes aktív kártyaszámot veszi alapul a piaci részesedések kiszámításakor, így úgy tűnhet, mintha a szolgáltató növelni tudná piaci tortaszeletét. A részesedéseket kizárólag a forgalmazó kártyák tekintetében vizsgálva azonban éppen ennek ellenkezője látszik: a Pannon 2007 utolsó hónapjaiban piaci részesedést veszített a T-Mobile-lal szemben, miközben a Vodafone tartani tudta magát.

A fentiekhez persze rögtön hozzá kell tennünk, hogy ezek a változások valójában nüansznyiak (az 1%-ot sem érte el tavaly a szolgáltatók részesedésének változása), a magyar mobil piacon mára már tulajdonképpen kialakult a status quo.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Érdekes tanulság, hogy a "zombikártyákat" figyelmen kívül hagyva a hazai mobilpenetráció valójában csak a tavalyi utolsó hónapban emelkedett 100% fölé, vélhetően akkor is csak azért, mert a karácsonyi ajándékozás előtt sokkal inkább megéri sim kártyával együtt megvenni egy-egy telefont, hisz úgy olcsóbban hozzájuthatunk.

A mobiltelefon szolgáltatásban az ügyfélminőség egyik leggyakrabban használt mérőszáma az egy ügyfélre eső havi árbevétel, azaz az ARPU. Ezt a számot a mobil szolgáltatók negyedévente közzéteszik, a nyilvános számokból pedig az látszik, hogy a T-Mobile ügyfelei költenek a leggyengébben, míg a Vodafone mindekit ver e tekintetben.

Ajánlatos azonban a nyilvános ARPU adatokat is fenntartásokkal kezelni, ugyanis az egyes szolgáltatók nagyban eltérő módszerrel számítják ki az adatot (talán épp az összehasonlíthatatlanság elérése érdekében). A módszertani eltérések közül a fontosabbak a következők:

  • A T-Mobile minden negyedévben úgy publikálja az ARPU-t, hogy az év addig eltelt időszakának kumulált árbevételét vetíti az ügyfélszámra, majd ezt leosztja annyival, ahány hónap eltelt már az évből. Ezzen szemben például a Pannon minden negyedévben csak az elmúlt három hónapra vonatkoztatott ARPU-t teszi közzé.
  • Akad, aki a teljes bevételt veszi alapul a kiszámításhoz, míg van olyan szolgáltató, aki csak a mobil bevételeit osztja az ügyfélszámmal.
  • Egyes szolgáltatók az időszak végi ügyfélszámmal osztják a bevételt, míg mások az időszaki átlagos állománnyal számolnak.
  • A fentieken kívül az egyik legfontosabb eltérés lehet, ha valamelyik szolgáltató az aktív ügyfélszámra vetíti a bevételt, valamelyik pedig csak a forgalmazó ügyfélszámmal oszt.
  • Hogy a fenti eltéréseket kiküszöböljük és megteremtsük az összehasonlíthatóságot, összegyűjtöttük a magyar mobilszolgáltatók bevételi adatait és magunk számoltunk ARPU mutatót.

    A saját magunk által készített ARPU mutatót a következő módszertan szerint készítettük el: minden negyedévben a fordulónapon lezárt 12 hónap kumulált teljes bevételi adatát (tehát nem csak a mobil bevételeket) osztottuk el az elmúlt 12 hónap átlagos aktív ügyfélszámával, majd ezt az értéket elosztottuk 12-vel.

    Az ügyfélszám adatokat az NHH statisztikájából vettük, az árbevételi adatok a Pannon és a T-Mobile esetében az anyacégek tőzsdei gyorsjelentéséből származnak, míg a Vodafone esetében a cégbírósági adatbázisból. Ez utóbbiban azonban csak az éves árbevételi adatok szerepelnek, ezért a Vodafone bevételéről mindössze két adat áll rendelkezésre. Egyetlen kisebb hiba van a számításban, mégpedig az, hogy a Vodafone bevételi adatai a magyar számviteli szabályok szerint készültek, míg a másik két szolgáltató nemzetközi szabályok (IFRS) szerint jelent. Ennek hatása azonban elhanyagolható.

    Ha a saját módszertanunk szerint készített ARPU-t vizsgáljuk, egészen más képet kapunk az ügyfélminőségről: a Vodafone továbbra is jobb a többieknél, de a második helyről a T-Mobile leszorította a Pannon-t. Az angol szolgáltató legjobb ARPU adatát azzal lehetne magyarázni, hogy a legalacsonyabb prepaid (feltöltőkártyás) aránnyal rendelkezik a piacon, valamint alacsonyabb piaci részesedése miatt talán kisebb erőfeszítésébe is kerül, hogy a lemorzsolódó ügyfeleket pótolni tudja.

    A magas ARPU azonban profit oldalon már kevés a Vodafone-nak, az egy aktív előfizetőre jutó nyeresége jóval alacsonyabb a másik két szolgáltatónál. Míg a T-Mobile minden hónapban körülbelül 2,200 forint profitot kasszíroz (EBITDA szinten) egy ügyfelén, addig a Pannon mintegy 1,800 forintra, a Vodafone pedig csak 1,200 forintra képes.

    A nagy eltérés azonban természetes, hiszen a fix költségek aránya a mobilszolgáltatásban domináns: minden magyar cégnek szinte ugyanazt a hálózatot, ügyfélszolgálatot, értékesítési hálózatot és egyebeket kell üzemeltetnie, miközben ügyfélszámuk és árbevételük eltérő. A mobilszolgáltatás éppen ezért tipikus volumen-biznisz, az keres a legtöbbet, akinek a legnagyobb az ügyfélszáma. Ezen felül az EBITDA adatokban már nagyobb jelentősége lehet az eltérő számviteli szabvány szerint készült kimutatásoknak is.

    Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

    "Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

    Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

    Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

    Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

    Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

    NAPTÁR
    Tovább
    2025. április 24. csütörtök
    György
    17. hét
    Április 24.
    A rendőrség napja
    Ajánlatunk
    EZT OLVASTAD MÁR?
    Pénzcentrum  |  2025. április 23. 21:10
    Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33