2 °C Budapest

2 milliós ásványvíz: hol a hiba?

Pénzcentrum
2007. március 22. 12:22

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa határozatában megállapította, hogy az Aquarius-Aqua Kft. Veritas Gold ásványvízének reklámozásával megtévesztette a fogyasztókat. A társaság emiatt kétmillió forint bírság megfizetésére köteles.

Az AquariusAqua Kft. még 2005 októberében jelentkezett a független séfekből és sommelierekből álló világszervezet, a Nemzetközi Íz és Minőségi Intézet (iTQi) által szervezett brüsszeli versenyre, ahol 2006 májusában elnyerte a "Superior Taste Award with **" nevű elismerést. A társaság ezt követően, 2006 júniusában a Veritas Gold nevű ásványvízét a "Világ élén", "A legkiválóbb íz-díjas ásványvíz", illetve a "A legkiválóbb íz-díjas magyar ásványvíz" jelzőket használva reklámozta.

A reklám a vállalkozások fogyasztók megnyeréséért folytatott versenyének egyik leghatásosabb eszköze. A fogyasztó megtévesztésére alkalmas reklámtevékenység azonban valós érdemeihez képest aránytalan előnyhöz juttathatja az azt folytató vállalkozást és a piaci működés zavaraihoz vezet. A fogyasztók felé irányuló (reklámként vagy más módon megnyilvánuló) tájékoztatással szemben követelmény, hogy annak alapján a fogyasztó reális képet alkothasson az adott termékről (áruról, szolgáltatásról).

A reklámokban használt jelző valóságtartalmát az Aquarius-Aqua Kft. nem tudta igazolni. A Veritas Gold ásványvíz nem állhat a világ élén, hiszen a brüsszeli versenyen nem került a legjobb, három csillaggal jutalmazott kategóriába. Ráadásul a versenyen csak 25 ásványvíz szerepelt, ami messze nem tekinthető a világ összes ásványvízének. Ezen túl a GVH szerint ahhoz, hogy egy ásványvíz a világ élvonalába tartozzék, valamennyi jelentős tulajdonsága (ásványi anyag tartalom, tisztaság, csomagolás stb.) tekintetében a legkiválóbbak között kell lennie. Az Aquarius-Aqua Kft. csak egyetlen tulajdonság, az íz tekintetében kívánta igazolni, hogy terméke a világ élvonalába tartozik.

"A legkiválóbb íz-díjas ásványvíz" szlogen használatának jogosságát a gyártó azzal indokolta, hogy a brüsszeli versenyen elnyerte a "Superior Taste Award with **"díjat, amelynek magyar fordítása a reklámokban használt jelző. A GVH azonban megállapította, hogy a kifogásolt reklámok az adományozott címet kétfelé bontják: a minősítés szöveges része egy jelzős szerkezet elemeként jelenik meg, a két csillag pedig önálló életet él a hirdetésekben. A versenyhatóság szerint a Superior Taste Award egy verseny, nem egy díj neve. Superior Taste Award cím a megfelelő számú csillag feltüntetése nélkül a brüsszeli versenyen nem került kiosztásra. A GVH szerint egy hangzatos nevű versenyen díjazottnak lenni nem azonos azzal, hogy a termék a verseny elnevezésével azonos nevű díjat kapott, így a Veritas Gold reklámjai többet mondnak annál, mint aminek közlésére Brüsszelben feljogosították az Aquarius Aqua Kft-t. A GVH megállapította, hogy a Veritas Gold reklámjai azt sugallták a fogyasztók számára, hogy a szóban forgó termék jobb ízű, mint más ásványvizek. Márpedig ezzel a reklámüzenettel befolyásolni lehetett a fogyasztók termékek közötti választását, hiszen az íz az ár mellett a legfontosabb szempont az ásványvizek megítélése során.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A társaság magatartása alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére, ezért az Aquarius Aqua Kft. kétmillió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles. A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozást első ízben marasztalta el versenyfelügyeleti eljárás során, illetve hogy az eljárás alá vont még az eljárás kezdete előtt önként felhagyott a kifogásolt magatartással. Emellett enyhítő körülménynek bizonyult még, hogy a társaság a díj elnevezését lefordíttatta egy hivatalos fordítóirodával, majd ezt a kifejezést használta reklámjaiban.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?