16 °C Budapest

Egy újabb költséges hobbi - Mennyiért vezethetsz repülőt?

Pénzcentrum
2006. április 26. 12:00

Szinte minden kisgyerek arra a kérdésre, hogy "mi leszel, ha nagy leszel", legalább egyszer azt feleli, hogy pilóta. Aztán telnek-múlnak az évek és lassan feledésbe merül ez a gyerekkori álom. De miután egyre több magániskola kínál lehetőséget egy pilóta-jogosítvány megszerzésére, sokan belevágnak és megvalósítják vágyaikat.

Sokan elmennek repülni különböző repülőklubokba, ahol előbb vitorlázó, majd motoros repülőgépeken járják végig a repülés iskoláját. Sokuk számára ez a repülős "karrier" csúcspontja. Hétvégenként elmenni repülni egy jót a családdal, barátokkal, ismerősökkel.

A repülni vágyók zöme a gazdasági szférából jön, és a repülést elsősorban hobbinak tekinti. Üzleti utakhoz a fapadosok megjelenése óta kevesebben használják légi jogosítványukat.

A tanfolyam

A tanfolyamra való jelentkezéskor az oktató egy próbakör (kb. 10 perc repülés) során meggyőződik a pilóta jelölt általános alkalmasságáról.

A tanfolyam elméleti és gyakorlati részből áll, mindkettő után hivatalos vizsgán kell számot adni az ismeretekről. Sikeres vizsga után PPL, azaz Private Pilot Licence jogosítványt szereznek a hallgatók.

Elméleti ismereteket minimum 80 órás tanfolyamon lehet megszerezni, mely tantermi foglalkozáson és a repülőgépnél történik. Az elméleti tanfolyam során a pilóta jelöltek megtanulják az aerodinamika, a navigáció, a meteorológia, a repülőgép felépítésének alapjait. A tanfolyamhoz az iskolák biztosítják a szükséges tankönyveket. Az írásbeli hatósági vizsga tantárgyanként húsz - negyven tesztkérdésből áll, melyekre a lehetséges három - négy válasz közül egyet kell megjelölni. Az elméleti vizsga a tanfolyam első szakaszában - az összes kérdés áttanulmányozásával történik. A vizsgákat csütörtökönként a ferihegyi repülőtéren rendezik. A hatósági vizsga megszervezését az iskolák végzik.

A gyakorlati tanfolyam legalább 45 óra , részben oktatóval, részben önállóan végrehajtott repülésekből áll. A gyakorlati tanfolyam során a jelöltek megismerik a használt repülőgép típus felépítését, a leszállás és felszállás technikáját, a manővereket, kényszerhelyzeti eljárásokat, és megtanulnak a fedélzeti rádión kommunikálni a környezettel. A tanfolyam árában általában a 45 óra repülőgép bérlet és az oktató díja szerepel.

Az első repülési leckék azzal telnek, hogy az oktató és növendéke többször átismétli a fel- és leszállási eljárást, egy-egy úgynevezett iskolakör hat-nyolc perc. Gyakorlás közben a gép nem száll le, hanem átstartol, és újra felemelkedve, körülbelül háromszáz méteres magasságban indulhat a következő kör. Ezt addig ismétlik, míg a pilótatanonc szinte becsukott szemmel is végre tudja hajtani a feladatot. Ebben a fázisban öt-hat dologra kell egyszerre figyelni. Fontos tehát, hogy a jelöltben rögzüljenek, automatikussá váljanak az egymást követő mozdulatsorok. 15 órányi gyakorlattal már egyedül szállhat fel a jövendő pilóta. (a férfiak és a nők aránya egyébként öt az egyhez a jelöltek körében.)

A gyakorlati részt is vizsga zárja, ami általában egy adott repülési útvonal egyedül való végigrepülését jelenti (vizsgáztató pilótával a másik ülésen). A gyakorlati vizsga a teljes tanfolyam befejezése után, hatósági vizsgáztató bevonásával történik. Vizsgafeladat, hogy a biztos hirtelen csökkenti a motor teljesítményét, vészhelyzetet szimulálva. Ebben az esetben a növendéknek gyorsan alkalmas leszállóhelyet kell keresnie. Ha jól mérte fel a helyzetet, akkor nem kell leszállnia, csak be kell mutatnia a helyes ereszkedést, majd néhány méterrel a föld fölött újra felemelheti a gépet.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 719 484 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el,  havi 142 416 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A tanfolyam ára 1,5-1,7 millió forint. A PPL engedély megszerzése után az iskolák gépei bérbevehetők, és kezdődhet a repülés önálló élvezete.

Repülőbérleti díjak (Ft/óra)
Cessna 152 (kétüléses) 26000
Cessna 172 (négyüléses) 37000
Cessna 182 (négyülés) 42000
Itt is igaz: gyakorlat teszi a...

Évente minimum tíz órát kell repülni a hatósági vizsgák után, hogy a pilóta megőrizze a gyakorlatot. Ez kevésnek hangzik, de a gyakorlatban tíz nap repülést jelent. A magángépek száma Magyarországon igen alacsony, ezért ajánlatos egy klubhoz csatlakozni. Ezek a társaságok rendszeresen szerveznek országjárást, hogy senki se essen ki a gyakorlatból.

Orvosi vizsgálat, alkalmasság

Legalább 18-adik életévét be kell töltenie annak aki repülőgép-jogosítványt szeretne szerezni, felső korhatár nincs. Kötelező azonban a repülőorvos vizsgálat és az orvosi igazolás megszerzése, a repülésre alkalmas egészségi állapotról. Ezt a Repülőorvosi Központban lehet megszerezni, körülbelül 10 ezer forint díjért. A harminc évnél fiatalabbaknak ötévente, a 30-50 év közöttieknek kétévente, az 50 év felettieknek évente kell részt venniük orvosi felülvizsgálaton.

Néhány hasznos tanács...

Többféle pilótaképzés is szóba jöhet. A első az úgynevezett PPL (Private Pilot Licence), amellyel a magyarországi legtöbb kisrepülőgépet vezetheti. Minden pilóta szakszolgálati engedélye egy adott típusra szól. Ha valaki típust szeretne váltani, a gép típusától függő átképzésre van szükség, amelyet bármikor megtehet.

Lehetőség van még CPL (Commercial Pilot Licence, Kereskedelmi pilóta), ATPL (Airline Transport Pilot Licence, Utasszállító pilóta) engedélyek megszerzésére is, ezzel azonban kevés cég foglalkozik.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 25. péntek
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33