Sokan voltak már abban a helyzetben, hogy sürgősen el kellett jutatniuk néhány fontos iratot vagy egy kisebb csomagot üzleti partnerüknek vagy valamely "hivatalos szervnek". Ilyenkor a leggyorsabb megoldás felhívni egy futárcéget és rábízni a kiérkező emberre a nagy becsben tartott portékánkat. De vajon a csomagunkat mások is szent tehénként kezelik és óvják mint a hímes tojást, illetve ha megsérül milyen kártérítésre számíthatunk? Ennek jártunk utána.
Sokan voltak már abban a helyzetben, hogy sürgősen el kellett jutatniuk néhány fontos iratot vagy egy kisebb csomagot üzleti partnerüknek vagy valamely „hivatalos szervnek”. Ilyenkor a leggyorsabb megoldás felhívni egy futárcéget és rábízni a kiérkező emberre a nagy becsben tartott portékánkat. De vajon a csomagunkat mások is szent tehénként kezelik és óvják mint a hímestojást, illetve ha megsérül milyen kártérítésre számíthatunk? Ennek jártunk utána.
Tegyük fel, hogy eredeti iratokat szeretnénk elküldeni egyik üzletfelünknek Budapestről egy vidéki nagyvárosba. A csomag névleges értéke (papír és nyomtatási költség) csupán néhány ezer forint, azonban számunkra a tényleges értéke ennél sokkal több. A szállítás során a csomag megrongálódik vagy elveszik. Ilyenkor természetesen kárigénnyel fordulunk a szállítmányozási céghez, de valójában mi a kárbejelentés menete és, hogy mennyi pénzre számíthatunk, arról igen keveset tudni. Erről kérdeztük meg Végh Richárd-ot, a piacvezető Orient21 Kft értékesítési igazgatóját.
A szakember elmondása szerint százszázalékos biztonságot nyúltó szolgáltatás nem létezik. Természetesen a piacon szereplő minden cég megpróbálja az összes lehetséges hibafaktort kiküszöbölni, valamint minden szállítmányra biztosítást is kötnek (kivéve dokumentumokra). Az Orient21 esetében minden csomagra 500 ezer forintos értékhatárig ingyenes a biztosítás, ezen értékhatár felett azonban, az 500 ezer forint feletti rész 2 ezrelékét ki kell fizetnie az ügyfélnek biztosítási díjként. Ekkor viszont magasabb kártérítési összeget kaphat, ha beüt a baj. A fuvardíjat a csomag elvesztésekor természetesen nem fizettetik meg az ügyféllel, és a megismételt kiszállítás is térítésmentes, bár szerencsére erre a cég fennállása óta nem volt példa, mivel ezidáig még minden csomag sértetlenül célba ért.
Azt mindenképpen érdemes szem előtt tartanunk, hogy a jogszabályok értelmében csak a közvetlen kárt térítik meg a cégek. Tehát ha a fenti példánál maradunk, akkor a nem anyagi kártérítésről lemondhatunk.
A nemzetközi szabályozás alapján egyetlen futárcég sem felelős a következményi kárért. A Nemzeti Hírközlési Hatóság illetékese szerint ennek oka, hogy a jelenleginél nagyobb mértékű felelősségvállalás nem állna arányban sem a szolgáltatók jogaival, - pl. nem ellenőrizhetik a csomag tartalmát - , sem a szolgáltatás jelenlegi árával. Szakértők szerint, a közvetett kár megtérítése az árban köszönne vissza, miközben az igénybevevők egy része már most is sokallja a tarifát.
Ha a cégek mégis megfontolnák a közvetett károk megfizetését, akkor három dolgot kellene bizonyítani: van-e összefüggés az elveszett küldemény és a bekövezett veszteség között, ha igen akkor mennyiben, ill. ez számszerűen mit jelent. Ez külön apparátus felállítását követelné, arról nem is beszélve, hogy haszonszerzésre összejátszásra is lehetőséget adna.
A kártérítésre „játszó” ügyfelekre egyébként az általunk megkérdezett cég is kiemelt figyelmet fordít. Csak az általuk biztosított csomagban vállalják az áru szállítását és a futár minden esetben meggyőződik mind a csomagolás sértetlenségéről.
Piaci körkép
A hazai piacon is, csakúgy mint a nemzetközi parketten, a futárcégeket három csoportba lehet osztani. Az első csoportba tartoznak az azonnali szolgáltatók, a másodikba a 24 órás cégek, a harmadikba pedig a nemzetközi kisárusszállító társaságok. A problémás esetek nagyobb százaléka ez utóbbi kettőnél szokott jelentkezni. Ennek okát nem a szolgáltatások minőségében kell keresni, hanem abban, hogy sokkal hosszabb a logisztikai folyamat (raktározás, átrakodás, stb.) ami miatt megnő a sérülés veszélye is.
Jelenleg az első szegmensben, az azonnali szolgáltatók körében, vannak legtöbben a piaci szereplők. A sok, néhány robogóval rendelkező kis cégek mellett összesen körülbelül 15-20 igazán tőkeerős profi céget találunk. De igazán piacvezető vállalkozássá, mint az Orient21, csak olyan cégek nőhetik ki magukat amelyek jelentős gépparkkal és nemzetközi üzleti kapcsolatokkal is rendelkeznek.
A piac jövőjéről, Végh Richárd elmondta, hogy szerinte a szolgáltatások minőségének további javulása várható. A mely egyrészt az árak növekedéséhez, másrészt pedig, pont ennek folyományaként, néhány kis cég eltűnéséhez, illetve nagyobb társaságokkal való összeolvadásához vezet. A minőség javítása, illetve a színvonal fokozása érdekében, a társaságok egy része létrehozott az MLBK tagozataként egy érdekvédelmi klubot. Ezen lépések mind-mind azt a célt szolgálják, hogy a jövőben is minnél kevesebb ügyfél-reklamációval kelljen szembesülniük a cégeknek.