2 °C Budapest

Rengeteget isznak a magyarok

Pénzcentrum
2006. március 22. 10:08

A GfK Hungária Piackutató Intézet Étkezési szokásokra vonatkozó felméréséből az derül ki, hogy a magyarok mintegy 40 százaléka naponta fogyaszt ásványvizet, s az összes vízfogyasztásunk jóval az európai átlag felett van. A WSJ-GfK 2005 őszén végzett, 17 európai országra, valamint az USA-ra, Oroszországra és Törökországra kiterjedő kutatása kimutatta, hogy Európában az olaszok 92 százaléka iszik vizet a főétkezéshez, de Magyarország a maga 78 százalékos értékével igen előkelő helyen áll a rangsorban.

 
A nyugat-európai lakosok mintegy 70 százaléka vízzel kíséri főétkezését, s közülük is az olaszok isznak legtöbben vizet (92 százalék). A lista végén a finnek kullognak, náluk ugyanis a 47 százaléknyi vízivót megelőzi az az 53 százalék, akik sokkal szívesebben fogyasztanak tejet étkezés közben. A közép-kelet-európai régióban a románok isszák a legtöbb vizet (80 százaléka), őket követjük szorosan a magunk 78 százalékával. A vizsgálatban résztvevő országok közül Oroszország a negatív rekorder, a lakosság 21 százaléka iszik csak vizet étkezéskor, az emberek zöme (66 százalék) ugyanis a teára esküszik. Az összes vizsgált ország átlaga 58 százalék, az európai 67 százalék, de a magyarok vízszeretete ez utóbbit is könnyedén felülmúlja.
Hazánkban a csapvíz és a hagyományos szódavíz mellett egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert a különféle ásványvizek. 1989 és 2005 között 29-ről 78 százalékra nőtt az ásványvizek kedveltsége Magyarországon, vagyis ilyen arányt képviselnek azok, akik különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet. A szódavíz népszerűsége ezzel szemben a kezdeti 60 százalékról némi csökkenés után visszaállt az eredeti szintre. Míg 1989-ben hetente több, mint egyszer (gyakoriság: 1,4), addig 2005-ben hetente már közel négy alkalommal (gyakoriság: 3,7) fogyasztottunk ásványvizet. A szódavíz fogyasztási gyakorisága ellenben az 1989-es heti 2,8 alkalomhoz képest már csak 2,6.
A magyar lakosság 39 százaléka iszik napi rendszerességgel ásványvizet. Az ásványvíz főleg a nőknél tartozik a napi étrendhez (43 százalék, férfiak: 35 százalék).
Érdekes, hogy míg az ásványvizet naponta fogyasztók között túlnyomó, 57 százalékos többségben vannak a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, addig a szódavíz-kedvelők körében az alapfokú iskolázottságú fogyasztók a felülreprezentáltak (30 százalék a 21 százaléknyi felsőfokú végzettségűhöz képest). A háztartás havi nettó jövedelmének növekedésével pedig növekszik az ásványvizet naponta fogyasztók aránya.
Budapesten kiemelkedően magas azok száma, akik naponta ásványvizet isznak: 64 százalék. Ezzel szemben az Észak-Dunántúl a leginkább elutasító ásványvíz-ügyileg, ugyanis itt mindössze a megkérdezettek 28 százaléka állította, hogy naponta fogyasztja a szóban forgó folyadékot. Némiképp ellentétes ezzel az ország szódavíz-fogyasztási térképe, hiszen Pest megyében mondták a legkevesebben (17 százalék) azt, hogy naponta isznak szikvizet. Ezen a téren a dél-dunántúli régió bizonyult győztesnek, a maga 38 százalékával.
A kutatásból az is kiderült, hogy ásványvizet főleg azok fogyasztanak, akik egészségesen szeretnének táplálkozni. E csoport főként a középkorú vagy idősebb, magas végzettségű városi nőkből kerül ki.
Három másik csoport is gyakrabban fogyaszt ásványvizet az átlagostól: a 20-29 éves, magas jövedelmű városi nők, a 40-49 éves magas jövedelmű városi nők és a 20-29 éves, magas jövedelmű városi férfiak, akik közül sokan dolgoznak vezető beosztásban.

A GfK ConsumerScan adatai szerint háztartások egyre magasabb aránya vásárol ásványvizet: 2000-ben 70 százalékuk, 2005-ben pedig már 82,3 százalékuk vásárolt ebből a termékből. 2000-ben átlagosan 22 alkalommal, 2005-ben pedig mintegy 25 alkalommal került ásványvizes palack a kosarukba, vagyis egyre gyakrabban vásárolják ezt a szomjoltót. Emellett az egyszerre beszerzett mennyiség is nő: egy-egy alkalommal egyre több ásványvizet vesznek a háztartások.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?