A GfK Hungária Biztosításpiaci Adatszolgáltatás legfrissebb, 2005. évet feltérképező tanulmánya szerint a hazai lakosság mintegy harmada személyét, háromnegyede vagyonát biztosítja, negyede pedig életbiztosítással rendelkezik. A vagyonbiztosítási formák közül továbbra is a lakás- és házbiztosítás a legelterjedtebb.
A GfK Hungária Piackutató Intézet 1998 óta negyedévente készít Biztosításpiaci Adatszolgáltatás címmel felmérést a 15 éves és idősebb magánszemélyek, és háztartások biztosítótársaságok iránti attitűdjéről, a különböző biztosítási formák kedveltségéről és a különböző biztosításformák közötti választás mögött meghúzódó motivációkról, valamint a lakosság ezzel kapcsolatos szándékainak alakulásáról. A legfrissebb, 68. számú Jelentés 2005. év egészét térképezi fel.
A legfrissebb adatokból az derült ki, hogy 2005-ben a hazai lakosság mintegy harmada rendelkezett személyes biztosítással, háromnegyede vagyonbiztosítással, egynegyede pedig életbiztosítással. A személyes biztosítással rendelkezők körében legnépszerűbb az elérésre szóló életbiztosítás (29 százalék), a kockázati és a tisztán elérési életbiztosítás szolgáltatásait ötvöző vegyes életbiztosítás (27 százalék), és a nyugdíjbiztosítás (27 százalék) volt. A vagyonát biztosító minden öt háztartásból négynek van lakás- vagy házbiztosítása (84 százalék), ötből háromnak kötelező gépjármű felelősségbiztosítása (59 százalék), ám csupán 13 százalékuknak van CASCO biztosítása. A felmérés eredményei szerint az előző év során a válaszadóknak csupán 8 százaléka kötött utazáshoz utasbiztosítást.
A válaszok alapján a megkérdezettek közel kétötöde tervezi biztosítás kötését és mintegy harmada szándékozik további biztosítást kötni az elkövetkező két évben. Mindkét csoport körében legnagyobb népszerűségnek a lakás- és házbiztosítás, illetve a vegyes életbiztosítás örvend. A biztosítás kötését tervezők 16-16 százaléka nyugdíj-, illetve kötelező gépjármű felelősségbiztosítás kötését fontolgatja. A további biztosítás kötését tervezők körében harmadik helyen a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (17 százalék) áll, a preferencialista negyedik helyén pedig az elérésre szóló életbiztosítás (16 százalék) és a nyugdíjbiztosítási konstrukciók (16 százalék) osztoznak.
Az egyes biztosítási formák kedveltségének aránya a valamilyen biztosítással rendelkező és további biztosítás kötését tervezők körében (az adatok százalékban kifejezve)
Lakás-, házbiztosítás |
27 |
Vegyes életbiztosítás |
19 |
Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás |
17 |
Elérésre szóló életbiztosítás |
16 |
Nyugdíjbiztosítás |
16 |
Befektetéshez kötött életbiztosítás |
11 |
Utasbiztosítás |
10 |
Magán balesetbiztosítás |
6 |
Magán betegbiztosítás |
6 |
Kockázati életbiztosítás
|
5 |
CASCO |
5 |
Forrás: GfK Hungária – Biztosításpiaci Adatszolgáltatás 2005.
A felmérést végző kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy a lakosság milyen szempontok alapján ítéli meg, illetve választja ki a számára legmegfelelőbb a biztosítótársaságot. A valamely társaságot szimpatikusnak tartók számára legfontosabb szempontok a jó hírnév (31 százalék), az ajánlatokhoz fűződő kedvező feltételek (27 százalék) és a megbízhatóság (26 százalék). Meglepő módon az informális csatornák súlya a fentiekhez képest kisebb: a barátoktól és ismerősöktől kapott pozitív jelzések csupán 15 százalékukra van meggyőző hatással.