A jövő évtől személyi igazolványunkat is körözhetik, ha az okmányirodán bejelentjük, hogy elvesztettük, vagy ellopták. Szintén január elsején lépne hatályba az a módosítás, amely szerint bárki leellenőrizheti, valódi és érvényes-e az igazolvány, amit bemutattak neki. Ehhez még a parlament jóváhagyására van szükség.
A kormány szerdai döntése értelmében január elsejétől körözhetővé válnak a személyi igazolványok - közölte csütörtöki tájékoztatóján Batiz András. A kormányszóvivő hozzátette, a változtatáshoz nincs szükség a parlament jóváhagyására, mert kormányrendeletről van szó.
A jövő évtől, ha az okmányirodán bejelentjük, hogy elvesztettük, vagy ellopták az igazolványunkat, akkor a jegyző automatikusan elrendeli körözésüket, és ez a rendőrség körözési jegyzékében szerepelni fog. Jelenleg a rendőrség nem tud arról, ha valakinek elvész a személyi igazolványa, vagy ellopják, mivel ez nem kerül be a körözési jegyzékbe, így viszont könnyebb visszaélni az ilyen okmányokkal.
Elavult lakcímadat esetén érvénytelenné válna az okmány
Egy másik döntéshez szükség van a parlament jóváhagyására is: ha egy régi típusú személyiben elavult a lakcímadat, akkor az egész igazolvány érvénytelenné válik. Ha január elseje után, például egy közúti ellenőrzésnél kiderül, hogy valaki nem jelentkezett ki eladott lakásából, akkor akár harmincezer forintos bírságra is számíthat szabálysértés miatt.
A diákoknak elég lesz a mostani kettő helyett négyévente megújítaniuk a tartózkodási helyük bejelentését, mivel képzési idejük általában négy év.
Ezek a lépések szervesen illeszkednek a lakásmaffia visszaszorítását célzó intézkedések sorába, hiszen így a jövőben sokkal nehezebb lesz visszaélni a lakcímet igazoló kártyákkal és a személyi igazolványokkal - mondta Batiz András.
Ellenőrizhető lenne az érvényesség
Ugyanezt szolgálja az a döntés is, amelynek értelmében - ha az Országgyűlés elfogadja a kormány javaslatát -, január elsejétől bárki ellenőrizni tudja majd, hogy az igazolvány, amit bemutatnak neki, valódi és érvényes-e. Ezzel biztonságosabbá válnak az olyan ügyletek, mint például az ingatlanok, vagy az autók adásvétele.
Ehhez elég lesz egy kérelemben megadni a szóban forgó igazolvány számát vagy a BM Központi Hivatalánál. A választ harminc napon belül meg kell adnia a hivatalnak, és abból kiderül majd, hogy a szóban forgó igazolvány valódi és érvényes-e.
Más személyes adatot ilyenkor sem ad ki a hatóság. A Belügyminisztérium csak azt igazolja vissza, hogy az adott igazolvány valódi és érvényes-e, vagy esetleg elveszítette valaki, netán lopott igazolványról van-e szó.
Jelenleg is kérhetünk ilyen adatokat, de most még igazolnunk kell, hogy milyen célból van rá szükségünk, és milyen jogon kérjük. Ez szűnik meg a jövőben: a hivatal nem mérlegelheti majd, hogy kiadja-e nekünk az adatot, vagy nem - közölte a szóvivő.
(forrás: Kormányzati Hírportál)