A kompárak 2024-ben 8-12,5 százalékkal emelkedtek. Egy teljesárú személyjegy 900 forintba kerül, míg egy kerékpárt 450 forintért, egy személyautót 2700 forintért visznek át.
Kötelező lenne megtéríteniük a munkáltatóknak július 1-től a közigazgatási határon belül (helyben) lakók munkába járási költségeit is - derül ki a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslatból. Az előterjesztést sürgősséggel tárgyalja az Országgyűlés anélkül, hogy egy szót szólt volna a kormány a tervekről a munkáltatói érdekképviseleteknek.
Jelenleg kormányrendelet szabályozza a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítést. Eszerint csak a belföldi vagy határon átmenő országos közforgalmú vasút 2. kocsiosztályán, a helyközi (távolsági) autóbuszjáraton, az elővárosi buszon, a HÉV-en, a menetrend szerint közlekedő hajón, kompon, vagy réven történő utazás költségeinek a 86 százalékát kell megtéríteni.
Ezzel szemben a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslat szerint július 1-től a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállaló részére az országos, regionális, elővárosi vagy helyi személyszállítási közszolgáltatás, illetve a komp- és rév, továbbá menetrend szerinti vízi személyszállítási közszolgáltatás igénybevételével történő munkába járását szolgáló teljes árú, illetve a kedvezménnyel csökkentett menetjegy árának a 86 százalékát. Ugyanekkora mértékben kellene állniuk a munkáltatóknak a hétvégi hazautazást szolgáló bérlet vagy menetjegy költségeit is.
Ráadásul a törvényjavaslatban már nem is szerepel felső összeghatár, ellentétben a hatályos kormányrendelettel, amely szerint 2010-ben havonta legfeljebb 30 000 forint, 2011-től pedig minden évben az előző évben irányadó összegnek a Központi Statisztikai Hivatal által a megelőző évre megállapított, és közzétett éves átlagos fogyasztói árnövekedés mértékével növelt összegben kell a munkáltatóknak állniuk a más településen élők munkába járási költségeinek a 86 százalékát.
A nemzeti fejlesztési miniszter által előterjesztett javaslat indoklásában az áll, hogy a munkavállalók munkába járásával kapcsolatos költségeinek munkáltató által történő megtérítésére vonatkozó szabály mind a közösségi közlekedési rendszer versenyképessége, mind a közlekedéspolitikai célkitűzések középpontjában álló hivatásforgalmi célú utazások szempontjából központi elem.
Az indoklás szerint az új szabályozás alapján a munkáltató a munkavállalók munkába járásával (hazautazásával) kapcsolatban kizárólag a helyi, elővárosi, regionális vagy országos személyszállítási közszolgáltatás keretében nyújtott szolgáltatás igénybevételére jogosító teljes árú vagy üzletpolitikai kedvezmény keretében kedvezményes árú jegy vagy bérlet költségeit köteles megtéríteni, ellenben megszűnik a megtérítés költségére vonatkozó felső összeghatár.
A törvény ugyanakkor már nem tartalmaz kötelező költségtérítési szabályokat azokra vonatkozóan, akiknek a lakóhelyük és a munkahelyük között nem jár közösségi közlekedési eszköz, vagy a munkarendjük miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudnák igénybe venni a közösségi közlekedést. Ugyanígy nem esik szó a mozgáskorlátozottak, illetve a súlyos fogyatékossággal élők utazási költségtérítéséről sem. Az érintetteknek jelenleg megtett kilométerenként 9 forint költségtérítés jár.
A nemzeti fejlesztési miniszter az előterjesztés indoklásában elismeri: a munkába járás költségtérítésének törvényi szintű újradefiniálása a közösségi közlekedést igénybe vevő fizetőképes kereslet megerősítését szolgálja.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkaadók Országos Szövetségének főtitkára megdöbbenve olvasta a törvényjavaslatot, amelyről a beterjesztés előtt nemhogy nem egyeztetett a kormány a munkáltatói érdekképviseletekkel, de egy szót sem szólt róla. Úgy véli, hogy az előterjesztés óriási többletterhet ró vállalkozások százezreinek a nyakába. A kormánynak ez a lépése cseppet sem elegáns különösen annak a fényében, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum drasztikus növelésével, az átlag alatti keresetűek esetében elvárt béremeléssel már jelentős többletteher rakódott az amúgy is pénzügyi nehézségekkel küzdő vállalkozásokra - ecsetelte a főtitkár a Pénzcentrum.hu érdeklődésére.
A támogatás az uniós szabályoknak megfelelő, úgynevezett de minimisnek (kis összegűnek) minősül. Így viszont felső határhoz kötött: mezőgazdasági tevékenységű gazdasági társaságok esetében három évre vetítve nem haladhatja meg a 7 ezer eurót, más társaságoknál viszont ennek a sokszorosa, három év alatt legfeljebb 200 ezer euró lehet. Az államtitkár szavaiból még mindig nem derült ki, hogy a munkáltatóktól elvárt 5-6 százalékos béremelési kiadásból 2 vagy 3 százalékot vállal-e át az állam.
A pályázati kiírás március végén jelenik meg. Az államtitkár szerint az érintett munkavállalók így legkorábban a júniusi fizetésükben érezhetik a béremeléshez nyújtott állami támogatás hatását.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


