KGST retro Húsz évvel a KGST felbomlása és a Vasfüggöny lehullása után is tovább élnek az egykori szocialista országok legendás márkái. Igaz, csak hatalmas erőfeszítéssel, vagy egy még hatalmasabb külföldi befektető segítségével képesek talpon maradni az egyre gyorsuló fogyasztási versenyben.
Csak úgy, mint Kelet-Európában, Németországban is dübörög a retro-láz. Az ország újraegyesítésének huszadik évfordulóján több korábbi NDK-s márka népszerűsége is megnőtt.
A savanyú uborkától a sportruházaton át a cipőkig, a fogkrémekig és az üdítőitalokig vásárlók milliói számára jelentenek különlegességet az egykori NDK kedvelt termékei. A fogyasztók -becslések szerint évi 100 millió eurót (26,6 milliárd forint) költenek az egykori szocialista német állam emblematikus termékeire napjainkban.
Hazánkban kevésbé, de világszerte a legismertebbek a Zeha cipőgyár termékei. A magyar Tisza cipőhöz hasonlóan az NDK népszerű -és szinte egyeduralkodó- sportmárkája igazán divatos lett a fiatalok körében. A cég, mely egykor az NDK olimpikonjainak kizárólagos lábbeli-szállítója volt, manapság nem csak az igazán trendi berlini fiatalok cipőit készíti, hanem New Yorkban és Tokióban is van márkaboltja. Igaz, a lábbelik nem olcsók: áruk nagyjából 30-35 ezer forintnál kezdődik.
Hasonlóan nagy érdeklődés mutatkozik a Rotkäppchen nevű habzóbor iránt is, amelyből az NDK-ban 15 millió palackkal adtak el évente. A termék népszerűségét mutatja, hogy a gyártó ma már abszolút piacvezetőnek számít Németországban, évi 140 millió palacknyi értékesítésével.
Szakértők szerint csak a legjobb minőségű NDK-s termékek élték túl az újraegyesítéssel járó piaci hatásokat. A 82 milliós Németországban ugyanis az áruk hatalmas dömpingjével találkoznak a vásárlók minden nap, így a nosztalgia önmagában nem elég: minőséget kell a terméknek produkálnia.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A németek mellett más volt KGST-országokban is szép számmal találhatunk "továbbélő" szocialista termékeket. A legjobb példa talán a Kofola üdítőital, mely eredetileg az 1960-as és 1970-es években lett népszerű Csehszlovákiában, amikor nyugati változatai még nem voltak kaphatók. Az üdítő Szlovákiában és Csehországban mai napig a Coca-Cola és a Pepsi komoly konkurenciája. Színe és jellege hasonlít a hagyományos kólához, íze azonban teljesen más. Különlegességét a 14-féle természetes alapanyag adja, többek között alma-, meggy- és ribizlikivonat, valamint cukor, karamell és különféle gyógynövény-kivonatok.
Magyar retro
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.