Egyre több élelmiszerszolgáltató folyamodik egy régi, jól bevélt módszerhez: kismértékben csökkentik a termékek mennyiségét, illetve méretét.
A GfK Csoport közép- és kelet-európai vásárlási szokásokat vizsgáló Shopping Monitor CEE 2008 tanulmánya egyértelműen a modern kereskedelmi csatornák - különösen a hipermarketek és diszkontok - növekvő népszerűségére mutatott rá. A legdinamikusabb fejlődés ma már nem Közép-Európa, hanem a Balkán - a legszembeötlőbb változások pedig Romániában történtek.
A GfK Csoport által 11 országban (Bulgária, Horvátország, a Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország, Románia, az Oroszországot reprezentáló Moszkva, valamint Szentpétervár, Szerbia-Montenegro, Szlovákia, Szlovénia és Ukrajnát képviselő Kijev) készített, közép- és kelet-európai vásárlói szokásokat feltérképező Shopping Monitor CEE 2008 tanulmánya szerint a régióban mára a hipermarketek váltak a vezető kiskereskedelmi formátummá. A vizsgált régióban a vásárlók negyede - mintegy 32,7 millió vásárló (ideértve közvetlenül vásárlókat és a velük egy háztartásban élőket) - jelölte meg a hipermarketeket, mint a napi fogyasztási cikkek beszerzésének fő helyét. A diszkontüzletekről a háztartások 18 százaléka nyilatkozott ugyanígy. A diszkontok hosszú távon is stabil növekedést mutatnak. A szupermarketeket a legutóbbi megkérdezés alkalmával a válaszadók 21 százaléka említette napi fogyasztási cikkeinek fő beszerzési helyeként.
A vizsgált országok között természetesen jelentős eltérések figyelhetők meg a kiskereskedelmi hálózat fejlettsége, illetve a lakosság vásárlási szokásainak alakulása következtében. A hipermarketek a legfontosabbak Csehországban, Moszkvában és Szentpéterváron, Magyarországon, valamint Romániában, míg a Horvátországban, Kijevben, Szlovéniában, Szerbiában és Szlovákiában a szupermarketek vezetnek. Stabil a diszkontok pozíciója Moszkvában és Szentpéterváron csakúgy, mint Magyarországon, Lengyelországban és Csehországban. A kisebb önkiszolgáló boltok különösen népszerűek Lengyelországban, Szlovákiában és Magyarországon, nem önkiszolgáló boltok pedig továbbra is kiemelkedő fontosságúak Bulgária.
A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a kiskereskedelmi piac Romániában fejlődik a legdinamikusabban. Míg a nem önkiszolgáló üzleteket fő beszerzési helyszínként említők aránya több mint 50 százalékkal zsugorodott négy év alatt (2003-ban 51 százalék volt, 2007-ben pedig már csak a piac 22 százalékát uralta), a hipermarketek népszerűsége radikálisan nőtt (a 2003-ban mért 4 százalékról 2007-ben 29 százalékra). A diszkont üzletek fejlődése hasonló tendenciákat mutat, hiszen míg 2005-ben a nulláról indult e csatorna, addig 2007-ben már a megkérdezettek 13 százaléka említette, mint fő vásárlási helyszínt.
A bevásárlások fő helyszínei tekintetében konkrét neveket említve a Kaufland és a Tesco négyszer is a három legjobb között szerepelt, a Billa és a Penny Market három, míg a Coop és a Carrefour két országban szerepelt "dobogós helyen".
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A felmérést a GfK Csoport készítette, a magyarországi adatokat GfK Hungária Piackutató Intézet szolgáltatta.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.