A fogyasztó nem hülye, ő a feleségem!

Pénzcentrum
2007. június 19. 13:15

Ezzel az ismert Ogilvy idézettel indult a TV2 mai Sajtóklubja, melynek fő témája a termékelhelyezés szabályozása, ennek változása és az ebből eredő hatások voltak. A kérdés a digitális televíziózás elterjedtével felettébb aktuálissá válik, a nézők ugyanis az új technológia segítségével kikerülhetik a hagyományos reklámokat, a műsorokban elhelyezett termékekkel azonban kénytelenek lesznek szembesülni, amennyiben erre a jogszabály lehetőséget ad.

Mint ismeretes, tegnap a parlament elfogadta a digitális átállásról szóló törvényt, ősszel így aktuálissá válhat a product placement szabályozása is, melyet az ORTT ma könyörtelenül büntet.

Bertrand Cazes, az Association of TV and Radio Sales Houses képviseletében az egyelőre ingoványos területet szabályozó új EU-direktívát mutatta be, melynek szövege mára elkészült és 1-2 éven belül hatályba is léphet.

Változtatásra kétségkívül szükség volt, a korábbi, 1989-es direktíva ugyanis mára erősen elavult. Ez a szabályozás előírja, hogy a szerkesztőségi és hirdetési tartalmakat élesen el kell különíteni egymástól, így tehát szigorú értelmezés szerint megtiltja a termékelhelyezést és az osztott képernyős reklámozást is, mely utóbbira azért van példa hazánkban is.

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy az 1989-es direktívát akkor hozták létre, amikor a televíziós hirdetési piac Európa-szerte dinamikus bővülést mutatott, míg az utóbbi 5 esztendőre sokkal inkább a stagnálás volt jellemző. A trend változása nem meglepő a technológiai fejlődés és az ezzel járó médiafregmentáció fényében, a hirdetők ugyanis egyre több médiumon küldhetik üzenetüket a potenciális fogyasztók felé, a szigorú szabályozás pedig csak a televíziós csatornát köti gúzsba, a versenytársak így jóval flexibilisebb és kreatívabb megoldásokat tudnak ajánlani az erre egyre fogékonyabb hirdetőknek.

Fontos persze kiemelni, hogy a fogyasztó nem hülye (ő a feleségem...), pontosan tisztában van azzal, hogy reklámokkal bombázzák és ha ez nem tetszik neki, nyugodtan csatornát és/vagy médiumot válthat.

Az új direktívával persze több probléma is van amellett, hogy csak 2009 végére vehetjük biztosra a hatályba lépését. Korábban a product placement nem volt szabályozva, hiszen 1989-ben még nem is volt ilyen igény, ezért az ORTT úgy tekintette, hogy ez tilos. (Más országok médiahatóságai engedékenyebbek voltak, Spanyolország mellett Ausztriában is zökkenőmentesen működik ez a módszer.)

Az új direktíva definíciója szerint csak az számít termékelhelyezésnek, amiért a hirdető fizet. Ha azonban egy csatorna műsorra tűz egy nem sajátgyártású filmet, amiben van product placement, akkor ez jogilag nem minősül annak, hiszen maga a csatorna, illetve a sales house nem kapott érte pénzt. A mostani szabályozás egyértelműen tiltja majd a gyermekműsorok esetén a termékelhelyezést.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A legnagyobb probléma talán az, hogy a direktíva szerint a product placement engedélyezett, de a tagállamok egyedi döntése alapján meg lehet tiltani. Az ORTT képviseletében Szilvási Beatrix osztályvezető elmondta, hogy az előző két módosítási javaslatról pozitív véleménnyel voltak, a mostanit azonban csak április 30-án kapták meg, így nincs még testületi vélemény.

A jogszabály szerint az engedélyezett product placement semmiképpen nem befolyásolhatja a tartalmat és nem ösztönözhet közvetlen vásárlásra. A program elején, végén és a reklámszünetek végén fel kell tüntetni, hogy a műsorban hirdetési céllal különböző termékek kerültek elhelyezésre, így ugyanis nem minősül az akció a fogyasztók megtévesztésének.

Fontos, hogy az új direktívában a tartalom és a hirdetés éles elválasztását a megkülönböztetés elve váltja fel, így tehát zöld utat kaphat az osztott képernyős megoldás is, amennyiben a hirdetési sáv színe élesen elüt a tartalom képétől. A szabályozás emellett lehetőséget ad arra is, hogy egy filmben több rövidebb reklámszünet legyen, így végeredményben teret enged a hirdetők által elvárt flexibilitásnak és kreativitásnak.

Várdy Zoltán, a TV2 kereskedelmi igazgatója arra számít, hogy a termékelhelyezés legalizálásával sem fognak csökkenni a szpot-bevételek, tehát nem egyfajta átstrukturálódás megy majd végbe, hiszen míg a klasszikus reklám az ismertség növelésére szolgál, addig a product placement egy kontextusban helyezi el a terméket. (Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy ez a kontextusban elhelyezés akkora üzlet, hogy Amerikában a Ford éves szinten 10 ezer darab ilyen megállapodást köt...)

Várdy várakozásai szerint a hazai product placement piac minden bizonnyal több százmillió forintos lehet majd, ennél konkrétabb számszerűbecslésbe azonban nem bocsátkozott. Az új szegmens előretörése mindenesetre rásegíthet a non-spot bevételek arányának további növekedéséhez, mely kategória jelenleg 13%-ot tesz ki a TV2 bevételi struktúrájában.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 23. szombat
Kelemen, Klementina
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. november 22. 19:11