18 °C Budapest

Katasztrofális állapotban vannak a magyar utak: nyilvános a kátyústatisztika

2019. július 30. 10:02

Magyarországon a forgalom 75 százaléka az állami tulajdonú országos közutakon zajlik, annak ellenére, hogy ezek a magyar úthálózatnak csak kis részét teszik ki. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. nyilvános statisztikát vezet az országos közúthálózat állapotáról, a számok nem túl biztatóak. Nagy gondot jelent továbbá, hogy az elmúlt 6 évben nem mutat számottevő javulást a magyar közutak állapot. 

A 32 070 kilométer hosszú közúthálózat, amelynek közel 1200 kilométer hosszú része autópálya, 312 kilométer autóút, közel 7 ezer kilométernyi első és másodrendű főút, 18 ezer kilométernyi összekötő út, 4500 kilométer bekötőút, valamint számos csomóponti ág, vagy a gyorsforgalmi utak pihenő útjai. A Magyar Közút kezelésébe tartoznak az országos főutak településen átvezető szakaszai is, amely a teljes hálózat 27 százalékát teszi ki. Minden más az önkormányzatokhoz tartozik, és bár ezeken "csak" a forgalom 25 százaléka zajlik, az országosnál lényegesen nagyobb, 178 700 kilométeres hálózatról van szó - írja a Napi.hu.

2005 óta 1260 kilométerrel bővült a közúthálózat, melynek 560 kilométernyi része autópálya, a főutak hossza pedig mintegy 700 kilométerrel bővült, bár ez nem minden esetben jelent új utat, mivel 2013-2014 között az összekötő és bekötő utak hossza nagyjából annyival csökkent, mint amennyivel a főutaké nőtt. A Magyar Közút oldalán 2013-tól érhetők el adatok az utak minőségéről, ugyanis a burkolat állapotát, az egyenetlenséget, a nyomvályúsodást és a teherbírást évente felmérik. Az utakat 5 kategóriába sorolják: jó, megfelelő, tűrhető, nem megfelelő és rossz. Ezen kívül néhány százaléknyi útról nincsenek adatok.

2018-ben az országos úthálózat 50,6 százaléka kapta meg a legrosszabb minősítést a burkolat állapotára.

Általában elmondható, hogy a legsiralmasabb statisztika az útburkolat minőségét érinti. 2018 végén az országos hálózat 50,6 százaléka kapta meg a leggyengébb "rossz" minősítést, 10,9 százalékuk pedig "nem megfelelő" jelzőt kapott. Ez a két kategória 61,5 százalékot tesz ki, de 2013-tól nézve is 60,6, illetve 64,5 százalék között szóródott, vagyis érdemi javulást nem lehet látni. Jó, vagy megfelelő az utak 17,5 százaléka, amely bárnem az elmúlt hat év legjobb aránya, minimális növekedés azért látható. Az utak fennmaradó 19,7 százalékának állapota tűrhető, 1,5 százalékáról viszont nincs adat.

Az egyenetlenséggel kapcsolatos adatok sem változtak számottevően 2013 óta. Az utak fele jó vagy megfelelő, 35-36 százalék viszont rossz vagy nem megfelelő.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A legjobb statisztikát a nyomvályússág tekintetében tudják felmutatni a magyar közutak: 82,5 százaléka jó, ha nyomvályúkról van szó, további 7,2 százalékuk pedig megfelelő. Minimális javulás is mutatkorik a 2013-as adatokhoz képest 88,3 százalékról 89,7-re. 

Az utak teherbírását illetően felemás képet mutatnak az adatok: 44,8 százalékuk ítéltetett jónak viszont 31,1 százalékuk rossznak, tehát a legtöbb út a skála két végén helyezkedik el.

Magyar Közút azt közölte az utak stagnáló állapotával kapcsolatban, hogy 2018-ban az elmúlt évek legnagyobb útfelújítási programja indult el, csak tavaly mintegy 1000 kilométernyi szakasz újulhatott meg. A 2016-ban megkötött hosszú távú közhasznúsági szerződés alapján évente folyamatosan növekvő forrásokból láthatják el az üzemeltetési és fenntartási feladatokat, így a 2016-os 60 milliárdos költségvetésük idén már a 90 milliárd forintot is meghaladja, ez a megemelt költségvetési keret is mostanra érezteti hatását. 2024-ig mintegy 1000 kilométernyi új autópálya, autóút és főút épülhet az országban.

NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 5. szombat
Vince
14. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33