Az érkező ciklon előtt és után is erős, viharos szél várható csütörtök estétől - írta a HungaroMet Zrt. a Facebook-oldalán csütörtök délután.
Számos trükkel próbálják meg befolyásolni az éttermek azt, hogy mely (drága) fogásokat válasszuk ki az étlapról. A menük megtervezésére ma már külön szakembereket is alkalmaznak a vendéglátóhelyek. Vajon miért van a legdrágább étel a menü elején, és mi kerül a jobb felső sarokba? Mit is takar valójában a különleges napi ajánlat?
- mondja William Poundstone, a The Myth OF Fair Value című könyv szerzője. A menük tervezésének pszichológiájával foglalkozó író szerint a vendéglátóhelyek ma már külön szakembereket alkalmaznak az étlapok összeállítására azért, hogy minél több pénzt hagyjunk náluk.
"Kötelező borravaló": milliárdokat fizetünk ki szervizdíjként - KATT!
A séf különleges ajánlata
De mi is olyan különleges a napi ajánlatokban? Sokaknak ismerős lehet a jelenet: leülünk az étteremben, megkapjuk az étlapot, majd a pincér egy olyan étel ajánlásába kezd, amely talán nincs is benne a menüben. Ha szerencsések vagyunk, akkor a konyhafőnök ajánlata valami olyasmiből készült, ami aznap megragadta a szemét a piacon vagy a bevásárlás során - írja a Daily Mail.
Ugyanakkor igen gyakran előfordulhat az is, hogy a fogás különlegessége pusztán abban rejlik, hogy ezen kaszál a legnagyobbat az étterem. A vendéglátósok pedig tisztában vannak vele, hogy mennyivel jobban fog fogyni az adott fogás, ha a pincérek külön felhívják rá a figyelmet.
Trükközés az árakkal
Az Egyesült Királyságban is egyre elterjedtebb például, hogy az árak mellett nem tüntetik fel a font jelét. Így például "£16" helyett csak annyi van feltüntetve a steak mellett, hogy "16". Ez pedig nem véletlen: egy amerikai tanulmány szerint a dollár jelek étlapokról való elhagyása után az nyolc százalékkal nőttek az eladások. Erre az a magyarázat, hogy minél több helyet szentelnek valaminek az étlapon, annál többen és több figyelmet fordítanak rá.
Az is gyakori trükk, hogy az ételeket a menü közepére helyezik el ahelyett, hogy az árakat egy oszlopba sorolva, egymás alatt tüntetnék fel a jobb oldalon.
Az sem véletlen, hogy egyre kevesebb étlapon kötik össze pontokkal az ételek nevét a hozzájuk kapcsolódó árral.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Egy másik fontos trükk, amikor az étterem a nagyon drága fogásokat a felsorolás elejére helyezik. Így a többi fogás - még a magasabb árúak is - olcsóbbnak fognak tűnni. Az éttermek nem is tervezik, hogy ezekből a kimagaslóan drága fogásokból túl sokat adnának el.
A magyar éttermek gyomorforgató trükkjei - KATT!
Puszta pszichológia: az emberi figyelem és memória
Számos tanulmány született arról is, hogy egy listáról leginkább annak az elején és végén található dolgokra fogunk emlékezni. Azt is kihasználják az étlapok tervezésénél, hogy először mindig a jobb felső sarokba nézünk, akár dupla, akár egyoldalas a menü. Így nem véletlen, hogy a legjövedelmezőbb fogásokat a jobb felső sarokba helyezik el. Azért, hogy a szemünk megakadjon egy-egy olyan tételen, amiből az étterem sokat szeretne eladni, további praktikákat is bevetnek: más betűtípussal, színnel, illusztrációval vagy keretezéssel emelik ki a többi közül.
Egy pszichológiaprofesszor szerint az emberek akkor is több pénzt hagynak ott az ebéd vagy vacsora során, ha az étlap nehezen áttekinthető. A szavaknak is nagy hatása lehet: minél részletesebb a leírás a fogáshoz, annál jobban élvezzük és szívesebben is rendelünk belőle.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.