Negyvenhárom metrókocsit von ki hétfő reggelig a 2-es és 3-as metró forgalmából a főváros, mert azok potenciális balesetveszélyt jelenthetnek - közölte Tarlós István pénteken egy más témában tartott sajtótájékoztatón. Az intézkedés következményeként megnő a várakozási idő és több ember zsúfolódhat be a még közlekedő járművekbe.
A legöregebbeket vonják ki
A főpolgármester az MTI tudósítása szerint elmondta, a metrótűzesetek miatt megkeresték a metrókocsikat korábban gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a harminc év feletti kocsik közlekedtetése biztonsági kockázatot jelent.
Tarlós István idézett a jelentésből, amely szerint a motorkocsik megfelelő karbantartás mellett 30 évig, 3 millió kilométer futásteljesítményig tarthatók üzemben, ezt követően azokat Oroszországban leselejtezik. "A kocsiszekrény szilárdsági paraméterei 30 év üzemeltetés után oly mértékben leromlanak, hogy azok a biztonságos üzemeltetést veszélyeztethetik" - áll egyebek mellett a főpolgármester által ismertetett jelentésben.
A városvezető közölte, öt 43 éves és harmincnyolc 41 éves metrókocsi közlekedik jelenleg a budapesti vonalakon; ezek kivonásáról döntöttek, és már csütörtök éjszaka meg is kezdték a kivonásukat a forgalomból.
Hozzátette: további 111 olyan kocsi van, amelyek életkora 35 és 39 év közötti. Ez azt jelenti, hogy mintegy 150 kocsit kell "belátható időn belül" kicserélni - fűzte hozzá.
Ritkábban járnak a metrók
Bejelentette azt is: a szerelvénykivonások miatt a metrók ritkábban járnak majd. Ez azt jelenti, hogy a 2-es metróvonalon a jelenlegi 2.20 perc helyett 2.30 percenként, míg a 3-as vonalon 2.30 helyett 2.45 percenként követik majd egymást a szerelvények csúcsidőben.
Elmondta, a kocsik kivonásából a budapestiek talán még keveset fognak észlelni, de ha ennél jelentősebben tovább ritkulna a járatok száma, az már nagyon komoly problémát jelentene. Arra mutatott rá, hogy akkor a peronokon olyan tömeg várakozna, ami miatt "a potenciális balesetveszély kockázatát" már nem lehetne vállalni.
Mint fogalmazott, szélsőséges esetben el lehet oda jutni, hogy akár csúcsidőben le kell zárni a metrót - ennek a valószínűsége nem túl nagy, de elméletileg nem kizárt. Ez - tette hozzá - közlekedési káoszt idézne elő a városban.
Tarlós István arra hívta fel a figyelmet, hogy az említett kocsikat 5-13 éve ki kellett volna vonni a forgalomból. Mint mondta, lelkiismeretlenségnek és felháborítónak tartja, hogy bár a korábbi városvezetés tisztában volt a helyzettel, mégsem tett lépéseket. "Nem tudom, hogy tudtak a (korábbi) döntéshozók tíz évig nyugodtan aludni" - tette hozzá.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Elmondta azt is, Kocsis István BKV-vezérigazgató arról tájékoztatta őt, hogy az előző ciklus utolsó két évében folyamatosan felhívta a figyelmet a helyzetre, de semmilyen segítséget vagy támogatást nem kapott.
Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy a történtek felgyorsíthatják-e a metróbeszerzést, egy esetleges pályázat kiírását, Tarlós István azt mondta, "elméletileg és praktikusan gondolkodva felgyorsíthatja, igen".
Tarlós István elgondolkodtatónak mondta a HÉV-szerelvények állapotát is. Utalt arra, hogy jelenleg 47 éves szerelvények is futnak síneken.
Közölte, ezért jelentést kért a BKV vezérigazgatójától a metrókocsik és a HÉV-szerelvények állapotáról. Jelezte: azt is vizsgálják, hogy a karbantartásuk megfelelő volt-e az elmúlt években.
A főpolgármester arról is beszélt, hogy a jövő szerdai közgyűlésen várhatóan azt javasolja, kérjék fel a BKV-t, mint tulajdonost, hogy vizsgáltassa felül a 35 évnél idősebb kocsik állapotát egy szakcéggel. Mint mondta, azt kellene megállapíttatni, hogy "ésszerű kockázat-e ezeket (a kocsikat) forgalomban tartani".
Több baleset az elmúlt hetekben
Az Index emlékeztetője szerint az elmúlt hetekben több kisebb-nagyobb baleset történt. Április 19-én a 3-as metró vonalán gyulladt ki egy harmincöt éves, tervezett élettartamát öt évvel meghaladó jármű az Árpád hídi és a Forgách utcai megálló között. Kezdetben egy metrókocsi gyulladt ki, ám a lángok egy másikra is átterjedtek. Ekkor utas nem volt a szerelvényen. A tűzoltók három BKV-dolgozót álarcban vittek a felszínre, a mentők megfigyelésre kórházba vitték őket. A történtek miatt két megállót is ki kellett üríteni. A kiégett szerelvény korábban nyitott ajtóval szállította az utasokat két megálló között, sőt benne volt egy ütközésben is.
Néhány nappal később a piros metró vonalán, a Pillangó utcai megállónál füstölt egy szerelvény, mert valószínűleg beragadt a fékje. Április 28-án egy földalatti füstölt a Kodály köröndnél. Senki sem sérült meg.
A 3-as metróvonal idén 35 éves szerelvényeit már le kellett volna cserélni. Az Index emlékeztetője szerint a felújítást már régóta tervezi a BKV és a fővárosi, 2004-ben például arról volt szó, hogy a 2010-es felújítással egy időben meghosszabbítják a vonalat a Ferihegyi repülőtérig. A felújításról tavaly is szó esett, ám a 4-es metró problémái és forráshiány miatt lekerült a napirendről. A rekonstrukció egyébként 12 évig tartana, fenntartott forgalom mellett.
A 3-as metró vonalán szinte havonta füstöl el valamilyen berendezés. Az elmúlt félévben a Deák téren, a Nyugatinál, a Kökinél, ismét a Nyugatinál, a Kálvin térnél és megint csak a Nyugatinál szállt fel a füst. Mint arról az Index beszámolt, egy tavaly augusztusi tűzesetet követően a Fővárosi Tűzoltó parancsnokság vizsgálatot indított a BKV-nál, és végzésében jogszabálysértést állapított meg. Emellett arra utasította a BKV-t, hogy 22 munkanapon belül tegye meg a szükséges intézkedéseket, hogy hasonló eset ne fordulhasson elő.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.