Nagy segítség lehet az e-matrica-lekérdező, amely az egyetlen felület, mely bármilyen módon vásárolt érvényben lévő autópálya-matricát megjelenít.
A legtöbb országban, mint tudjuk, fizetősek az utak, van, ahol a megtett kilométer után, van ahol az utakon eltöltött idő alapján kell fizetni. Egy külföldi út megtervezése előtt érdemes lehet utánanézni a pályadíjaknak, hogy ne érjen minket meglepetés a fizető kapuknál.
Az egyes országokban érvényes útdíjakról legegyszerűbben az autópálya üzemeltetők honlapján tudunk tájékozódni, a legtöbb ugyanis feltünteti az oldalán az aktuális díjszabást, hogy hol és mint lehet ezt kifizetni, milyen bírságra számíthat, aki ezt mégsem tenné meg, illetve milyen formában (készpénz, bankkártya, egyéb), és milyen pénznemben történhet a fizetés.
Matricás rendszer működik a környező országok közül Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában, valamint két éve Szlovéniában is.
Itthon a nyári turisztikai időszak kezdetével, vagyis május 1-jétől a négynapos autópálya-matricák ára 1170 forintról 1530 forintra emelkedett. A magasabb árak 2010. szeptember 30-ig maradnak érvényben, utána ismét a csökkentett díjat kell fizetnünk az úthasználatért.
A szomszédos Ausztriában az autópályákon és gyorsforgalmi utakon szintén matricás rendszer van érvényben, az üzemeltető mindenütt az ASFINAG (Autobahnen- und Schnellstraßen- Finanzierungs- Ag).
A díjakat minden évben minisztériumi rendeletben állapítják meg (bár ez 2007. vége óta nem változott), melyet 20 százalék áfa is terhel. A matricákat 10 napos, 2 hónapos, illetve egy éves időtartamra lehet megvásárolni.
Aki ezt elmulasztja, arra 120 eurós (32 ezer forint), míg hamis matrica esetén 240 eurós (65 ezer forint) helyszíni bírságot is kiszabhatnak, amit csak euróban lehet megfizetni, míg ha nem tud a helyszínen fizetni, még borsosabb büntetésre, akár 300-3000 ezer euróra is számíthat, a helyi hatóságok ítéletétől függően.
Ha nem venné meg valaki itthon az osztrák matricát, annak érdemes azt is tudnia, hogy betéti kártyák esetében legtöbb helyen csak MasterCard-ot fogadnak el, tehát érdemes a fizetési módról is tájékozódni.
Szlovéniában 2008 július 1-jén a kapus rendszert felváltotta a matricás rendszer, ami akkoriban nagy port kavart, mivel fél év volt a legrövidebb idő, amire matricát lehetett váltani.
Az ügy eljutott egészen Brüsszelig, melynek bevezették az egyhetes, valamint egy hónapra és egy érvényes matricákat, melyekért idén is ugyanannyit kér el a szlovén állami autópálya-kezelő társaság (DARS), mint tavaly , ami összehasonlítva a többi ország autópálya-tarifáival, meglehetősen sok.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Szlovákiában idén januárban vezették be a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre a használat arányos útdíjat, amit a tervek szerint 2013-tól a személygépkocsikra is kiterjeszt az üzemeltető SkyToll, addig azonban marad a matricás rendszer. A heti, havi és éves matricák ára a tavalyival megegyező.
Csehországban szintén nem drágultak a matricák, az úthasználati díjat nem fizetőknek azonban 2000-5000 cseh korona (21 ezer - 53 ezer forint) helyszíni bírságot kell fizetniük az őket megállító rendőröknek, koronában vagy euróban.
A cseh, szlovák és osztrák matricákat itthon is be lehet szerezni az Állami Autópálya Kezeklő Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban.
Ha tenger felé vennénk az irányt
Aki tengerpartra vágyik, és Horvátország, Olaszország, vagy Franciaország felé venné az irányt, mindenhol a megtett távolság, valamint a gépjárművünk méretétől függően kivetett díjakkal fog találkozni.
Horvátországban, az elmúlt években jelentősen meghosszabbodott autópályákon kapus rendszer működik. Az autópályákat négy társaság üzemelteti, ezek honlapján az egyes szakaszok díjairól - díj kalkulátorok segítségével - pontos tájékoztatást kapunk, valamint a fizetés megengedett módjairól is. Normál személygépkocsi esetén hozzávetőleg 35-50 kunával (1300-1800 forint) lehet számolni 100 kilométerenként.
Olaszországban szintén a megtett kilométer, illetve a kocsi mérete alapján kell díjat fizetni, szinte mindenhol, kivéve a nagyobb városok körül található körgyűrűket, illetve az A3-as autópálya Salerno és Reggio di Calabria közötti szakaszát, melyek ingyenesek. Az autópálya társaságok szövetségének (AISCAT) honlapjáról az összes autópálya üzemeltető oldalára átnavigálhatunk, ahol megtalálhatjuk, hogy a keresett útszakaszon pontosan mennyi kell fizetni. A díjak 5-7 euró (1500-2000 forint) között mozognak 100 kilométerenként.
Franciaországban kifejezetten borsosak a pályadíjak: 6-10 euró (1600-2500 forintba) kerül ugyanekkora távolság, míg az alagutakért, hidakért külön díjat kell fizetni.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.