2 °C Budapest

Már nem csak autópályán kell útdíjat fizetni

Pénzcentrum
2008. április 10. 10:00

Újragondolta az elektronikus útdíjrendszer tervét a gazdasági tárca. A személy- és kisteherautóknak maradna a matrica, a kamionok viszont 2009 júliusától a megtett úttal arányosan, még az M0-áson is fizetnének. A kilométerdíj 25-40 forint, a fuvarozók éves többletkiadása 1,4 millió és 26 millió forint között lenne.

Az elektronikus útdíjrendszer bevezetését elsősorban az indokolná, hogy míg a magyar fuvarozók külföldön évek óta megfizetik a gyakran borsos autópályadíjakat, az idegen országok kamionjai jelképes összegért - az idén egynapos matricával 2760 forintért - pusztítják hazánk útjait. Kis túlzással Hamburg és Isztambul vagy Kijev és Milánó között a tehergépkocsik még akkor is Magyarország felé veszik az irányt, ha mehetnének másfelé is: az áthaladás erre a legolcsóbb.

A megoldás a sztrádahasználat költségvetést egyszerre bevételekhez juttató és a kamionforgalmat mérséklő megdrágítása lenne.

A gazdasági tárca előterjesztésének szövege alapján úgy tűnhet: a kedélyeket leginkább azzal csillapítanák, hogy a 3,5 és 7,5 tonna közötti kisteherautók, illetve az autóbuszok - a személyautókkal együtt - a következő években is az aránylag olcsó matricás rendszerben fizethetnének az úthasználatért.

Emellett a korábbi tervekhez képest komoly könnyítés lehet, hogy ezeknek a járműveknek a jövőben is csak a már díjas, mintegy 1061 kilométernyi autóút és autópálya használatáért kellene fizetniük. A kis- és középvállalkozások helyett a feketelevest így legfeljebb az összesen 79 ezer 7,5 tonnánál nagyobb magyar rendszámú teherautót üzemeltető 18 ezer cégnek kell majd bekanalaznia.

Ehhez feltehetően nem csinál étvágyat, hogy a sztrádákon 7,5 és 12 tonna között 25-32 forint, 12 tonna felett 40 forint kilométerdíjat kellene fizetniük a kamionosoknak. De a fuvarozók lelkesedését mérsékelheti az is, hogy a nagyobb tehergépkocsiknak az autóutak és az autópályák mellett további mintegy 5237 kilométer országos főút használata sem maradna ingyenes. A számukra díjköteles - összesen 6327 kilométernyi - közúthálózatba olyan fontos és nehezen kikerülhető útszakaszok is bekerülnének, mint az M0-ás. Amiért cserébe szerény vigasz, hogy a főúti ED-díjak - ha igaz - valamivel elmaradnak majd az autópályákra megállapítottaktól.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A gazdasági tárca szakértői kiszámolták: a matricás rendszerhez képest az elektronikus díjszedés bevezetése az egy-két járművel dolgozó magyar fuvarozóknak 1,4-1,5 millió, a három-hét járművel dolgozóknak 7,6-7,8 millió, az ezeknél nagyobb cégeknek 25,5-26 millió forint többletköltséget okoz majd évente. (A saját számlás szállítást végző vállalkozásoknál ez a többlet 300 ezer és 11 millió forint között lehet.) Ezeket az összegeket azonban a minisztérium illetékesei szerint a vállalkozások érvényre tudják majd juttatni fuvardíjaikban. Még akkor is, ha ezzel 2009-re és 2010-re egyaránt 0,13-0,25 százalékkal járulnak hozzá a hazai infláció növekedéséhez.

Akárhogy is lesz, a terv szerint az ED közbeszerzésének kiírása - a szaktárca előterjesztése szerint - április 30-án látna napvilágot. A nyertes szállítóval hat hónappal később - október 31-én - írnák alá a szerződést, és a rendszerépítés is megkezdődhetne az év vége előtt. A vállalható határidők sorának azonban itt vége is: a projekt végigvitelét legalábbis megkérdőjelezi, hogy a gazdasági tárca már 2009. július 1-jén bekapcsolná az új díjszedő rendszert.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. november 22. 08:04