Idén várhatóan nettó 7,4 milliárd forintot költ az ÁAK az autópályák felújítására
Pénzcentrum
2008. március 31. 11:59
Link a vágólapra másolva
Idén március végén kezdődnek meg az Állami Autópálya Kezelő Zrt. autópálya-felújítási programjának 2008-ra tervezett munkálatai. A felújítási tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül kerüljön sor.
A tavalyi évhez viszonyítva az ÁAK Zrt. mintegy 1,9 milliárd forinttal többet, várhatóan nettó 7,4 milliárd forintot fordít a gyorsforgalmi úthálózat fenntartására. Ebből a tervek szerint 3 milliárd jut az utak felújítására, 1,8 milliárd forgalomtechnikai berendezések és egyéb úttartozékok kihelyezésére illetve rekonstrukciójára, 1,3 milliárd a hídfelújításokra és további 1,3 milliárd az egyéb fenntartási tevékenységekre, mint például a vízelvezető rendszerek, üzemi hírközlő és egyéb elektronikai rendszerek felújítása. A felsorolt feladatok költségtervéhez a társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti fenntartási és üzemeltetési szerződés szolgál alapul.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. idei fenntartási programjának jelentősebb munkálatai március végén indulnak, jó egy hónappal korábban, mint tavaly. A kedvező időjárási körülményeken túl ennek elsődleges oka a hatékonyabbá vált előkészítő munka, hiszen a felújítási tervek nagy része már 2007-ben elkészült. Az elmúlt évekhez képest a Társaság üzleti tervét is jóval korábban sikerült kidolgozni, ezért a közbeszerzési eljárások egy részét már az év elején el lehetett indítani.
Március 31-én a félpályás terelés kiépítésével veszi kezdetét az idei felújítási program első nagyobb felvonása, melynek során a kivitelezők az M1 autópálya jobb oldalának 160. és 172. km szelvénye közötti szakaszán újítják fel a burkolatot. A csomóponti ágak és a 162. km-szelvénynél található pihenőhely ideiglenes (két hetes) lezárásával járó munkálatok május első felében fejeződnek be. A 2008. júniusi Labdarúgó Európa Bajnokságot és az augusztus eleji Forma-1 Magyar Nagydíjat követően ugyanezen szakasz bal oldalán folytatódnak a felújítási munkák. A beruházás összértéke 1,375 milliárd forint, a kivitelező a Colas-Eger Zrt. Érdekesség, hogy a burkolat cseréjét és újjáépítését az úgynevezett meleg remix technológia segítségével végzik. Ennek során a korábbi aszfaltréteg felmart darabjait speciális gépek segítségével összezúzzák, és az így keletkezett zúzalékot az új burkolatba dolgozzák, ami költség- és anyagtakarékos megoldás, és környezetvédelmi szempontból is jelentősége van. A remix technológia alkalmazásáért az ÁAK Zrt. több elismerésben részesült: 2007-ben a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület által alapított Környezeti Megtakarítási Díj Innovációs Különdíját érdemelte ki, míg 2008. március 28-án a Magyar Innovációs Szövetség által alapított Magyar Innovációs Nagydíj Pályázaton kapott kiemelt elismerést.
A korábbi évekhez hasonlóan - a fenntartási program szerves részeként - idén is folytatódik az ÁAK Zrt. hídfelújítási programja. Ennek keretében 2008-ban a társaság szakemberei 50 db hídon terveznek kisebb-nagyobb beavatkozásokat. Ebből számos alkalommal csak kisebb volumenű (pl. korrózióvédelem), de a hidak élettartama szempontjából mégis igen fontos feladatot kell elvégezni. Komoly feladatot jelentenek továbbá a szigetelés- és burkolatcserére szoruló hidak felújítási munkái, csakúgy, mint a forgalombiztonsági szempontból fontos pillérvédő-szegély és korlátépítési munkák. A hidakkal kapcsolatos fenntartási feladatok jelentős részét a burkolat-felújításokkal egy időben, azonos terelésben végzik el a kivitelezők, és az egyéb hídfelújítások esetén sem kell sávcsökkentéssel járó forgalomterelésre számítaniuk az autósoknak.
A tervek elkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időpontjait a tervkészítők a Forma-1 Magyar Nagydíjához igazítva állapították meg, így a verseny idején nem lesz olyan építkezés, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton jelentős forgalomkorlátozással járna.
A rollereket kitiltják a gyalogos övezetekből és a kerékpárutakról. Szigorítják a tilosban való parkolás büntetését, valamint a robogók és a motorok bukósisak nélküli vezetését.
A szezon első komoly hóhelyzete alakult ki: egy ciklon csapadékzónája vonul át az ország felett, aminek hatására péntekre virradóra sokfelé hullott kiadós mennyiség.
Zentai Zoltán, az ELTE szombathelyi oktatója elmesélte, másfél évvel ezelőtt, egy történész egy addig ismeretlen kőzettel állított be hozzá, ami elindította a vizsgálatokat.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.