24 °C Budapest

A hibrid autók sötét titka...

Pénzcentrum
2006. szeptember 25. 14:00

Mentsük meg a Földet- mondják a zöldek! Mindenki egyetért ebben a szép eszmében és szeretné, ha nem csupán a dédunokái, de további leszármazottjai is ugyanebben a csodálatos kék-zöld napfényes világban élhessenek. Persze a módszer korántsem egyszerű és nehezen szokunk hozzá, hogy eztán megnézzük, hogy a csomagolás milyen anyagból van, kikapcsoljuk a tévét, amikor nem vagyunk a szobában, és sokkal többet fizessünk egy autóért, mert az környezetbarát.

Mentsük meg a Földet- mondják a zöldek! Mindenki egyetért ebben a szép eszmében és szeretné, ha nem csupán a dédunokái, de további leszármazottjai is ugyanebben a csodálatos kék-zöld napfényes világban élhessenek. Persze a módszer korántsem egyszerű és nehezen szokunk hozzá, hogy eztán megnézzük, hogy a csomagolás milyen anyagból van, kikapcsoljuk a tévét, amikor nem vagyunk a szobában, és sokkal többet fizessünk egy autóért, mert az környezetbarát.

A környezetbarát életmódra való áttérés valóban sok gonddal jár, de megéri az a tudat, hogy mi is tettünk valamit ezért a szép kék bolygóért. Míg azonban a villanyra vagy a csomagoló anyagokra való odafigyelés nem kerül súlyos forintokba, a környezetkímélő hibrid autó megvásárlása akár több millió forint plusz kiadást is jelenthet számunkra.

Miután nehéz szívvel, de kifizettük a vételárat és hazautaztunk szép új kocsinkkal, az interneten kutatva találkozhatunk egy olyan szalagcímmel, miszerint az amerikai kutatók arra következtetésre jutottak, hogy frissen megvásárolt autónk mégsem olyan környezetkímélő, mint amilyennek gondolnánk. Lássuk, igaza van-e a szakértőknek!

Egy a Kiplinger.com által készített közvélemény-kutatás szerint a hibrid kérdés nem csupán a magyar vásárlókat osztja meg ennyire, az Egyesült Államokban is csak az állampolgárok 2 százalékának van már ilyen autója, és emellett csupán 40 százalékuk gondolja úgy, hogy a következő gépjármű, amit megvásárol már hibrid lesz. A fennmaradó "többség" igencsak szkeptikusan vélekedik arról, hogy megéri-e ekkora plusz költség ellenében környezetbarát autót venni. Ha a számokat vesszük alapul, sajnos a kapott eredmény csak tovább fokozza a bizonytalanságérzetet, hiszen a körülbelül 5000 dollár (1,3 millió forint) többletköltséget csak akkor hozza be rövid távon a befektetés, ha az olajárak megháromszorozódnak.

Mindezek ellenére az amerikai autópiacon a hibridek iránti érdeklődés jelentős növekedése volt tapasztalható az elmúlt egy évben, a legyártott és az eladott hibrid gépjárművek száma is megkétszereződött. Sajnos azonban a megnövekedett forgalom és a megváltozott vásárlói igények miatt az üzemanyag-takarékosság és a lehető legkisebb szennyező anyag kibocsátás helyett a teljesítménynövelés vált a legfontosabb tényezővé a gyártás során.

A piac gyors növekedés egyik kiváltó oka lehet, hogy az amerikai állam jelentős mértékben támogatja a hibrid autókat vásárlókat, természetesen attól függően, hogy autójuk környezetkímélő voltának mértékével összhangban, a támogatás egy egyszeri 250 dolláros engedménytől, amelyet az egy tankkal megtehető mérföldek számát 10-15 százalékkal növelő hibridekre biztosítanak, akár odáig is terjedhet, hogy a hibrid autóért fizetett felárat az állam átvállalja.

A legmagasabb támogatottságot a Toyota Prius élvezi, amellyel árban, minőségben és megtérülési időben csupán a Honda Civic nálunk is kapható változata veszi fel a versenyt. Azonban a legkörnyezetkímélőbb címet mégsem ők vihetik haza, azt egy másik Honda érdemelte ki, az Insight.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A Prius óriási sikerét, vagyis azt, hogy évente több mint 100,000 darabot értékesítenek belőle, annak köszönheti, hogy ötvözi a teljesítménynövelést, a szennyező anyag kibocsátás csökkentésével és mindezt elérhető áron teszi. Megteremtve ezzel azt a lehetőséget, hogy egy átlagos amerikai család (háromfős) kényelmesen utazva érezhesse, hogy ha már autóval közlekedik, megtette a tőle telhető legtöbbet, hogy azt környezetbarát módon tegye.

A Prius nagy érdeme ezen kívül, hogy ha összevetjük a jóval alacsonyabb áron megkapható Toyota Corolla és a Prius megtérülési idejét és fenntartási költségeit, úgy hogy minden költséget és kedvezményt figyelembe veszünk, csupán azon, hogy a Priust birtokoljuk évi 565 (155,375 Ft) dollárt spórolhatunk. Ezt az értéket csupán a Honda Civic tudja még megközelíteni, a többi hibrid gépjármű esetében az éves többletköltség 1,880 dollártól akár 3,750 dollárig is terjedhet.

Mindezt egybevetve boldogan hátradőlhetünk a székünkben arra gondolva, hogy milyen jó üzletet is kötöttünk azzal, hogy a Honda termékét vásároltuk meg? Sajnos a válasz nem ennyire egyszerű, ugyanis a hibrid autók környezetkímélőségének mértékét a kutatók nem minden ok nélkül vonták kétségbe. A probléma szerintük abban gyökeredzik, hogy az amerikai hatóságok által előírt teszteken mért fogyasztási adatok nem tükrözik a valóságot. Ennek a jelenségnek az okát abban kell keresnünk, hogy a tesztek kialakítása még a megszaporodott forgalmi dugók és a légkondicionáló elterjedése előtt történt, így azok az új faktorokkal nem számolnak. Ez azt eredményezi, hogy 4,5 liter benzinnel az előírt 96 kilométert helyett jó esetben meg tudunk tenni 64 kilométert városi forgalomban.

Ez azonban még nem jelenti azt, hogy azonnal vissza kellene indulnunk a kereskedésbe visszacserélni szépen csillogó autónkat egy benzinnel üzemelőre. Azt sem jelenti, hogy ne kellene másokat is ilyen gépjármű vásárlására biztatni. Már csak azért sem, mert az amerikai piac szerint a hibridek egyre inkább könnyen elérhetővé és "olcsóvá" válnak majd.

Persze hazánkban sem ártana a regisztrációs adó csökkentésén kívül egy kis ösztönzés az állam részéről, hogy annak, aki megteheti legyen is kedve kiadni a plusz milliókat, ha már választhat, azonban erre e jelenlegei fejlemények szerint még várni kell.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 22. kedd
Csilla, Noémi
17. hét
Április 22.
A Föld napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33