Szinte már nincs olyan hét, hogy ne adna hírt a média az üzemanyagok újabb drágulásáról. A hazánkban futó autók száma ezzel ellentétben azonban nem csökken (sőt). Sokan azzal próbálja meg kompenzálni a fokozódó üzemanyag költségeket, hogy nagy áruházláncok által üzemeltetett diszkontkutaknál tankolnak. De valóban olcsóbbak ezek a töltőállomások? És ugyanolyan minőséget kapunk a pénzünkért?
Szinte már nincs olyan hét, hogy ne adna hírt a média az üzemanyagok újabb drágulásáról. A hazánkban futó autók száma ezzel ellentétben azonban nem csökken (sőt). Sokan azzal próbálja meg kompenzálni a fokozódó üzemanyag költségeket, hogy nagy áruházláncok által üzemeltetett diszkontkutaknál tankolnak. De valóban olcsóbbak ezek a töltőállomások? És ugyanolyan minőséget kapunk a pénzünkért?
Az alapvető különbség a jól bejáratott társaságok kútjai és az egyes hipermarketek által üzemeltetett töltőállomások között a kiszolgálásban, a kapcsolódó szolgáltatásokban, az egyéb termékek kínálatában és a forgalmazott üzemanyagok adalékolásában keresendő. Ugyanis, majdnem minden hazánkban található hálózat ugyanonnan, a MOL Rt.-től szerzi be az alapanyagot és azt különböző módon adalékolják.
A nagy társaságok azzal próbálják meg felvenni a versenyt, hogy minőségi szolgáltatásokat nyújtanak, nagyobb áruválasztékot kínálnak a shopjaikban, ám a hazai fogyasztók árérzékenységét ismerve ez elégé szélmalomharcnak tűnhet.
A diszkontkutak egyikénél sem találkozhatunk áruktól roskadozó boltokkal, autómosóval. Legtöbb esetben csak "autós cikkeket" (vagy még azt sem) forgalmaznak ezek a hálózatok, sok közülük csak addig tart nyitva, amíg az áruház várja a vásárlókat, illetve autómosó és egyéb szolgáltató berendezések sem találhatók a területükön (bár ez alól vannak kivételek). Mégis szinte mindig sorok állnak a kasszánál.
Egyetlen "legenda" van, ami a vásárlókat rettegésben tartja és eltántoríthatja a vásárlástól. Ez pedig nem más, mint az, hogy az autó többet fogyaszt az "olcsó" üzemanyagból és a nem megfelelő adalékolás tönkreteszi a motorokat. Ez utóbbival a "hagyományos" töltőállomásokat üzemeltető cégek is előszeretettel kampányolnak.
Tesztünk során amellyel összehasonlítottuk autónk fogyasztását, különböző diszkont és nem diszkont üzemanyagok esetében, azt tapasztaltuk, hogy az autó csak alig fogyasztott többet az olcsó benzinből. A teszt során városi és városon kívüli szakasz is szerepelt. Mindkét esetben egy tele tankkal tettünk meg 500 kilométert és aztán újra teletankoltunk. A gépkocsit mindkét tesztút során ugyanaz a személy vezette, ugyanazon az útvonalon. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy más hálózat által forgalmazott üzemanyag esetében, illetve más tesztautóval, is ezt az eredményt kaptuk volna.
Egy kis ármustra
Összehasonlítottunk négy diszkontkút és három normál töltőállomás árait. Az adatokat június 8-án gyűjtöttük és azt is vizsgáltuk, hogy fizethetünk-e kártyával, meddig van nyitva a kút és vásárolhatunk-e mást is az üzemanyagon kívül.
A Metro, általunk felkeresett, kútjánál nem forgalmaznak 98-as üzemanyagot, de ha rendelkezünk vásárlói kártyával, akkor további 4 forint engedményt kapunk literenként az összes üzemanyagfajtából. Kártyával is tudunk fizetni, a Metro-kút polcain, diszkontáron kaphatóak azok termékek, ami az autózáshoz kell, ezeken kívül azonban nem forgalmaznak mást.
A következő állomás egy Tesco-kút ahol már egy picit magasabb árakkal de bőséges kínálattal (shop) találkozunk. Ez az a fajta diszkontkút, amely méltó vetélytársa lehet (persze azért még van tennivaló) a nagy töltőállomásláncoknak.
Az Auchan dunakeszi kútjának nyitva tartása megegyezik az áruház nyitva tartásával, shop nincs és egyéb szolgáltató berendezések (porszívó, mosó) nincsenek, kártyával tudunk fizetni. Árai azonban alig maradnak el a településen található Lukoil, JET és Shell kutak áraitól.
A diszkontkutak között hazai úttörőnek számító, az Autóklub által létrehozott, Klub Petrol kutat hagytuk utoljára. Ez a töltőállomás sem tart nyitva 24 órában és csak kétfajta üzemanyag kapható (95,98). Shop mint olyan itt sem létezik, tehát itt is marad, csak a fizetésre alkalmas konténer.
Most akkor olcsó vagy drága?
A táblázat alapján a legolcsóbb (METRO) és a legdrágább (Shell) kút közötti különbség, a 95-s benzin esetében (amennyiben rendelkezünk METRO kártyával) 14,5 forint literenként. Egy átlagos 40 literes tankolás esetében ez 580 forint különbséget jelent a diszkontkút javára.
Nyilván nem ezért a néhány forint megspórolásáért autóznak el sokan, a város szélén található, diszkontkutakhoz. Általában az emberek összekötik a kellemeset a hasznossal és a szinte már-már családi programnak számító hétvégi nagybevásárlás során, töltik tele az autójukat az olcsó "nedűvel".
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.