A tej és tejtermékek ára hónapról hónapra nő, amit a vásárlók már érezhetnek.
"Sajnáljuk, de ezer forint alatt nem tudunk bankkártyát elfogadni" - számos helyen találkozhatunk a kereskedők részéről ilyen, és ehhez hasonló visszautasítással, hiába van terminál az üzletben. Jogosan tagadják-e meg tőlünk a bankkártya használatát, és ha nem, akkor mit tehetünk?
Nemcsak a bankkártyás fizetés népszerűsége növekszik folyamatosan, de az egyérintéses plasztikok (PayPass, payWave) rohamos terjedésével akkor is mind többször nyúlunk a kártyánkért, ha kisebb összeg rendezéséről van szó. Ugyanakkor alkalmanként boltokban vagy szórakozóhelyeken is könnyen belefuthatunk olyan helyzetbe, hogy pár száz forintos végösszeg esetén a kereskedő visszautasítja a kártyás fizetést. Kellemetlen, hiszen ha nincs nálunk készpénz, akkor vagy fel kell vennünk, vagy többet kell költenünk, mint amennyit szerettünk volna (hogy elérjük a "minimum limitet").
Kevesen szoktak ilyen esetekben reklamálni. Azok, akik megpróbálják, sokszor nem kapnak érdemben választ, és a biztos "jogi" és szabályozási háttér ismeretében inkább nem is pedzegetik tovább a kérdést. Pedig az üzletnek elméletileg nincs lehetősége arra, hogy értékhatárhoz kösse a kártyás fizetést. Habár törvényi szabályozás nincs rá, a kártyaelfogadói általános szerződési feltételek nem engedik meg, hogy a bankkártyás fizetést bizonyos értékhatárhoz kötve határozza meg a kereskedő - tudtuk meg az OTP Banktól.
A kártyaelfogadás szabályait mindig az érintett kártyatársaság alakítja ki. A hazai piacon az elfogadó helyeknek nincs mérlegelési joga a különböző értékű tranzakciók elfogadásával kapcsolatban. Igaz, külföldön lehet találkozni olyan esetekkel, amikor a kereskedő kiköti, hogy bizonyos értékhatár alatt nem fogad el bankkártyás fizetést, vagy azért felárat számít fel. Az Unió nemrég fogadott el egy olyan szabályozást, mely megtiltja a kereskedők ilyen típusú mérlegelési jogát. Az átállásra és jogharmonizációra 22 hónapjuk van a tagállamoknak. Ezt követően a szabályozás a hazai elfogadókra is vonatkozni fog - tájékoztatta a Budapest Bank a Pénzcentrum.hu-t.
Az egyik népszerű budapesti borbár szakmai vezetője kérdésünkre elmondta, hogy tapasztalatuk szerint itthon még nem terjedt el annyira az egyérintéses fizetés, hogy egy zsúfolt péntek vagy szombat estén megengedhessék maguknak a tranzakciónkénti akár csak pár másodperces csúszást. A szakmai vezető hiába használja külföldön is előszeretettel a kártyáját, a bárban nem anyagi megfontolások, hanem a vendégek kényelme miatt döntöttek úgy, hogy a kisebb (1500 forint alatti) összegek esetén nem tudják elfogadnia a bankkártyát. Az értékhatár megállapításkor is külföldi mintát (öt euró) vettek alapul. Hozzátette, hogy kártyás fizetés esetén borravalót is bonyolultabb adni (előre kell jelezni, hogy szeretnénk adni, ekkor a terminálon beüthetjük külön, hogy mekkora összeget szánunk a felszolgálásért, leokézzuk, majd külön még a számla eredeti összegét is jóváhagyjuk).
• OTP Bank: "Az elfogadó nem határoz meg olyan értékhatárt, amely az összeg alatt/és vagy felett nem fogadja el a bankkártyát fizetési eszközként."
• K&H Bank: "Az elfogadó többletköltséget a kártyabirtokosnak nem számíthat fel, nem határoz meg olyan értékhatárt, amely összeg alatt vagy felett a kártyát fizetőeszközként nem fogadja el. Fenti szabály ismételt megszegése a bank általi felfüggesztést vonhatja maga után."
Mit tehetünk, ha nem fogadják el a kártyánkat?
A kártyabirtokos alapvetően mindig a kártyát kibocsátó banknál reklamálhat.A kibocsátó bank továbbíthatja a panaszt a kereskedő elfogadó bankjának. Ha nem tudja beazonosítani a kereskedő elfogadó bankját, akkor a kártyatársasághoz fordulhat, aki továbbítani tudja a panaszt az adott ország elfogadó bankjainak. Javasolható még a vásárlók könyvébe történő beírás, valamint a Fogyasztóvédelemhez történő bejelentés - tájékoztatta lapunkat az OTP Bank. A Budapest Bank is azt nyilatkozta lapunknak, hogy ilyen jellegű panasz esetén érdemes az elfogadó bankhoz, vagy a kártyatársasághoz fordulni.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság lapunk kérdésére azt válaszolta, hogy ha a feltüntetett bankkártya-elfogadó hely a jelzés ellenére - a fogyasztók előzetes tájékoztatása nélkül - a vállalkozás visszautasítja az elektronikus fizetés lehetőségét, azzal felmerülhet a bankkal kötött szerződésben foglaltak megszegése, valamint a nem megfelelő tájékoztatás miatt a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény megszegése.
Amennyiben kikötik, hogy bizonyos értékhatár alatt nem lehet a bankkártyával fizetni, arról a vásárlókat előzetesen tájékoztatni szükséges. Amennyiben ez a tájékoztatás elmarad, úgy lehetőség van az üzletben elhelyezett Vásárlók Könyvébe bejegyzéssel élni, valamint a lakóhely szerint illetékes területi felügyelőségnél panaszbejelentést tenni a törvény megsértése miatt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Miért utasítják vissza a pár szár forintos kártyás fizetést?
Egy átlagos kártyás fizetés folyamatában alapvetően négy szereplő vesz részt. A fizetést kezdeményező ügyfél, az ő kártyáját kibocsátó bank; a kártyát elfogadó kereskedő, valamint a kártyaelfogadást lehetővé tevő bank (aki a kereskedő bankja). A tranzakciók ötödik - közvetett - szereplője a kártyatársaság (például MasterCard, Visa). Ebben a rendszerben a tranzakciókért különböző díjak kerülnek felszámításra. Így a kereskedőknek is kell bizony fizetni a kártyaelfogadásért; jellemzően kereskedői jutalékot (ennek összege általában a szolgáltatás bizonyos százalékában meghatározott összeg) a bankjuknak. A kereskedői jutalék mértéke a bank és ügyfele közötti alku tárgya, melyet több minden is befolyásol:
- forgalom mértéke
- a tranzakció helyszíne (személyes vagy internetes - utóbbi esetében nagyobb a bank felelőssége visszaélés esetén, ezért a jutalék is magasabb)
- tevékenységi kör (szórakozóhelyek, játéktermek elfogadóhelyeit kiemelten magas jutalék jellemzi)
- milyen szolgáltatásokat számít be a bank a kereskedői jutalékba (kizárólag a kártyás fizetési művelethez kapcsolódó szolgáltatásait, vagy például a terminál bérleti díját, karbantartását)
Például a Budapest Banknál a kisvállalatok számára biztosított kártyaelfogadás árazása így alakul:
- Havi díj: 0-4 990 forint
- Szerződéskötési díj: 0-20 000 forint
- Kereskedői jutalék: 1-2%
- Oktatási díj és szolgáltatás üzemeltetési díj: díjmentes
Láthatjuk tehát, hogy főleg a kisebb forgalmat bonyolító boltoknak vagy szórakozóhelyeknek igen sokba kerülhet egy-egy terminál működtetése. Főleg, ha nem "csak" százalékos formában kerül meghatározásra a kereskedői jutalék, hanem van egy minimumdíj is. Például 50 forint + 1 százalékos díj esetén az üzletnek egy 100 forintos vásárlás 51 forintba kerül, tehát a bevétel több mint felét a banknak kell fizetnie. Ha mindössze egy százalékos díj van, akkor a kis összegű, 100 forintos tranzakció után mindössze egy forintot kell a banknak fizetni.
Óvatosan ezekkel az üzenetekkel, hívásokkal: rémes a csalók új módszere, így nullázzák a bankkártyád
November 20–án tartott háttérbeszélgetést a KiberPAJZS projekt, amin a Pénzcentrum is részt vett.
Újfajta netes bűnözési hullám indulhat Magyarországon: gusztustalan módon élhetnek vissza adataikkal
A mesterséges intelligencia által generált deepfake pornográfia egyre növekvő problémát jelent a digitális társadalomban.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.