Pénzcentrum • 2011. szeptember 24. 13:11
Habár a kormányfő a múlt hét elején még a rezsikiadások befagyasztására adott megbízatást az illetékes szaktárcának, Matolcsy György pénteki általános forgalmi adó emeléséről tett bejelentése mégis emelni fogja a lakossági kiadásokat az újévben. A távhő kivételével ugyanis az összes közműszolgáltatás a legfelső áfakulcsba tartozik, ezért a 2 százalékpontos emelés - minden egyéb tényező változatlansága mellett - a bruttó szolgáltatási díjak 1,6%-os emelkedéséhez vezet 2012. január 1-től.
A nemzetgazdasági miniszter által múlt hét pénteken bejelentettek szerint az általános (normál) forgalmi adókulcs 25%-ról 27%-ra változásával mégis emelkedik majd a lakossági villamos energia és földgáz díja, annak ellenére, hogy a kormányfő hétfőn még a rezsikiadások befagyasztásáról beszélt. Mint ismeretes, Orbán Viktor kormányfő múlt hét hétfőn "rezsibefagyasztást" jelentett be az országvédelmi program keretein belül annak érdekében, hogy az amúgy is kifeszített költségvetési helyzetben lévő háztartások terhei ne emelkedjenek tovább.
A múlt heti bejelentéssel bővebben foglalkoztunk, bemutattuk, hogy az elmúlt évtized során valóban igen jelentős mértékben növekedtek a lakosság rezsikiadásai - minden elem esetén az inflációt meghaladó mértékben -, ami alapján indokolható az egyes közműszolgáltatások árképzésének felülvizsgálata, azonban hosszú távon az ármoratórium csak további feszültséget gerjeszt egyébként sem kiegyensúlyozott rendszerekben.
A kormány az elmúlt évben már megteremtette az árbefagyasztás feltételeit az egyetemes áram- és gázszolgáltatásban, míg a távhő esetében áprilisi óta él ármoratórium, az új árképzési mechanizmus kihirdetéséig. Orbán Viktor múlt heti kijelentése az áram, földgáz és távő esetében csak megerősítette a korábban kommunikált árstoppal kapcsolatos szándékokat (annak ellenére, hogy a mögöttes piaci folyamatok alapján a termékárak emelkedése indokolható lenne), míg a víz-, csatorna- és szemétkezelési szolgáltatás új elemekként kerültek be a rezsibefagyasztási programba.
Villany és gáz
A földgáz- és villamosenergia-szolgáltatásnál elmondható, hogy amennyiben valóban nem történik piaci okokra visszavezethető áremelkedés az előttünk álló időszakában (ismeretlen, hogy milyen időtávon tartaná életben a kormány az ármoratóriumot), akkor 2012. január 1-tőlaz új, megemelt áfakulcsnak betudhatóan 1,6%-kal emelkednek a bruttó fogyasztási árak. Ez a villamos energia szempontjából kevesebb, mint egy forintos, míg a földgáznál kb. 2 forintos áremelkedést jelent a jelenlegi bruttó fogyasztási árakhoz képest, normál fogyasztási egységenként az újévben.
Távhő
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A KSH a távhőszolgáltatásra nem szolgáltat országos irányadó fogyasztói árat, így e közműszolgáltatás esetében csak a múltra vonatkozó relatív árváltozást tudjuk bemutatni. A távhő esetében, mint arról korábban már szó volt, a szaktárca jelenleg is dolgozik az egységes árképzési mechanizmus feltételeinek meghatározásán, azonban a legmagasabb áfakulcs 2 százalékponttal történő emelése várhatóan nem játszik majd szerepet az energiahordozó árának jövőbeni alakulásában, ugyanis az előző kormányzati ciklus alatt a távhőszolgáltatást 5%-os sávba sorolták annak érdekében, hogy megtartsák a szolgáltatás versenyképességét. Tekintettel arra, hogy a távhődíjakban igen jelentős eltérések vannak az ország különböző pontjain, így korántsem lehetetlen, hogy az egységes ármeghatározási mechanizmus egyes településeken áremelkedéshez vezet majd (elméleti lehetősége lehet más településeken a csökkentésnek is). Tekintettel arra, hogy a távhő-árképzés felülvizsgálatának egyik oka a fent már hivatkozott jelentős díjkülönbségek voltak, így várhatóan a "befagyasztás" átlagos szinten fog megvalósulni - bár erre a megfelelő statisztikai adatok hiányában nehéz lesz hivatkozni. Szintén előfordulhat, hogy a díjképzési mechanizmuson felül meghatároznak egy maximált árat, és amennyiben a helyi tarifa ennél magasabban alakulna (a mechanizmus által), akkor a különbözetet a szolgáltatók támogatásával egyenlítené ki a kormányzat (a távhő-szolgáltatók támogatásának lehetőségét biztosító módosító javaslat már az Országgyűlés előtt van).
A víz- és csatornadíjak
A víz és csatornadíjak esetében még a távhőszolgáltatásban tapasztaltaknál is nagyobb eltérés mutatkozóik a különböző települések szolgáltatási díjaiban, így a hatósági ármeghatározás itt is várhatón először az egységesítés irányába fog elindulni, és ezt követően jöhet majd a befagyasztás. Szabályozási szempontból hasonló kihívás vár a hulladékkezelés esetében is a "rezsibefagyasztást" előkészítő NFM szakembereire, akiknek november 30-áig kell végezniük ezzel a megbízatásukkal. A KSH a víz- és csatornaszolgáltatás esetében közöl átlagos árakat, így ha "minden más változatlan marad" az előttünk álló időszakban, a bruttó fogyasztási árak itt is 1,6%-kal emelkednek januártól az áfaemelésből eredően.