Pénzcentrum • 2011. szeptember 3. 10:03
Véget vetne az agglomerációs települések terjeszkedésének a kormány, a Belügyminisztérium szerint ugyanis közlekedési és környezetvédelmi oldalról is rettenetes folyamat az agglomerálódás. Átalakulóban lévő agglomerációról, bajbajutott devizahitelesekről, plázaépítési moratóriumról, energiahatékony építési szabályozásról, valamint a közmunkásokra épülő jövőbeli nagy állami beruházásokról beszélgetett a Portfolio.hu Dr. Szaló Péterrel, a Belügyminisztérium területrendezési és építésügyi helyettes államtitkárával.
Portfolio.hu: Sok problémás helyzet adódott az elmúlt időszakban a lakásügy, építésügy területein. Jelenleg mik a legfontosabb megoldandó kérdéskörök az Ön hatáskörében?
Továbbá a rendteremtés érdekében módosításra került az építésügyi törvény, mely új szabályozási jogkört adott a települési önkormányzatoknak, hogy rendeletben határozzák meg a közterületeken végzett tevékenységet. A több mint harminc közterületen végzett tevékenység közül az utcán alvás nagy vitát váltott ki. A többség az utcai hajléktalanság felszámolását szorgalmazza, de ennek felszámolásához szállásférőhelyek kialakításában is részt vettünk.
Szintén mi készítettük elő a bedőlt lakáshitelesek számára a kormány Szociális Családiház-építési Programját, a bedőlt devizahitelesek részére. Ennek a kormányzati programnak 3 pillére van, melyből a harmadik pillérbe tartoznak azok, akik képtelenek értékesíteni az ingatlanjukat, melyeket végül a Nemzeti Eszközkezelő vesz át a bankoktól. Ezekkel a lakásokkal az Eszközkelő gazdálkodik, bérlakásként biztosítja a további bentlakást esetleg egy alacsonyabb komfortfokozatú lakásba költözést. Az eredeti terv szerint új lakásokat is építene, de a létrehozás időigénye miatt a belügyminisztérium lett az építési program felelőse, erről készítettünk előterjesztést a kormány részére.
P.: Arra már fény derült, hogy első körben Ócsán tervezi a kormány a lakásépítési program megvalósítását. Ebből akkor következtethetünk akár arra is, hogy a budapesti agglomeráció egyéb pontjain és épülnek majd szükséglakások?
Sz. P.: Ebből ez is következhet, mivel a probléma itt fog jelentkezni. Kialakult egy olyan életstílus, hogy a zöldben élni jó, az emberek toszkán lakóparkokat vizionáltak maguknak, nagy kerttel, terasszal, és messze a lehetőségeiken felül vállalták a törlesztőrészleteket. Nem feltétlenül a szegénynek titulált társadalmi rétegben élők fognak elsősorban bedőlni, hanem akár korábban jó pénzügyi helyzetben lévő, tehetős családok is, akik a munkájuk, megélhetésük elvesztése miatt kerültek kilátástalan helyzetbe.
Olvassa el a linkekre kattintva korábbi cikkeinket az ócsai bedőlthiteles-telepről:
Ennyibe kerülne az adófizetőknek az ócsai bedőlthiteles-telep 2011-08-11
Pénzkidobás az ócsai telep? Milliárdokat buknak az adófizetők 2011-08-18
Rózsadombi lakásokat is vehetnénk az ócsai telep árain 2011-09-02
P.: Az agglomerációs probléma okán lehet-e már most látni azt, hogy milyen folyamatot generálhat ez a jelenség? Sokan visszakényszerülnek majd a városba?
Sz. P.: Ez a folyamat, a spontán visszatelepülés a városba, már megindult. Éppen azért, mert a zöld illúzió megszűnőben van. Lehet, hogy este a kertben tudok füvet nyírni vagy kiülni a teraszra, és élvezem a környezet összes előnyét, de reggel legalább egy órát az autómban töltök a dugóban, egy másik araszoló autó mögött. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy aránytalan mértékű fejlesztés valósult meg az agglomerációban. Az ingatlanfejlesztők hatalmas számban vonták építés alá a zöldterületeket, megépítették az ingatlanokat, és míg a lakópark útjait is megépítették, közben nem bővültek a bevezető utak, nem épült meg pl. a 10-es út, nem tartott lépést a tömegközlekedés. Közlekedési és környezetvédelmi oldalról rettenetes folyamat az agglomerálódás, ezért is próbáltuk meg minden erővel visszaszorítani az agglomeráció területrendezési tervén keresztül. Ez korlátokat határoz meg a beépítés mértékére, védi az erdőket, zöldterületeket, a meglévő értékek megőrzésére törekszik, miközben méltányos fejlesztési lehetőséget kínál a településeknek.
P.: Mi is ennek a törvénynek a konkrét célja?
Sz. P.: Az országgyűlés elfogadta a Budapesti Agglomeráció Területrendezési Tervét egy hosszas parlamenti vita után, amit hosszas egyeztetések előztek meg az önkormányzatokkal, szakhatóságokkal, illetve a tárcákkal. Az a törvény, ami végül megszületett, lehetett volna szigorúbb, de véleményem szerint megfelel a reális elvárásoknak. Meggyőződésem, hogy a területrendezési terv a fenntartható fejlődés megvalósításának egyik leghatékonyabb eszköze. Nem fejlődésellenes, miközben korlátokat állít, mivel hosszú távon kell gondolkodni, hiszen véges erőforrásokkal kell gazdálkodnunk.
P.: Tehát ezentúl jóval nehezebb lesz művelés alól kivonni területet, és belterületté nyilvánítás után lakóparkokat kialakítani rajtuk?
Sz. P.: Ennél sokkal szigorúbb. Bizonyos területeken egyáltalán nem tesz lehetővé építést, lehetővé teszi a mezőgazdasági területek kismértékű csökkentését, a belterületek maximum 2 százalékkal növelhetők a jelenlegi helyzethez képest.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
P.: Milyen időtávra vonatkozik ez a most elfogadott rendelet?
Sz. P.: A törvény időtávján belül, terv szerint öt évig.
P.: Ennek hatására felértékelődhetnek azok az ingatlanok, amelyeket már sikerült belterületbe vonni, illetve már megadták rájuk az építési engedélyt.
Sz. P.: Ez így van, ez ezzel jár. Ebben van tudatos mozzanat is. Az alapvető célunk az volt, hogy a barnamezős területek felértékelődjenek, hogy ne a kisebb ellenállást jelentő zöldterületek felé mozduljanak a fejlesztők. Egyébként ez a helyzet nem most változott meg, hiszen 6 évvel ezelőtt már elfogadták az első törvényt a budapesti agglomerációra. A mostani módosítás lényegében ennek a felülvizsgálata, hiszen azóta sok minden változott, az országos területrendezési terv is átalakult, módosultak a nyomvonalak, térszerkezeti elemek, valamint egyebek mellett változott a világörökséggel kapcsolatos szabályozás is.
P.: Egy másik népszerű témát megemlítve, mi az álláspontja a plázaépítési moratóriummal kapcsolatban?
Sz. P.: Mi támogattuk ezt a törvényjavaslatot, azzal a kitétellel, hogy nem építésügyi hatóság feladatává kell tenni, hanem a településrendezési tervezés keretében kell a telepítés lehetőségéről gondoskodni, ami a településfejlesztési koncepcióval függ össze. Ez a kérdés nem lehet az építésügyi hatóság mérlegelési hatásköre. A plázák építése hátrányos a belváros szempontjából. A parlament döntése alapján a testületek rendelkezésére áll egy eszköz, ami segít megakadályozni a bevásárlóközpontok túlzott terjeszkedését.
P.: Egy másik fontos és az ingatlanpiacon is egyre népszerűbb terület az energiatudatosság. Mi a minisztérium és a kormány álláspontja a "zöld" épületek kérdésében?
Sz. P.: Felelősek vagyunk az épületek energiateljesítményének a szabályozásáért. Jelenleg van egy hatályos rendelet, amely előírja a különböző szerkezeti elemek hőátbocsátási értékét. Mindez összefügg az uniós joganyaggal. Ezen a téren újabb változtatásról döntött az Európai Tanács és az Európai Parlament, mely a meglévő épületállomány hatékonyabbá tételét célozta meg energetikai szempontból. Tartalmazza a hőszigetelési értékek további javítását, a hőátbocsátási tényezők szigorítását, és ezeknek a bevezetését dátumokhoz kötötte. Rendelkezett arról, hogy minden országnak ki kell dolgoznia egy stratégiát az alacsony energiafelhasználású épületek elterjesztésére, emellett számos kísérő intézkedése van. A program kidolgozásáért a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a fő felelős, a forrásokkal ők rendelkeznek, de együtt dolgozunk a célok teljesítése érdekében. Ha szükséges, akkor a márciusban módosításra kerülő építési törvénybe javasolunk módosításokat. Ugyanakkor rendeleti szabályozási kötelezettségünk van, ezt pedig április-májusban fogjuk megjelentetni. A szakma viszonylag jól ismeri ezeket a szabályokat, az építőanyag-gyártók és -forgalmazók kellően felkészültek erre a feladatra. Emellett reméljük, hogy a zöldberuházási program is kap forrásokat a jövő évi költségvetésből.
A szigorítás során mérlegelni kell, hogy mivel nagyon lecsökkent az építés, különösen a lakásépítés, a megnövelt hőszigetelési követelményekkel nem rakunk-e vállalhatatlan terheket az építtetők vállára. A szabályozás ezért inkább abba az irányba megy, hogy kerüljük ki az ún. belakatolási effektust, hogy a kiépített szerkezet könnyen továbbfejleszthető legyen. Mit is jelent ez? Azt, hogy pl. ki kell építeni a strangokat a tetőtérbe. Ne az legyen majd egy későbbi napkollektor felszerelésének gátja, hogy le kell verni a csempét a fürdőszobában, áttörni a födémet stb., mert ez ugye elég sok porral és gonddal jár, és nem utolsó sorban rendkívül költséges.
P.: Ha már építőipar, akkor nem mehetünk el a körbetartozás kérdése mellet. Ezzel kapcsolatban van-e kidolgozás alatt lévő terv?
Sz. P.: Igen, a Széll Kálmán Terv keretében létrejött egy munkacsoport. Ebben a kérdéskörben ez a munkacsoport fog javaslatot tenni.
P.: Akkor erre még továbbra is várni kell. Manapság újra szóba került, hogy nagyobb építkezéseknél is alkalmaznának közmunkásokat. Melyek lehetnek ezek az építkezések?
Sz. P.: Megváltozik a közfoglalkoztatás egész rendszere, természetesen a támogatási rendszerrel összhangban. A tárca a közmunka minél nagyobb arányú kiterjesztését tervezi. Fontos a vízelvezetés lehetővé tétele, a külterületi vízelvezető rendszerek megújítása, karbantartása, működővé tétele. Jelenleg is vizsgáljuk, hogy milyen beruházásoknál lehet majd közmunkásokat bevonni.