Az elmúlt hónapokban a vevők az olcsóbb lakásokat veszik, ugyanakkor a lakóingatlanok mérete nem csökkent, aminek egyik magyarázata az alkupozíció erősödése - derül ki az Otthon Centrum elemzéséből.
Számszerűsíthető változásokat generált a vevők lakásvásárlási szokásaiban a hitelfelvételi lehetőségek drasztikus szigorítása a 2008-as év utolsó két hónapjában. A vevők az olcsóbb lakásokat veszik, ugyanakkor a gazdát cserélő lakóingatlanok mérete nem csökkent, aminek egyik magyarázata az alkupozíció erősödése. A szakértők már 2008 októberében, a hitelválság begyűrűzésekor felvetették, hogy a válság egyik legszembetűnőbb - bár nem azonnal érvényesülő - hatása az olcsóbb lakások arányának növekedése lehet a volumenében visszaeső keresleten belül.
2008 utolsó két hónapjában háromféle vevői csoport volt jelen a 2007 hasonló időszakához képest közel felére zsugorodó piacon: tőzsdei és egyéb pénzügyi befektetés helyett megtakarításait ingatlanba átcsoportosító készpénzes vásárlók; azok, akik tranzakciójukat már az év folyamán korábban megkezdték, és már aláírt adásvételi (és esetleg hitel-) szerződéssel rendelkeztek; illetve akik valamilyen okból kénytelenek költözni, és nem halaszthatták el a vásárlást.
Ebben a helyzetben, sokan azok közül, akik még megtehették, tehát szerződés aláírása előtt álltak, inkább elhalasztották vásárlásaikat. Akik viszont nem halaszthatták el a tranzakciót, azok keresési preferenciáira rányomta bélyegét a problémás finanszírozási környezet. Ez pedig a konkrét tranzakciók lakás-paramétereiben is tükröződik.
A tapasztalatok alapján a válság hatására a vevők egyelőre a lakásméretből nem adnak alább, viszont olcsóbb ingatlanokat vesznek. Akik a leginkább megérzik a hitelszigorításokat, és valóban csak kisebb lakást tudnának vásárolni, azok egyelőre kivárnak. Ezt egyrészt minőségi kompromisszummal érhetik el, vagyis a lakás ára jóval fontosabbá válik, mint az állapota. Egy másik magyarázat az lehet, hogy az áralkuk során a vevők pozíciója javul. A piac drasztikus szűkülése egyre többször kényszeríti az eladókat jelentősebb árcsökkentésre.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az Otthon Centrum értékesítési adatbázisa nagyrészt alátámasztja ez utóbbi teóriát; az alkupozíció egyedül a családi házaknál nem erősödött, ott inkább szinten maradt, illetve enyhén csökkent. A válság hatását összefoglalhatjuk tehát úgy, hogy a hitelképes, vagy megfelelő megtakarítással rendelkező vevők kedvező helyzetben vannak, hiszen a törlesztő részleteiket fizetni nem tudó, illetve általánosságban a kedvezőtlen piaci hírekre reagáló eladók nagyobb engedményekre hajlandóak. Ez pedig döntő fontosságú paraméter a jelenlegi helyzetben, hiszen az ár lett a meghatározó keresési kritérium.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A fiatalok vállalkozásindítását ösztönzi az OTP Bank új pályázata
OTP Junior Piacralépők címmel vállalkozói versenyt hirdetnek fiatalok számára.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


