11 °C Budapest
In the enchanting ambiance of a sunlit schoolyard on a beautiful day, a boy in a gray t-shirt turns his attention to his mobile phone, engrossed in exploring the web. Holding his backpack, he immerses himself in a world of curiosity, seamlessly blending the joy of outdoor surroundings with the endless possibilities of digital discovery. This image captures the essence of a modern-day explorer, symbolizing the intersection of technology, nature, and the innate curiosity that fuels a young mind.

Brutális tünetegyüttes: így rokkannak bele a gyerekek a 2024-es iskolakezdésbe

2024. augusztus 28. 05:37

A 2024/2025-ös tanév küszöbén a mobiltelefonok iskolai használatának korlátozása vált a közbeszéd egyik legmeghatározóbb témájává. Az augusztusban életbe lépett kormányrendelet szerint az okoseszközök ugyan bevihetők az iskolákba, de szigorú szabályokhoz kötött a használatuk. A rendelet azonban nem csak megoldásokat, hanem újabb kérdéseket is felvet, különösen a diákok mentális egészségére gyakorolt hatásokat illetően. A klinikai szakpszichológus szerint a totális tiltás nem feltétlenül jelent hosszú távú megoldást a telefonfüggőség kezelésére, sőt ha már fennáll az addikció, komoly károkat is okozhat a teljes megvonás. De az iskolai szabályozás mellett fontos lenne a szülői szerepvállalás is.

A 2024/2025-ös tanév sem kezdődik izgalmak nélkül, tavaly ilyenkor még a tanszerek drágulása, a tanárhiány, és a státusztörvény borzolta a kedélyeket, idén pedig a mobiltelefonok iskolákból való kitiltása van a fókuszban. Mint ismeretes, 2024. augusztus 8-án megjelent a kormány rendelete az okostelefonok és egyéb okoseszközök iskolai használatának korlátozásáról. Ezeket be lehet ugyan vinni az iskolába, de a használni már nem lehet őket feltétel nélkül.

Persze van kiskapu, hiszen rendeletben az is szerepel, hogy különleges engedéllyel azért használhatóak az okoseszközök, de csak szigorú feltételek mellett: ez esetben a pedagógusnak kötelező rögzítenie a tanulmányi rendszerben „a birtoklás és a használat célját, az engedély érvényességének időtartamát (tanóra, foglalkozás, tanítási év), továbbá a birtokolható tárgyat”.

Hogy mindez hogyan hat majd a diákokra, még nem tudni, de az tény, hogy a pszichológia jelen állása szerint a totális tiltás nem vezethet semmi jóra. Sem otthon, sem az iskolában.

A tiltással sosem fogjuk elérni azt, amit a mélyebb megértetéssel, tanítással minden bizonnyal igen, azaz hogy a gyerek magáévá tegye az eszközhasználat szabályait. Tehát a tiltás az alapproblémát nem fogja megoldani, az esetleges függőségre nem gyógyszer. Ha segíteni akarunk, a kérdéskör komplexitásában kell kezelnünk, de az iskolai betiltás legfeljebb tűzoltás lehet, a valódi problémára nem nyújt megoldást. A tiltással, részben meg tudjuk óvni őket, hogy ne alakuljon ki komolyabb idegrendszeri sérülés, ne torzuljon még jobban a személyiségük, de megoldásnak kevés.

 - mondta el dr. Makai Gábor klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta a Pénzcentrumnak.

Komplex probléma, komplex megoldás

A szakember úgy látja, bátrabbnak kell lenni, szerinte merjük tovább gondolni a problémát, ne álljunk meg itt. Az elkobzás helyett meg kellene találni a megoldást, méghozzá közösen. Ha elindulnánk egy irányba egy meghatározott cél mentén, az eredményesebb lenne. Mint kifejtette, 

a probléma gyökerének feltárása kulcsfontosságú lenne, a mostani határozattal csak a felszínt kapargatjuk, holott érdemes lenne feltárni és megérteni a mögöttes motivációkat egyéni szinten is akár.  Mert nem az a fő probléma, hogy valaki sokat használja a telefonját, az minden esetben valaminek a tünete, jellemzően mentális probléma áll a háttérben. Ne dugjuk a homokba a fejünket, mondjuk ki és vizsgáljuk meg, vonjunk be pszichológusokat, történjen iskolán belül pszichoedukáció. Csak így  tudunk változást elérni – feltéve ha ez a hosszú távú cél.

Telefonfüggőség: létező probléma

Tény, kutatások is bizonyítják, hogy a szélsőséges eszközhasználat tud függőséget okozni. Ha túl sok inger áraszt el minket, könnyen beszűkülhetünk, amivel megrövidítjük magunkat. Ezt egy gyerek még nehezebben látja át és látja be, mint egy felnőtt. A probléma ott kezdődik, ha a szülő ezzel nem foglalkozik, így a lázadókorban, vagy akár már annak a küszöbén óriási ellenállásba ütközhet a tiltás.

Éppen ezért már kis kortól kezdve tanítani kell a gyermeket az eszközre, el kell neki magyarázni, mire való valójában. Elsősorban az elsődleges szocializációs közegben kell ennek megtörténnie: meg kell mutatni neki konkrétan mit lehet és mit nem, különben könnyen kialakulhat addikció. A telefonaddikció  egy létező probléma, az eszköz is működhet úgy, mint bármi más „szer”, ami ad valamit, ami által olyan élményt él át a használója, ami komfortos, ahol sokkal könnyebben megéli az örömöt és a boldogságot.

Arra a kérdésre, hogy a betiltás okozhat-e a függő gyerekeknél depressziót, dr. Makai Gábor azt mondta igen, komoly tünetek jelentkezhetnek szélsőséges esetekben. Megjelenhet a pszichológiai vagy akár fizikai megvonási tünetek is, ha elvesszük a gyerektől a „szert”.  Fel kell készülni

JÓL JÖNNE 2,6 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 584 927 forintot igényelnél 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 57 984 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 13,10 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 58 104 forintos törlesztőt (THM 13,20%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

  • figyelemzavarra,
  • ingerlékenységre,
  • alvászavarra, de akár
  • depresszió is kialakulhat.

Ilyenkor a gyerek szabadidejének egy jelentős részét az eszközzel tölti, a társas kapcsolatai szintjén visszahúzódik, inkább választja a játékot a telefont, mint a valódi kapcsolódást. Egy ponton túl már félhet a hús-vér kapcsolatoktól, és kizárólag a virtuális térben érzik jól magukat, ahol sokkal több pozitív visszajelzéseket kapnak.

Elképesztő szigor jön az iskolákban

Zacher Gábor szerint lehet is használni az oktatás során a kütyüket, egy pedagógus viszont arról számolt be a Pénzcentrum videoblogjának, hogy a diákok már most is kijátsszák a szabályokat, ahol ezt bevezették. 

Mikor és hogy be kell vezetni a gyerekeket a digitális térben?

Ettől függetlenül Egy 5-6 éves gyerek kezébe is lehet telefont, tabletet adni, az sem ördögtől való, de nagyon nem mindegy, hogy ő azt mire használja.

Ne féljünk odaadni nekik, hiszen ők ebben nőnek fel. Hosszú távon nem a tiltás a megoldás, még ha a másodlagos szocializációs közeg, az iskola most ezt is sugallja. Összetettebben kellene szemlélni ezt a kérdést, mélyebben, adott esetben integrálni lehetne az oktatási folyamatokba a telefont. Nem gondolom, hogy szabályok nélkül kell a gyerek kezébe adni, de meghatározott, jó esetben közösen kialakított sarokkövek mentén használhatja már egy óvodás is. Aztán ahogy nő a gyerek, ezeket a szabályokat újra lehet gondolni, újra lehet írni, de a kulcs, hogy közösen határozzuk meg, mit lehet és mit nem, és hány órán keresztül telefonozhat, tabletezhet egy gyerek.

A szakpszichológus szerint a totális tiltás nem hoz hosszú távon olyan pozitív eredményt, mint amire most sokan számítanak. Minden esetben a szülőnek otthon keretezni, szabályozni, szankcionálni kell, mikor mennyit használhatja a gyerek a telefont, méghozzá a korának megfelelően. És ez nem könnyű feladat.

A szülők véleménye a mobilok iskolai betiltásáról

A diákok és szülők véleménye megoszlik az új szabályozással kapcsolatban. Egyes diákok úgy érzik, hogy a törvény túlságosan beavatkozik a személyes jogaikba, míg mások elfogadják a szabályozást és inkább biztonságban tudnák telefonjaikat a tanároknál. A szülők között is vannak, akik szerint az okoseszközöket az oktatás részévé kellene tenni, míg mások támogatják a szigorúbb korlátozásokat​. A Pénzcentrum idén nyáron felmérte az olvasók véleményét a témában. A kutatásunkat közel 7 500 szülő töltötte ki, ebből 2 350 olyan szülő nyilatkozott akinek egy gyermeke van, 3 158 olyan, akinek 2 és 1 719 három vagy annál több gyerekkel rendelkező osztotta meg véleményét a témában. Erről bővebben az alábbi cikkben olvashatsz:

Iskolakezdés 2024 felmérés

A Pénzcentrum oldalán rendszeresen végzünk nagymintás felméréseket, a mostani a 2024/2025-ös tanév legégetőbb kérdéseire adhat választ: miből teremtik elő a magyar szülők a pénzt az iskolakezdésre, hol milyen tanárokból van a legnagyobb hiány, mi a véleményük az oktatás színvonaláról és vajon jut-e még pénz idén különórára? Ha nevelsz általános iskolás vagy középiskolás gyermeket, kérünk, szánj 5-10 percet a kérdőívünk kitöltésére, ezzel is segíted a munkánkat és hogy valós képet kapjunk az ország helyzetérről.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Jártál már homoktövis szüreten? Most megteheted! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Moziest: új társasjáték filmrajongóknak (x)

A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.

Vállalkozást indítanál? Saját tőke nélkül is elindulhatsz, így vidd sikerre az ötleted

Az idén októberben harmadszorra elinduló Launchpad programról Kövesdi Gáborral, a Brancsközösség alapítójával beszélgettünk.

Te is szégyenlős vagy a szaunában? Itt a megnyugtató megoldás! (x)

Van, aki meztelenül, törölközőbe csavarva kényelmetlenül érzi magát, míg szintetikus anyagból készült fürdőruhában beülni a gőzbe több okból sem szerencsés.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. szeptember 14. szombat
Szeréna, Roxána
37. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?