Az ausztrál kormány által bevezetett, 16 év alattiakra vonatkozó közösségi médiatilalom vegyes reakciókat váltott ki az országban.
A 2024/2025-ös tanév küszöbén a mobiltelefonok iskolai használatának korlátozása vált a közbeszéd egyik legmeghatározóbb témájává. Az augusztusban életbe lépett kormányrendelet szerint az okoseszközök ugyan bevihetők az iskolákba, de szigorú szabályokhoz kötött a használatuk. A rendelet azonban nem csak megoldásokat, hanem újabb kérdéseket is felvet, különösen a diákok mentális egészségére gyakorolt hatásokat illetően. A klinikai szakpszichológus szerint a totális tiltás nem feltétlenül jelent hosszú távú megoldást a telefonfüggőség kezelésére, sőt ha már fennáll az addikció, komoly károkat is okozhat a teljes megvonás. De az iskolai szabályozás mellett fontos lenne a szülői szerepvállalás is.
A 2024/2025-ös tanév sem kezdődik izgalmak nélkül, tavaly ilyenkor még a tanszerek drágulása, a tanárhiány, és a státusztörvény borzolta a kedélyeket, idén pedig a mobiltelefonok iskolákból való kitiltása van a fókuszban. Mint ismeretes, 2024. augusztus 8-án megjelent a kormány rendelete az okostelefonok és egyéb okoseszközök iskolai használatának korlátozásáról. Ezeket be lehet ugyan vinni az iskolába, de a használni már nem lehet őket feltétel nélkül.
Persze van kiskapu, hiszen rendeletben az is szerepel, hogy különleges engedéllyel azért használhatóak az okoseszközök, de csak szigorú feltételek mellett: ez esetben a pedagógusnak kötelező rögzítenie a tanulmányi rendszerben „a birtoklás és a használat célját, az engedély érvényességének időtartamát (tanóra, foglalkozás, tanítási év), továbbá a birtokolható tárgyat”.
Hogy mindez hogyan hat majd a diákokra, még nem tudni, de az tény, hogy a pszichológia jelen állása szerint a totális tiltás nem vezethet semmi jóra. Sem otthon, sem az iskolában.
A tiltással sosem fogjuk elérni azt, amit a mélyebb megértetéssel, tanítással minden bizonnyal igen, azaz hogy a gyerek magáévá tegye az eszközhasználat szabályait. Tehát a tiltás az alapproblémát nem fogja megoldani, az esetleges függőségre nem gyógyszer. Ha segíteni akarunk, a kérdéskör komplexitásában kell kezelnünk, de az iskolai betiltás legfeljebb tűzoltás lehet, a valódi problémára nem nyújt megoldást. A tiltással, részben meg tudjuk óvni őket, hogy ne alakuljon ki komolyabb idegrendszeri sérülés, ne torzuljon még jobban a személyiségük, de megoldásnak kevés.
- mondta el dr. Makai Gábor klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta a Pénzcentrumnak.
Komplex probléma, komplex megoldás
A szakember úgy látja, bátrabbnak kell lenni, szerinte merjük tovább gondolni a problémát, ne álljunk meg itt. Az elkobzás helyett meg kellene találni a megoldást, méghozzá közösen. Ha elindulnánk egy irányba egy meghatározott cél mentén, az eredményesebb lenne. Mint kifejtette,
a probléma gyökerének feltárása kulcsfontosságú lenne, a mostani határozattal csak a felszínt kapargatjuk, holott érdemes lenne feltárni és megérteni a mögöttes motivációkat egyéni szinten is akár. Mert nem az a fő probléma, hogy valaki sokat használja a telefonját, az minden esetben valaminek a tünete, jellemzően mentális probléma áll a háttérben. Ne dugjuk a homokba a fejünket, mondjuk ki és vizsgáljuk meg, vonjunk be pszichológusokat, történjen iskolán belül pszichoedukáció. Csak így tudunk változást elérni – feltéve ha ez a hosszú távú cél.
Telefonfüggőség: létező probléma
Tény, kutatások is bizonyítják, hogy a szélsőséges eszközhasználat tud függőséget okozni. Ha túl sok inger áraszt el minket, könnyen beszűkülhetünk, amivel megrövidítjük magunkat. Ezt egy gyerek még nehezebben látja át és látja be, mint egy felnőtt. A probléma ott kezdődik, ha a szülő ezzel nem foglalkozik, így a lázadókorban, vagy akár már annak a küszöbén óriási ellenállásba ütközhet a tiltás.
Éppen ezért már kis kortól kezdve tanítani kell a gyermeket az eszközre, el kell neki magyarázni, mire való valójában. Elsősorban az elsődleges szocializációs közegben kell ennek megtörténnie: meg kell mutatni neki konkrétan mit lehet és mit nem, különben könnyen kialakulhat addikció. A telefonaddikció egy létező probléma, az eszköz is működhet úgy, mint bármi más „szer”, ami ad valamit, ami által olyan élményt él át a használója, ami komfortos, ahol sokkal könnyebben megéli az örömöt és a boldogságot.
Arra a kérdésre, hogy a betiltás okozhat-e a függő gyerekeknél depressziót, dr. Makai Gábor azt mondta igen, komoly tünetek jelentkezhetnek szélsőséges esetekben. Megjelenhet a pszichológiai vagy akár fizikai megvonási tünetek is, ha elvesszük a gyerektől a „szert”. Fel kell készülni
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- figyelemzavarra,
- ingerlékenységre,
- alvászavarra, de akár
- depresszió is kialakulhat.
Ilyenkor a gyerek szabadidejének egy jelentős részét az eszközzel tölti, a társas kapcsolatai szintjén visszahúzódik, inkább választja a játékot a telefont, mint a valódi kapcsolódást. Egy ponton túl már félhet a hús-vér kapcsolatoktól, és kizárólag a virtuális térben érzik jól magukat, ahol sokkal több pozitív visszajelzéseket kapnak.
Elképesztő szigor jön az iskolákban
Zacher Gábor szerint lehet is használni az oktatás során a kütyüket, egy pedagógus viszont arról számolt be a Pénzcentrum videoblogjának, hogy a diákok már most is kijátsszák a szabályokat, ahol ezt bevezették.
Mikor és hogy be kell vezetni a gyerekeket a digitális térben?
Ettől függetlenül Egy 5-6 éves gyerek kezébe is lehet telefont, tabletet adni, az sem ördögtől való, de nagyon nem mindegy, hogy ő azt mire használja.
Ne féljünk odaadni nekik, hiszen ők ebben nőnek fel. Hosszú távon nem a tiltás a megoldás, még ha a másodlagos szocializációs közeg, az iskola most ezt is sugallja. Összetettebben kellene szemlélni ezt a kérdést, mélyebben, adott esetben integrálni lehetne az oktatási folyamatokba a telefont. Nem gondolom, hogy szabályok nélkül kell a gyerek kezébe adni, de meghatározott, jó esetben közösen kialakított sarokkövek mentén használhatja már egy óvodás is. Aztán ahogy nő a gyerek, ezeket a szabályokat újra lehet gondolni, újra lehet írni, de a kulcs, hogy közösen határozzuk meg, mit lehet és mit nem, és hány órán keresztül telefonozhat, tabletezhet egy gyerek.
A szakpszichológus szerint a totális tiltás nem hoz hosszú távon olyan pozitív eredményt, mint amire most sokan számítanak. Minden esetben a szülőnek otthon keretezni, szabályozni, szankcionálni kell, mikor mennyit használhatja a gyerek a telefont, méghozzá a korának megfelelően. És ez nem könnyű feladat.
A szülők véleménye a mobilok iskolai betiltásáról
A diákok és szülők véleménye megoszlik az új szabályozással kapcsolatban. Egyes diákok úgy érzik, hogy a törvény túlságosan beavatkozik a személyes jogaikba, míg mások elfogadják a szabályozást és inkább biztonságban tudnák telefonjaikat a tanároknál. A szülők között is vannak, akik szerint az okoseszközöket az oktatás részévé kellene tenni, míg mások támogatják a szigorúbb korlátozásokat. A Pénzcentrum idén nyáron felmérte az olvasók véleményét a témában. A kutatásunkat közel 7 500 szülő töltötte ki, ebből 2 350 olyan szülő nyilatkozott akinek egy gyermeke van, 3 158 olyan, akinek 2 és 1 719 három vagy annál több gyerekkel rendelkező osztotta meg véleményét a témában. Erről bővebben az alábbi cikkben olvashatsz:
Iskolakezdés 2024 felmérés
A Pénzcentrum oldalán rendszeresen végzünk nagymintás felméréseket, a mostani a 2024/2025-ös tanév legégetőbb kérdéseire adhat választ: miből teremtik elő a magyar szülők a pénzt az iskolakezdésre, hol milyen tanárokból van a legnagyobb hiány, mi a véleményük az oktatás színvonaláról és vajon jut-e még pénz idén különórára? Ha nevelsz általános iskolás vagy középiskolás gyermeket, kérünk, szánj 5-10 percet a kérdőívünk kitöltésére, ezzel is segíted a munkánkat és hogy valós képet kapjunk az ország helyzetérről.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Elindult az ország legnagyobb tartós élelmiszer gyűjtése, adománykártya vásárlásával is segíthetünk a rászorulóknak
Megkezdődött a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR közös adománygyűjtő akciója.
-
Mire költenéd a lakásszámládat?
Arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen célra fordítanák szívesen lakás-előtakarékossági szerződésüket.
-
Videó: kipróbáltuk, hogy működik a házhozszállítás a magyar diszkontláncnál
November közepétől a Penny vásárlói már országos szinten intézhetik akár nagybevásárlásaikat is a foodora applikációján keresztül.
-
Nissan X-Trail: fektessen be okosan, vásároljon céges autót jobb áron! (x)
Közeleg az üzleti év vége, amikor a vállalkozásoknak számot kell adniuk az előző évi teljesítményükről. De mi a helyzet akkor, ha az elszámolás közben előbukkan némi elköltetlen szabad pénzügyi forrás? A Nissan a következőkben erre az esetre ad egy jó tippet!
-
Elege van a szemüvegből? Ezzel a csúcslézerrel éles látása lehet percek alatt, érintésmentesen (x)
Már a 80-as évek óta elérhető Magyarországon a lézeres szemműtét. A technológia folyamatosan fejlődik, az egyik legnépszerűbb eljárás az érintésmentes Sasszzem No-Touch.