Műszaki vizsga áremelés: mennyi a műszaki vizsga ára 2025 évében, a műszaki vizsga hány évente szükséges, műszaki vizsga mi kell hozzá? Tudd meg, mennyi a...
Miközben az elmúlt 6 év során a magyarok mintegy 1 600 milliárd forint hitelt vettek fel autóvásárlásra, a hitel kiválasztására a vásárlók zöme alig 1-2 órát fordított - derül ki a Budapest Bank felméréséből. A kutatás arra is rávilágított, hogy míg a megkérdezettek fele az elmúlt években azt a hitelt vette fel, amelyet először talált, a többség ma már másképp állna ehhez a kérdéshez. A pénzügyi tudatosság növekedését jelzi, hogy több időt szánnának a hitelekkel kapcsolatos informálódásra, és már nemcsak az autókereskedőnél, hanem a bankoknál is tájékozódnának a lehetőségekről.
A felmérés többek között azt vizsgálta, hogy az elmúlt hat évben autójukat részben vagy egészben hitelre vásárlók milyen szempontok alapján választották ki a megvásárolt személygépkocsit és az ehhez kapcsolódó finanszírozási formát. Azt is megkérdezték, hogy a kutatásban részt vevők mennyi időt fordítottak az autóvásárláshoz kapcsolódó egyes tevékenységekre, és hogy az elmúlt időszak tapasztalatai nyomán mit csinálnának másként a jövőben, ha autóhitelt kellene felvenniük.
Nagyrészt hitelből vásároltunk, ennek kiválasztására azonban kevés időt szántunk
A kutatásban megkérdezettek az elmúlt hat évben átlagosan két és fél millió forint értékű személygépkocsit vásároltak, amelyre jellemzően másfél millió forintos hitelt vettek fel, átlagosan hat éves futamidőre. Dacára a viszonylag hosszú futamidejű, nagy összegű hiteleknek, a megfelelő finanszírozási konstrukció kiválasztására alig fordítottak időt.
Az autóvásárlás során a válaszadók 65%-a számára az autó ára illetve márkája volt a legfontosabb szempont, míg a hosszabb távú előnyök (pl. az alacsony fogyasztás vagy az olcsó szervizelés) jóval kisebb jelentőséggel bírtak a döntés során. Az árérzékenység azonban a finanszírozási konstrukció kiválasztása során nem jelentkezett: az évekre szóló eladósodás ellenére a válaszadók harmada kevesebb, mint egy órát, másik harmada mindössze 1-2 órát töltött ezzel.
Az 50-59 évesek közül az átlaghoz képest többen választottak Suzukit, míg az Opel a 30-39 éves korosztályban volt az átlagosnál gyakoribb.
A megvásárolt autó színe leggyakrabban ezüst (19%) vagy kék (17%), de népszerűek a fekete (12%) és fehér autók is (11%).
A felmérés eredménye szerint a férfiak inkább a hagyományos színeket preferálják (ezüst, fehér, fekete, kék), a női vásárlók szívesebben választanak színesebb (például piros, zöld, narancssárga, bordó vagy aranyszínű) autót.
A többség az extrákra nem sajnálta a pénzt: 53% az alapfelszereltségnél magasabb, 21% pedig sok extrával bíró autót vásárolt.
A használt autót vásárlók esetében a férfiak 60%-a nem kért segítséget az autó műszaki állapotának felméréséhez, sőt, minden második nő is maga döntött arról, hogy a kiválasztott autó megfelelő műszaki állapotban van-e.
Az autó kiválasztása során a legtöbben az autókereskedő véleményét kérték ki (43%), de sokan tájékozódtak az internetes blogokról, fórumokról is (34%). A fiatal, 23-29 éves korosztályra ez utóbbi különösen jellemző volt: ezen
A használt autót vásárlók kb. háromszor, az új autót vásárlók kb. kétszer annyit foglalkoztak saját bevallásuk szerint az autó kiválasztásával, mint a finanszírozással kapcsolatos ügyekkel (a konstrukció kiválasztásával és a hitel- illetve lízingügyintézéssel). Míg a megkérdezettek átlagosan öt autót néztek meg személyesen, addig a hitelek közül jellemzően csak kettőt hasonlítottak össze, a válaszadók fele pedig elfogadta az első szembejövő ajánlatot.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A kényelem volt a legfőbb szempont
A hitel kiválasztásánál a legfontosabb szempont az alacsony törlesztőrészlet, az ügyintézés egyszerűsége és gyorsasága volt a megkérdezettek számára valamint az, hogy mindent egy helyen lehetett intézni. Használt autó esetében például általában a kereskedő intézte az eredetiségvizsgálatot és a műszaki állapotfelmérést is. A legtöbben az autókereskedőknél tájékozódtak a finanszírozási formákról is, a válaszadók közel 80%-a pedig itt kötötte meg hitelszerződését is. Azok közül, akik hitelüket az autókereskedőn keresztül vették fel, 40% mondta, hogy megnézett egyéb finanszírozási lehetőségeket is, 35% viszont egyáltalán nem járt utána más konstrukciónak. A megkérdezettek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy azért választotta az adott konstrukciót, mert nem volt kedve illetve ideje több ajánlatnak utánanézni.
A kellő tájékozottság hiányára utal, hogy a válaszadók egyharmada nem tudja, mit jelent a THM, 42% pedig azt mondja, a hitelajánlatok túl bonyolultak, így nem is tudja őket összehasonlítani. A megkérdezettek háromnegyede nem is vett más konstrukciót figyelembe, mint amit a kereskedő ajánlott. A közvetlenül a banktól igényelhető autófinanszírozást például a válaszadók mindössze 24%-a vette fontolóra a hitel kiválasztása során.
Ma már másképp csinálnák
A hitelekkel kapcsolatos attitűd változását ugyanakkor jól mutatja, hogy a kutatásban résztvevők 73%-a ma már úgy gondolja, hogy érdemes alaposan utánajárni a különböző hitelajánlatoknak, mert nem igaz, hogy nincs nagy különbség közöttük. Meglévő hitelével a megkérdezettek több mint fele nem igazán elégedett, 71% pedig azt állítja, hogy ha most kellene autóhitelt felvennie, több időt fordítana annak kiválasztására. Egy új hitel esetében fontos szempont lenne a korábbihoz képest kisebb törlesztőrészlet (66%) és a rövidebb futamidő (52%). A válaszadók fele ma már biztosan utána nézne a bankokon keresztül elérhető finanszírozási lehetőségeknek is, 71%-uk pedig hasznosnak tartaná, ha az autóhitellel kapcsolatos ügyeket közvetlenül a bankfiókban is lehetne intézni.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Hitelfelvétel 2025-ben: mire figyelnek leginkább a magyarok?
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen szempontok alapján vesznek fel hitelt.
-
Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)
A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.


