18 °C Budapest

Panaszkodtak a banki ügyfelek, bírságolt a hatóság

2011. február 10. 16:02

A szövetkezeti hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások nagy számban sértették meg a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályokat. Számos intézménynek nem volt megfelelő panaszkezelési szabályzata, s e szabályzatot csak több hónappal az erre vonatkozó jogszabály hatálybalépése után tették közzé honlapjukon - állapította meg a Felügyelet témavizsgálata. A hatóság eddig mintegy 4 millió forint bírságot szabott ki az intézményekre, s panaszkezelési mintaszabályzatot is közzétett honlapján. A Felügyeletnek a fogyasztók érdekeit védő jogszabályok betartatása kiemelt feladata. Ennek az is fontos része, hogy a pénzügyi szolgáltatók rendelkezzenek olyan, a fogyasztók számára is könnyen hozzáférhető szabályzattal, amely a jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően iránymutatást ad reklamációk, fogyasztói panaszok gyors és korrekt kezelésére - tájékoztatta lapunkat a PSZÁF

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 2010 októberétől mintegy 120 pénzügyi vállalkozásnál és szövetkezeti hitelintézetnél indított fogyasztóvédelmi témavizsgálatot a panaszkezelési szabályzatok elkészítésére és az intézmények honlapján történő közzétételére vonatkozóan. Az ellenőrzések során a hatóság azt tekintette át, hogy az intézmények eleget tettek-e a 2010 januárjától életbe lépett panaszkezelési előírásoknak.

A vizsgálat megállapította: több pénzügyi intézmény nem a hatályos jogszabályok alapján készítette el panaszkezelési szabályzatát. A piaci szereplők egy része nem jelölte meg pontosan a panaszügyintézés helyének nyitvatartási, vagy - telefonos panasz esetén - hívásfogadási idejét, vagyis az ügyfelek nem kaptak teljes körű panaszügyintézési tájékoztatást. Több pénzügyi intézmény a jogszabály előírása ellenére sem biztosítja a hét egy munkanapján a 8-20 óráig történő telefonos panaszkezelést, illetve hangrögzített hívásfogadást és ügyintézést.

3 milliós bírság a a Credit House-nak
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete hárommillió forintra bírságolta a Credit House Magyarország Jelzálog-hitelezési Zrt-t. A társaságnak ismételten el kell küldenie több korábbi beszámolóját, így a 2009-es éves auditált jelentést, a tavalyi második és harmadik negyedévi beszámolót. A PSZÁF Olasz Attilát, a cég igazgatóságának az elnökét is figyelmeztette, hogy a mindenkori jogszabályi követelményeknek megfelelően lássa el feladatát.


A megállapított jogszabálysértések miatt a Felügyelet eddig határozataiban 25 intézmény esetében 3,9 millió forint bírságot szabott ki és kötelezte az intézményeket a hiányosságok pótlására. A bírságok összegét a Felügyelet az érintett intézmények kisebb piaci részesedéséhez mérten állapította meg. A még folyamatban lévő eljárások többségében is hasonló problémák állapíthatók meg, ugyanakkor az intézmények jó része a Felügyelet vizsgálatának megindítását követően gyorsan megkezdte a hibák kijavítását. A Felügyelet továbbra is határozottan elvárja a pénzügyi szervezetektől a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi rendelkezések betartását, illetve a panaszok díjmentes, a lehetőség szerint gyors, fogyasztóbarát és méltányos ügyintézését. Ennek érdekében a Felügyelet a pénzügyi intézmények számára honlapján panaszkezelési mintaszabályzatot tett közzé.

A tavaly életbe lépett panaszkezelési jogszabályok többek között előírják: az ügyfelek a pénzügyi intézményeknél szóbeli panaszukat valamennyi, számukra nyitva álló helyiségben nyitva tartási időben, ennek hiányában az intézmény székhelyén munkanapokon 8-16 óra között megtehetik. A pénzügyi intézményeknek a telefonon közlendő ügyfélpanaszokat legalább a hét egy munkanapján 8-20 óráig, elektronikus eléréssel pedig folyamatosan fogadniuk kell.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A telefonos panaszokat az intézményeknek rögzíteniük kell, azokat egy évig meg kell őrizniük, igény esetén az ügyfél kérésére visszahallgathatóvá kell tenniük, illetve az arról készített jegyzőkönyvet az érintett ügyfeleknek ingyenesen át kell adniuk. A pénzügyi intézményeknek a panasz közlését követő 30 napon belül írásban meg kell küldeniük az ügyfélnek a panasszal kapcsolatos megindokolt álláspontjukat. A panaszkezelési szabályzatoknak a panaszügyintézés helyét, levelezési és elektronikus címét, telefonszámát és faxszámát is tartalmazniuk kell.

 

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. április 14. 11:24
A TV2 megerősítette, hogy feltámasztja a több éve szünetelő Napló című műsorát. A műsorvezető Pachma...
Holdblog  |  2025. április 14. 09:15
Szerdán beszélgettem Vakmajom barátommal, és megemlítettem neki, hogy milyen szokatlanul viselkednek...
Kasza Elliott-tal  |  2025. április 12. 07:00
Április elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, a Google pedig megtréfált...
ChikansPlanet  |  2025. április 11. 12:31
A modern építészetről a legtöbbeknek a beton, az acél vagy a tégla juthat eszébe alapanyagként, való...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. április 14. hétfő
Tibor
16. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33