Az osztrák RegioPlan elnevezésű kutatóintézet elemzést készített a kelet-közép- európai térség tíz országának fogyasztási szokásairól. A régióban óriási eltéréseket tapasztaltak, Szlovéniában (19 900 euró/év) több mint tízszer annyit költ fogyasztási cikkekre és szolgáltatásokra egy háztartás, mint Ukrajnában (1 700 euró/év) - írja a Világgazdaság.
Ausztriában évente átlagosan 32 900 eurót költ egy család, ez még távol áll az évi 9 300 eurós magyar adattól. A visegrádi négyek közül Lengyelországot (8 600 euró/év) előzzük meg, de szorosan követjük Csehországot (9 500 euró/év) és Szlovákiát (9 700 euró/év) is. Meglepő módon nem a csehek vezetnek, pedig náluk a legmagasabb az egy főre jutó GDP, ezt a kutatók a fogyasztási hitelekből finanszírozott vásárlásokkal magyarázzák.
A kiadások belső összetétele is országonként eltérő, a feljövő országokban a pénz 42 %-át élelmiszerekre költik. Megállapítható, hogy minél szegényebb egy ország, annál magasabb az élvezeti cikkekre (dohány, alkohol) költött összegek aránya. Az energia- és a közlekedési kiadások aránya a növekvő országokban alacsonyabb, mint a fejlett államokban, a háztartási cikkek piacán még bővülést várnak, itt nő meg az áruhitelek és személyi kölcsönök szerepe.
Hazánkban az élelmiszer-jellegű kiadások aránya 29 %-ról 23 %-ra csökkent hét év alatt, az energiaárak következtében emelkedett a lakás- és rezsikiadások aránya is. A lakossági kiadásokat növeli, hogy egyre magasabb a személyautó-ellátottság és folyamatos a mobiltelefon és az internet terjedése. A KSH kiskereskedelmi forgalomra vonatkozó adatai alapján némi visszarendeződést várnak a szakértők az élelmiszerek teret nyernek a tartós cikkekkel szemben.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


