Megtévesztő módon tájékoztatta az UniCredit Bank Hungary Zrt. "HVB Megtakarítás", illetve "UniCredit Megtakarítás" elnevezésű termékeinek betéti kamatáról a fogyasztókat, ami miatt egymillió forint bírságot kell fizetnie - döntött a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Ugyanezen termékek betéti és befektetési jellemzőinek nem megfelelő bemutatása kapcsán ugyanakkor nem állapított meg jogsértést a versenyhatóság. Az UniCredit ugyanis vállalta, hogy kártalanítja ügyfeleit, valamint tájékoztató kampányt indít a fogyasztói tájékozottság és tudatosság fejlesztése érdekében.
A GVH 2007 nyarán indított eljárást az UniCredit ellen, mert észlelte, hogy a pénzintézet 2007 januári televíziós reklámjaiban, valamint 2007. február, márciusi időszakban sugárzott rádió- és televízió reklámjaiban valószínűleg a fogyasztókat megtévesztő módon hirdeti "HVB Megtakarítás", illetve "UniCredit Megtakarítás" nevű termékeit. A versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy a bank egyes reklámjaiban nem, illetve nem megfelelően tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy a betéti rész kiemelkedő kamata csak három hónapig jár, azt követően viszont az alacsonyabb szintű, általános betéti kamatot fizet a megtakarításra. A nem pontos tájékoztatás miatt az UniCreditnek egymillió forint bírságot kell fizetnie.
Eredetileg a GVH azt is vizsgálta, hogy az UniCredit megfelelően mutatta-e be a hirdetett termékek betéti és befektetési jellemzőit. Végül azonban az eljárást ebben a tekintetben a GVH jogsértés megállapítása nélkül, végzéssel megszüntette, mivel a bank olyan kötelezettségeket vállalt, amelyek alkalmasak a felmerült versenyjogi kifogások orvoslására. Az UniCredit vállalásai:
I. A fogyasztók kártalanítása:
Az UniCredit minden olyan ügyfelének, aki a reklámkampány idején, illetve annak lezárulta után 30 nappal igénybe vette a "HVB Megtakarítás" vagy az "UniCredit Megtakarítás" nevű termékek valamelyikét:
- Minden költség nélkül lehetővé teszi, hogy a termékre vonatkozó szerződést az esetlegesen megtévesztett ügyfelek egyoldalúan felmondják.
- Lehetővé teszi, hogy a szerződéses időszakra járó betéti és befektetési hozamhoz az ügyfelek hozzájussanak, a felmondáshoz kötődő veszteség nélkül.
- A betét futamidejének negyedik hónapját követő hónap 15. napjáig betétfeltörést végrehajtó ügyfelek számára a feltört betétek esetén megfizeti a 12%-os kamattal számolt időarányos kamatösszeget az első három hónapos kamatperiódust követő periódus kezdetének napjától a feltörés napjáig tartó időszakra.
A bank az érintett ügyfélkört a GVH végzésének kézhezvételét követő 30 napon belül levélben értesíti. Az érintett ügyfeleknek aztán az értesítés kézhezvételétől számított 30 napon belül van lehetőségük a kártalanítás igénybevételére.
II. A kombinált termékekkel kapcsolatos fogyasztói tájékozottság javítása:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az UniCredit a GVH által vizsgált termék tekintetében, az általános fogyasztói tájékozottság és tudatosság fejlesztése céljából, a termékjellemzők érdemi és informatív bemutatása érdekében, tájékoztatásokat tesz közzé. Ennek keretében bemutatja a bankbetétek és a befektetési alapok közötti különbségeket, külön kiemelve a kockázati szintre, a befektetés időtartamára, a hozzáférhetőségre vonatkozó jellemzőket. Ismerteti a kombinált betéti-befektetési megtakarítási konstrukciók értelmezéséhez szükséges paramétereket, kiemelve milyen fontos ezen jellemzők alapos vizsgálata a fogyasztók számára.
A kötelezettségként vállalt tájékoztatásoknak a következő kérdésekre kell választ adniuk:
- Milyen különbségek vannak - elsősorban a kockázatok, a futamidő és a hozzáférhetőség terén - a bankbetétek és a tőkebefektetések között? Mit kell mérlegelnie a fogyasztónak, mielőtt választ közülük?
- Milyen jellemzőket kell feltétlenül ismerniük az ügyfeleknek a kombinált megtakarítási formák valós értékének megítéléséhez?
- Mi jellemző a kedvezményes kamatozású és az azt követő időszakra?
- Milyen kockázatai vannak a befektetési alapoknak, és milyen hozamok érhetőek el velük? Mindez mennyi idő alatt és milyen díjak fejében érhető el?
- Mi a különbség a kamat és a hozam között? A hozam esetében milyen összefüggés van a futamidő és a likviditás között?
A tájékoztatásokat az UniCredit több csatornán keresztül juttatja el a fogyasztókhoz. A rádiók és televíziók számára öt részből álló miniprogramot készít, amelyek sugárzására 2008. áprilisában és májusában kerül sor. A bank a nyomtatott sajtóban a GVH eljárásban vizsgált reklámkampánnyal megegyező méretű és jellegű hirdetés-sorozatot tesz közzé a 2008. április-májusi időszakban. A bank internetes honlapjának használata tekintetében ugyancsak a versenyhatóság által vizsgált kampányban tanúsított magatartását követve jár el. A honlapján a tájékoztatást 2008. április 1-től legalább 2008. július 31-ig teszi elérhetővé a fogyasztók számára.


"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


