Lassan de biztosan bővülő magyarországi hitelkártya-használati szokásokról tanúskodnak a Bankindex legutóbbi eredményei. A Scale Research által félévente végzett reprezentatív vizsgálat adatai szerint elsősorban a magasabb jövedelműek, a közép- és felsőfokú végzettségűek, valamint az idősebb korosztály körében nőtt meg az elmúlt év során a hitelkártya-használat gyakorisága. Ez még akkor is igaz, ha a legtöbben nincsenek tisztában azzal, pontosan milyen díjakat és jutalékokat fizetnek is mindezért bankjuknak.
A Scale Research 2009 tavaszán, immár harmadik alkalommal végezte el a mintegy 1500 banki ügyfél megkérdezésén alapuló Bankindex kutatását. A bank- és termékválasztási, valamint termékhasználati szokások megismerését is célzó kutatás legfrissebb adatai ezúttal a bankok által forgalmazott hitelkártyák használatát vizsgálták. A magyar lakosság mintegy 11%-a használja a banki forrásokat hitelkártya formájában. Egy év alatt a hitelkártya tulajdonosok között markáns emelkedés figyelhető meg - majdnem 2%-os emelkedéssel - az 50 és 65 év közöttiek körében. Szintén jelentős a növekedés a középfokú (2%) és a felsőfokú (3%) végzettséggel rendelkezők körében. Ez a tendencia megfelel annak a természetes fejlődési folyamatnak, hogy a fiatalabb, jól kereső elsődleges célcsoportot követően a jól szituált idősebbek is hitelkártya-használókká válnak.
"A jövedelmi adatok alapján összeállított idősoros adatok már különbségekről is tanúskodnak." - mondta Kovács Lívia, a Scale Research kutatója. "Az 50-130 ezer Ft havi nettó háztartási jövedelemmel rendelkező hitelkártya birtokos ügyfelek aránya 2-3%-al csökkent, miközben 3 %-kal emelkedett azoknak a kártya-tulajdonosoknak az aránya, akik háztartásában a havi nettó jövedelem 260 és 300 ezer Ft között mozog, és 2%-kal, akiknél ez meghaladja a 300 ezer forintot."
A hitelkártyával rendelkezők 61%-a rendelkezik valamilyen hitellel, amely 20%-uk esetében személyi hitelt, 16%-uk esetében pedig áruvásárlási hitelt jelent. A hitelkártya tulajdonosok általában 20 ezer Ft alatti összegű hiteltörlesztést fizetnek havonta a bankoknak, miközben jövedelmük 15-50%-át költik élelmiszerre. "Joggal feltételezhetjük tehát, hogy a nehezebb időkben az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők esetében "alvóvá" válnak a hitelkártyák." - mondta Kovács Lívia.
Ami a földrajzi megoszlást illeti, itt találhatóak a legmarkánsabb változások. A hitelkártyával rendelkezők száma leginkább a Dél-alföldi (8%), a Dél-dunántúli (6%), valamint a Közép-magyarországi (6%) régióban emelkedett, miközben a korábban viszonylag magasabb hitelkártya állományú Észak-alföldi régióban 10 %-os csökkenés tapasztalható a tavalyi adatokhoz képest.
A banki kapcsolattal rendelkezők döntéseit vizsgálva az tapasztalható, hogy a hitelkártya igénylés legtöbbször a már velük korábban is valamilyen kapcsolatban álló banknál valósul meg. A hitelkártyával rendelkezők 60%-a úgy nyilatkozott, hogy bankjának megfelelő időben történő ajánlata alapján döntött a hitelkártya igénylés mellett, és csupán 15%-uk kereste meg proaktívan a bankját hitelkártya igényével. A megkérdezetteknek azonban csak 20%-a tájékozódott egyszerre több bank hitelkártya ajánlatáról is mielőtt meghozta volna végső döntését. "Valószínűleg a kezdeményező banki magatartás, az aktív eladási és keresztértékesítési tevékenység köszön vissza abban, hogy egyes bankok esetében jelentősen magasabb a hitelkártya használók aránya" - mondta Galla Krisztina, a Scale Research kutatási vezetője. "A hitelkártya ellátottságot vizsgálva - a kutatásban részt vevők bankkapcsolati és termékhasználati arányait figyelembe véve - a Citi, a Budapest, a CIB és a Raiffeisen Bank jár az élen."
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az igénylés során, illetve a használat alatt kapott tájékoztatással kapcsolatban összességében az ügyfelek elégedettek voltak, 78%-uk úgy vélte, teljes körű tájékoztatásban részesült az ügyintézés alatt. Jelentős elégedetlenség mutatkozott azonban a költségekkel kapcsolatban: a hitelkártya tulajdonosok 48%-a szerint a termékkel kapcsolatos díjak és jutalékok nem a korábbi tájékoztatásnak megfelelően alakultak. "A kellemetlen meglepetések egy része abból adódik, hogy az ügyfelek jelentős része nem tudja, hogy a hitelkártyáról történő készpénzfelvétel jóval drágább, mint a hagyományos folyószámláról történő felvétel. Többek között ez is oka annak, hogy az ügyfelek végső soron nem igazán tudják, mennyibe is kerül nekik a hitelkártya-használat." - véli Galla Krisztina.
A hitelkártya tulajdonosok általában a váratlan nagyobb kiadások fedezésére igényelték a terméket, ez egyfajta biztonsági fedezetet, tartalékot jelent számukra. Csupán 21%-uk fizet kártyájával belföldi vásárlás során, míg a hitelkeretet átlagosan havonta három alkalommal veszi igénybe.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.