A jelzáloghitel-krízis nyomán súlyos válság várható az építőiparban - ez derül ki az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmányából. A 14 országot átfogó, Észak-Amerikát, Európát és Ausztráliát vizsgáló felmérés szerint a világ építőipari vállalatainak 45%-át már érintette a hitelválság.
A hitelkrízis globális hatásait vizsgáló Atradius tanulmány szerint leginkább az építőiparban érezhető, vagy válik érezhetővé a közeljövőben az Egyesült Államokból induló, de mára az egész világot érintő jelzáloghitel-válság. A szektorban működő vállalatok 64%-a úgy gondolja, hogy a működésükre nehezedő nyomás egyre növekedni fog, 73%-uk szerint pedig az egész iparág körülményei romlani fognak a hitelválság miatt.
A krízis már eddig is éreztette a hatását. Az Atradius felmérése szerint az energiaszektor és a fogyasztási javakat termelő szektor után az építőipar a leginkább érintett iparág a hitelválság okozta károkban: a vállalatok 45%-a már tapasztalt visszaesést a válság nyomán. Múlt héten például Spanyolország egyik legnagyobb ingatlanvállalata, a Magyarországon is jelen lévő Martin Fadesa kezdeményezett önkéntes csődeljárást. A Fadesa közleménye szerint a nehézségeket egy üzleti tervben szereplő, azonban meg nem ítélt 150 millió eurós hitel okozta.
A hitelek megítélésének szigorítását más vállalat is tapasztalta már. Az Atradius által megkérdezett vállalatok 53%-a gondolja azt, hogy a rövid vagy hosszú távú kölcsönökhöz kapcsolódó feltételek egyre merevebbé válnak. Ennek eredményeképp az építőipari vállalatok 45%-a már módosította az ügyfeleikre vonatkozó fizetési feltételeket, és rövidebb fizetési határidőket szabnak meg vevőik felé.
Emellett a megkérdezettek 89%-a nyilatkozott úgy, hogy a negatív tapasztalatok hatására használ valamilyen eszközt a kintlévőségekből eredő kockázatok csökkentésére. Az előre fizetés vagy a szállításkor fizetés a leggyakrabban használt eszköz (47%), míg fizetési garanciát a vállalatok 32%-a kér, és 25%-uk használ hitelbiztosítást.

Óriási hiteldilemma előtt áll rengeteg magyar család: milliókat spórolhatnak így, de van egy bökkenő
Az MNB legfrisseb adatai alapján idén februárban már megközelítette a 17,3 millió forintot az újonnan felvett szabad felhasználású jelzáloghitelek átlagos szerződéses összege.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A fiatalok vállalkozásindítását ösztönzi az OTP Bank új pályázata
OTP Junior Piacralépők címmel vállalkozói versenyt hirdetnek fiatalok számára.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


