-1 °C Budapest
Nagyon úgy néz ki, hogy ismét sztrájkba léphetnek a buszsofőrök, ha a január 16-i bértárgyaláson sem sikerül megegyezniük a Volánnal a szakszervezeteknek. Az újabb munkabeszüntetés támogatottsága jelenleg 20-40 százalékos szinten áll.

Jöhet az újabb sztrájk a Volánnál? Erre készülnek a buszsofőrök

2024. január 2. 06:33

Nagyon úgy néz ki, hogy ismét sztrájkba léphetnek a buszsofőrök, ha a január 16-i bértárgyaláson sem sikerül megegyezniük a Volánnal a szakszervezeteknek. Az újabb munkabeszüntetés támogatottsága jelenleg 20-40 százalékos szinten áll. Erről Dobi István a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke beszélt lapunknak. A szakszervezeti vezető ugyanakkor borúlátó, és semmi esélyt nem lát az egyességre.

Gyűlnek a viharfellegek

Folytathatják a tiltakozást a Volánbusz dolgozói januárban, bérajánlatot ugyanis még mindig nem kaptak, a tárgyalások következő fordulója ugyanis Dobi István a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke szerint nem kecsegtet semmi jóval. A vállalatvezetőség ígérete alapján csak január 16-án folytatódik a bértárgyalás, ezért az érdekképviselet addig felméri, támogatnának-e a munkavállalók egy újabb tiltakozást.

A MÁV-Volán csoport vezérigazgatója, a következő CSÉT ülésen, 2024. január 16. napján fogja közölni, az idei évre szóló és a leányvállalatoknál végrehajtható bérfejlesztési mértéket. Abban az esetben, ha ez a mérték a Volánbusznál dolgozók számára elfogadhatatlan és annak növelését a tárgyalások során nem tudja a SZAKSZ elérni, akkor elkerülhetetlenné válik az újabb munkabeszüntetés megtartása. A SZAKSZ csak abban az esetben ad ki egy következő sztrájkfelhívást és kezdi meg annak megszervezését, ha a jelenlegi autóbuszvezetői állomány többsége egyetért a 25 százalékos bérköveteléssel.

Dobi István a Hello Vidék megkeresésére elmondta, hogy az autóbuszvezetők körében jelenleg 20-40 százalék között áll a további munkabeszüntetés támogatottsága.

Ha munkáltató január 16. napján, a következő bértárgyalási napon egy elfogadhatatlan mértékű bérfejlesztésre terjeszt elő, akkor bekövetkezhet egy január végére tervezett sztrájk megszervezése, egy újabb kétnapos sztrájk jöhet, január 28-29 napján. Viszont ez csak akkor kezdjük meg szervezni, ha az autóbuszvezetők 60 százaléka annak megtartásával egyetért és abban részt is kíván venni

- mondta lapunknak Dobi István.

A SZAKSZ sztrájk támogatottságát felmérő akciója, továbbra is gyűjti az aláírásokat a munkahelyeken, ami 2024. január 10. napjáig fog tartani.

Nem közelednek az álláspontok

A szakszervezeti vezető rendkívül borúlátó, és semmi esélyt nem lát az egyességre, hiszen a munkáltató válasza a decemberi munkabeszüntetésünkre az volt, hogy a bértárgyalásokat felfüggesztették és egy hónappal későbbre tették át. Addig míg a munkáltató nem közli a 2024. évre szóló bérfejlesztési javaslatát, addig semmi értelme nincs annak, hogy a SZAKSZ 25 százalékos bérkövetelését újra gondolják.

Mint arról korábban beszámoltunk, december 11-12-én két napos figyelmeztető sztrájkot tartott a szakszervezet. Az akkori munkabeszüntetésben a SZAKSZ szerint a várakozásnak megfelelő számú dolgozó vett részt, a Volán szerint azonban a vártnál kevesebben támogatták a bérharcot. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet később a pontos adatokat is közzétették. E szerint Csongrád-Csanád vármegyében 30 százalék volt a részvételi arány. Somogy vármegyében ez a szám pedig elérte a 95 százalékot is. A SZAKSZ korábbi tájékoztatása szerint a Volánbusz-sztrájk résztvevőinek számát nem lehet az összlétszámhoz viszonyítani, mivel nem is vehetett benne részt mindenki.

Az elégséges szolgáltatás szabályai alapján 5 ezren szüntethették be a munkát a tiltakozás idejére, ebből 2500-an ezt meg is tették, így a támogatottság 50 százalékos volt.

Dobi István a HelloVidéknek azt mondta, hogy a munkáltató részéről nem tapasztaltak semmilyen retorziót esetleges hátrányos megkülönböztetést a sztrájkban résztvevő munkavállalókkal szemben.

A szakszervezeti vezető szerint a többi szakszervezet a tárgyalásokban és annak eredményében bízik. Ebből pedig arra a következtetésre juthatunk, hogy sztrájkfelhívást sem fognak kiadni és munkabeszüntetést sem fognak szervezni a munkavállalók körében. Bár a kétnapos figyelmeztető sztrájk okozott némi kelletlenséget az utasok összességében jól fogadták a sztrájkot. Mint ahogy Dobi István a Hello Vidéknek fogalmazott: az utazóközönség jelentős többsége szolidaritást vállalt a Volánbusz dolgozóival.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az elmúlt évtizedben, amióta a Sztrájk törvény és a Személyszállítási törvény jelentősen korlátozta a közösségi közlekedésben a szakszervezetek nyomásgyakorló képességét, a legjelentősebb eredménynek azt tartom, hogy annak ellenére is sikerült már két alakalommal – múlt évben egy két órás, decemberben pedig egy két napos - sztrájkot tartanunk, hogy mindig azt hallottuk, hogy nem lehet sztrájkot a közlekedésben tartani

- hívta fel a figyelmet Dobi István.

Mint mondta, azt megelőzően, tehát a rendszerváltozás után több alaklommal csak a nyomásgyakorlás eszközeinek alkalmazásával tudtak jobb bérmegállapodásokat kötni pl. Kapos Volán, DDKK Zrt.

Abban az esetben, ha más ágazatok bérharcát is megvizsgáljuk, akkor egyértelmű, hogy pl. az autógyártásban is a sztrájk fenyegetésével és megtartásával sikerült kimagasló bérmegállapodást kötni a munkáltatóval

- zárta lapunknak.

A Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke szintén elfogadhatatlannak tekinti, hogy a Volánbusz dolgozói még mindig nem tudják, mekkora fizetésemelést várhatnak 2024-ben. Palkovics Imre szerint minden munkavállalónak joga van időben megismerni, mire számíthat, a munkáltatónak pedig tájékoztatnia kell az alkalmazottait a vállalat helyzetéről.

A közszolgáltató állami cégek piaci alapon működnek, de ha veszteségük keletkezik, azt az államnak pótolnia kell

- mondta korábban Palkovics Imre.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Könnyek, sírás, meghatottság - így reagáltak, akik névre szóló dalt kaptak ajándékba (x)

Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. január 15. szerda
Lóránt, Loránd
3. hét
Január 15.
A Wikipédia napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. január 15. 16:15
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33