-1 °C Budapest
Nagyon úgy néz ki, hogy ismét sztrájkba léphetnek a buszsofőrök, ha a január 16-i bértárgyaláson sem sikerül megegyezniük a Volánnal a szakszervezeteknek. Az újabb munkabeszüntetés támogatottsága jelenleg 20-40 százalékos szinten áll.

Jöhet az újabb sztrájk a Volánnál? Erre készülnek a buszsofőrök

2024. január 2. 06:33

Nagyon úgy néz ki, hogy ismét sztrájkba léphetnek a buszsofőrök, ha a január 16-i bértárgyaláson sem sikerül megegyezniük a Volánnal a szakszervezeteknek. Az újabb munkabeszüntetés támogatottsága jelenleg 20-40 százalékos szinten áll. Erről Dobi István a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke beszélt lapunknak. A szakszervezeti vezető ugyanakkor borúlátó, és semmi esélyt nem lát az egyességre.

Gyűlnek a viharfellegek

Folytathatják a tiltakozást a Volánbusz dolgozói januárban, bérajánlatot ugyanis még mindig nem kaptak, a tárgyalások következő fordulója ugyanis Dobi István a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke szerint nem kecsegtet semmi jóval. A vállalatvezetőség ígérete alapján csak január 16-án folytatódik a bértárgyalás, ezért az érdekképviselet addig felméri, támogatnának-e a munkavállalók egy újabb tiltakozást.

A MÁV-Volán csoport vezérigazgatója, a következő CSÉT ülésen, 2024. január 16. napján fogja közölni, az idei évre szóló és a leányvállalatoknál végrehajtható bérfejlesztési mértéket. Abban az esetben, ha ez a mérték a Volánbusznál dolgozók számára elfogadhatatlan és annak növelését a tárgyalások során nem tudja a SZAKSZ elérni, akkor elkerülhetetlenné válik az újabb munkabeszüntetés megtartása. A SZAKSZ csak abban az esetben ad ki egy következő sztrájkfelhívást és kezdi meg annak megszervezését, ha a jelenlegi autóbuszvezetői állomány többsége egyetért a 25 százalékos bérköveteléssel.

Dobi István a Hello Vidék megkeresésére elmondta, hogy az autóbuszvezetők körében jelenleg 20-40 százalék között áll a további munkabeszüntetés támogatottsága.

Ha munkáltató január 16. napján, a következő bértárgyalási napon egy elfogadhatatlan mértékű bérfejlesztésre terjeszt elő, akkor bekövetkezhet egy január végére tervezett sztrájk megszervezése, egy újabb kétnapos sztrájk jöhet, január 28-29 napján. Viszont ez csak akkor kezdjük meg szervezni, ha az autóbuszvezetők 60 százaléka annak megtartásával egyetért és abban részt is kíván venni

- mondta lapunknak Dobi István.

A SZAKSZ sztrájk támogatottságát felmérő akciója, továbbra is gyűjti az aláírásokat a munkahelyeken, ami 2024. január 10. napjáig fog tartani.

Nem közelednek az álláspontok

A szakszervezeti vezető rendkívül borúlátó, és semmi esélyt nem lát az egyességre, hiszen a munkáltató válasza a decemberi munkabeszüntetésünkre az volt, hogy a bértárgyalásokat felfüggesztették és egy hónappal későbbre tették át. Addig míg a munkáltató nem közli a 2024. évre szóló bérfejlesztési javaslatát, addig semmi értelme nincs annak, hogy a SZAKSZ 25 százalékos bérkövetelését újra gondolják.

Mint arról korábban beszámoltunk, december 11-12-én két napos figyelmeztető sztrájkot tartott a szakszervezet. Az akkori munkabeszüntetésben a SZAKSZ szerint a várakozásnak megfelelő számú dolgozó vett részt, a Volán szerint azonban a vártnál kevesebben támogatták a bérharcot. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet később a pontos adatokat is közzétették. E szerint Csongrád-Csanád vármegyében 30 százalék volt a részvételi arány. Somogy vármegyében ez a szám pedig elérte a 95 százalékot is. A SZAKSZ korábbi tájékoztatása szerint a Volánbusz-sztrájk résztvevőinek számát nem lehet az összlétszámhoz viszonyítani, mivel nem is vehetett benne részt mindenki.

Az elégséges szolgáltatás szabályai alapján 5 ezren szüntethették be a munkát a tiltakozás idejére, ebből 2500-an ezt meg is tették, így a támogatottság 50 százalékos volt.

Dobi István a HelloVidéknek azt mondta, hogy a munkáltató részéről nem tapasztaltak semmilyen retorziót esetleges hátrányos megkülönböztetést a sztrájkban résztvevő munkavállalókkal szemben.

A szakszervezeti vezető szerint a többi szakszervezet a tárgyalásokban és annak eredményében bízik. Ebből pedig arra a következtetésre juthatunk, hogy sztrájkfelhívást sem fognak kiadni és munkabeszüntetést sem fognak szervezni a munkavállalók körében. Bár a kétnapos figyelmeztető sztrájk okozott némi kelletlenséget az utasok összességében jól fogadták a sztrájkot. Mint ahogy Dobi István a Hello Vidéknek fogalmazott: az utazóközönség jelentős többsége szolidaritást vállalt a Volánbusz dolgozóival.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az elmúlt évtizedben, amióta a Sztrájk törvény és a Személyszállítási törvény jelentősen korlátozta a közösségi közlekedésben a szakszervezetek nyomásgyakorló képességét, a legjelentősebb eredménynek azt tartom, hogy annak ellenére is sikerült már két alakalommal – múlt évben egy két órás, decemberben pedig egy két napos - sztrájkot tartanunk, hogy mindig azt hallottuk, hogy nem lehet sztrájkot a közlekedésben tartani

- hívta fel a figyelmet Dobi István.

Mint mondta, azt megelőzően, tehát a rendszerváltozás után több alaklommal csak a nyomásgyakorlás eszközeinek alkalmazásával tudtak jobb bérmegállapodásokat kötni pl. Kapos Volán, DDKK Zrt.

Abban az esetben, ha más ágazatok bérharcát is megvizsgáljuk, akkor egyértelmű, hogy pl. az autógyártásban is a sztrájk fenyegetésével és megtartásával sikerült kimagasló bérmegállapodást kötni a munkáltatóval

- zárta lapunknak.

A Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke szintén elfogadhatatlannak tekinti, hogy a Volánbusz dolgozói még mindig nem tudják, mekkora fizetésemelést várhatnak 2024-ben. Palkovics Imre szerint minden munkavállalónak joga van időben megismerni, mire számíthat, a munkáltatónak pedig tájékoztatnia kell az alkalmazottait a vállalat helyzetéről.

A közszolgáltató állami cégek piaci alapon működnek, de ha veszteségük keletkezik, azt az államnak pótolnia kell

- mondta korábban Palkovics Imre.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Könnyek, sírás, meghatottság - így reagáltak, akik névre szóló dalt kaptak ajándékba (x)

Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. január 15. szerda
Lóránt, Loránd
3. hét
Január 15.
A Wikipédia napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. január 15. 16:15
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33