-1 °C Budapest
Cáfolta azokat a híreszteléseket a Volánbusz amely szerint ezer fős létszámhiánnyal küzdene a társaság, ugyanakkor elismerte lapunknak a sofőrhiány tényét, ám ennek ellenére nem tervezik külföldi munkavállalók felvételét.

Ez most komoly, tényleg jönnek a Fülöp-szigeteki sofőrök a Volánbuszokra? Itt a busztársaság válasza!

2023. október 10. 06:30

Cáfolta azokat a híreszteléseket a Volánbusz, amely szerint ezer fős létszámhiánnyal küzdene a társaság, ugyanakkor elismerte lapunknak a sofőrhiány tényét, ám ennek ellenére nem tervezik külföldi munkavállalók felvételét.

Megerősítette lapunknak a Volánbusz, hogy a 10 ezer fős autóbusz-vezetői létszámhoz viszonyítva jelenleg országosan 238 fő sofőrt keresnek. A társaság a létszámhiányt elsősorban béremeléssel, és átcsoportosításal próbálja megoldani. Mindez azért érdekes, mert korábban Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke lapunknak arról beszélt, hogy ezer buszsofőr hiányzik a társaságnál.

A kollektív szerződés módosításának köszönhetően társaságunk júniusban – a januári bérfejlesztésen felül – további béremelést hajtott végre a kiemelt területeken, június 1-jével pedig az éjszakai pótlékot is jelentősen megemelte

– hívták fel a figyelmet a Hello Vidék megkeresésésre a Volánbusz.

A Volán szerint európai szerte komoly gondot okoz a sofőrhiány

A társaság szerint a Volánbusznál folyamatos az utánpótlásképzés, ezt a célt szolgálják azok a – jelenleg is zajló – tanfolyamok, melyek a D kategóriás autóbusz-vezetői jogosítvány megszerzését teszik lehetővé a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők számára. A B kategóriás oktatáson felül pedig a társaság C kategóriás tanfolyamot is indít. A Volán abban bízik, hogy ezek a képzések enyhíteni fogják a létszámhiányt, mely megfogalmazásuk szerint nem csak a Volánbusznál, de egész Európában egyre nagyobb problémát okoznak.

Összességében Pest, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron és Csongrád-Csanád vármegyében keressük a legtöbb leendő kollégát

– tették hozzá.

A Volánbusz az égető sofőrhiány miatt ugyanakkor cáfolta azokat a sajtóban megjelent korábbi híreszteléseket, amely szerint a társaság a Fülöp-szigetekről toborozna sofőröket.

Társaságunk nem tervezi külföldi munkaerő foglalkoztatását, így a Fülöp-szigetekről érkező autóbusz-vezetők toborzásában sem gondolkodik. Azon területekről csoportosítunk át létszámot, ahol ez nem veszélyezteti a közszolgáltatás ellátását. Az átirányított autóbusz-vezetők részére naponként számított átirányítási díjat fizet a Volánbusz.

- írták.

A betöltetlen állások több okra vezethetők vissza. Dobi István korábban arról beszélt lapunknak, hogy az utóbbi időben rengeteg sofőr döntött úgy, hogy Ausztriában kezd inkább új élete a jobb élet reményében.

A sofőrhiány és a műszaki szakszemélyzet (karbantartói állomány) hiánya okozza a legnagyobb problémát, mivel a közlekedés területén működő szolgáltatást végző más társaságok, sokszor a versenyképesebb bérekkel elcsábítják a Volánbusznál dolgozókat

- mondta korábban lapunknak a szakszervezet vezetője.

Pattanásig feszült a helyzet a bérek terén is

A drasztikus létszámhiány, mellett egyre nagyobb a felháborodás a telephelyek közötti eltérő kompenzációs pótlékok között is. Vannak ugyanis olyan régiók, ahol az autóbuszvezetők forgalmi kompenzációs pótléka, tízszerese a legkisebb elszámolt pótléknak az országban. Az ezt firtató kérdésünkre a társaság azt mondta, hogy az országos busztársaság megalakulásakor (2019-ben hat regionális közlekedési központ olvadt be a Volánbusz Zrt.-be) az autóbusz-vezetők alapbére és pótlékrendszere a jogelőd társaságok gyakorlatának megfelelően más és más volt.

2020-ban kialakítottunk egy országosan egységes autóbusz-vezetői bér- és pótlékrendszert, amelynek bevezetését mind a két reprezentatív szakszervezet (KKSZ, SZAKSZ) aláírásával is támogatta. A Volánbusz autóbusz-vezetői bérrendszerében országosan egységes pótlékok vannak, melyek mértéke – a forgalmi kompenzációs pótlékot leszámítva – egységes

– emelték ki.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Arra a kérdésre, hogy miképp lehetséges az, hogy az egyes vármegyékben nem változott semmit se a pótlékok mértéke, míg máshol igen azt írták: legutóbb 2023. június 1-jével történt pótlékemelés egyes munkaerőpiaci szempontból érzékenyebb telephelyeken.

Mint ahogyan arra lapunknak Dobi István korábban felhívta figyelmet, jelenleg a legkisebb forgalmi kompenzációs pótlék a Volánbusznál 81 Ft/óra, míg a legmagasabb, 870 Ft/óra. A szakszervezet szerint a Volánbusz már régóta nem hajlandó telephelyenként közölni a pótlékok mértékét, ezért a szervezet a megyékből kéri be az elszámolt összegeket, hogy lássák milyen eltérések vannak az egyes helyek között

A legutóbbi emelésnél voltak olyan területek, akik kimaradtak az emelésből és például Zala vármegyei autóbuszvezetők pótléka nem változott, míg más vármegyékben, a munkáltató a szakszervezetek véleményének kikérése nélkül, egyoldalúan változtatott a pótlék mértékén.

Saját magán spórol a Volán

Az energiaválság árnyékában természetesen az is igaz, hogy a Volán is ott próbál meg spórolni, ahol tud. Ezzel kapcsolatban azt írták, hogy a tavaly indított energiatakarékossági program keretében a létesítményeik üzemeltetéséhez szükséges villamos energiából és földgázból is kevesebbet használtak 2023 első hét hónapjában a tavalyi év hasonló időszakához képest.

A létesítményeinkben felhasznált földgázmennyiség idén júliusban 6,5 ezer m3-rel, míg az év első hét hónapjában több mint 1,4 millió m3-rel volt alacsonyabb 2022 hasonló időszakaihoz képest

– húzták alá.

A társaság júliusban 15 százalékkal kevesebb földgázt használt 2022 júliusához képest. Idén januárban és márciusban pedig egészen kiemelkedő, 40 százalék körüli megtakarítást sikerült elérniük.

Hasonló volt a helyzet épületeiknek az áramfelhasználásával is: júliusban 115 ezer kWh-val, az első hét hónapban pedig több mint 1,7 millió kWh-val kevesebb áram fogyott társaságnál az előző év azonos időszakához képest.

A legeredményesebb hónapokban, márciusban 20 százalék, áprilisban 18 százalék volt a csökkenés mértéke, míg júliusban 7 százalékkal kevesebb villamos energiát használtunk fel, mint tavaly ilyenkor

– zárta válaszában a Volán.

A társaság szerint a spórolás miatt az autóbusz-vezető kollégákat nem éri semmiféle hátrány. Ennek némiképp ellentmond az a tény, amiről Dobi István beszélt lapunknak korábban, a szakember szerint a megszorítások miatt olykor végső soron a munkavállalókon csattan az ostor.

Ezzel kapcsolatban Dobi István korábban a klimatizált buszok javítását hozta fel példaként, amik olykor rendkívül sokáig tartanak. Ezért gyakran előfordul, hogy a kánikulában klíma nélküli buszt kell vezetniük az autóbuszvezetőknek az utasok legnagyobb kárára.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Könnyek, sírás, meghatottság - így reagáltak, akik névre szóló dalt kaptak ajándékba (x)

Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. január 18. szombat
Piroska
3. hét
Január 18.
Micimackó napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33