A gimnáziumok presztízsének növelése mellett cél az is, hogy a diákok a megfelelő helyen tanuljanak, úgy a gimnáziumokban, mint a szakképzésben egyaránt.
Kritikus a helyzet a vidéki iskolákban: veszélyben a gyerekek, ennek súlyos következménye lehet
A hazai egyetemekre jelentkező 126 ezer fiatal közül kevesebb mint 1600-an jelöltek meg első helyen osztatlan tanári képzést. Ez alig több mint egy százalék. Miközben egyre nagyobb a tanárhiány, nem lesz, aki pótolja a nyugdíjba menő pedagógusokat és a pályaelhagyókat. Több oktatáskutató azt állítja, hogy az elmúlt évtizedben fokozatosan és megalázóan romlott a hazai oktatás-ban dolgozók helyzete. A szünidő első heteiben az akut tanárhiányról és úgy általában a vidéki pedagógusok helyzetéről kérdeztük Totyik Tamást, aki július elsejétől a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke.
HelloVidék: Az idei tanév vége abban is különbözött a korábbiaktól, hogy a közösségi oldalakon sorra jelentek meg az elballagó diákok mellett az elköszönő pedagógusok tablói is. Eddig többnyire a vidéki kisiskolákban volt jellemző a tömeges pedagógushiány, most viszont az elitiskolák is sorra teszik fel az álláshirdetéseiket.
Totyik Tamás: Való igaz, megint átléptünk egy határt. Eddig működött az elitiskolák elszívó hatása, most már ez is megszűnni látszik. Különösen Budapesten érezhető, hogy a versenyszféra tömegesen szívja fel a legjobb pedagógusokat. Eddig a hátrányos helyzetű településeken volt óriási gond a tanárhiány, most már a főváros munkaerőpiaca is komoly elszívó hatást gyakorol - főként a nyelveket beszélő és a természettudományos tantárgyakat, továbbá az informatikát oktatók tudnak gyorsan elhelyezkedni az iskolán kívül is. Ma a pedagógusok átlagkeresete bruttó 390 ezer forint körül mozog. Egy rendszergazda fizetése egymillió forintnál kezdődik a versenyszférában. Ki az az őrült, aki ezen a pályán marad ennyi fizetésért?
A vidéki nagyvárosokban is hasonlóképp alakul a helyzet?
Annyira még nem tragikus, mint Budapesten, de a vidéki nagyvárosokban is elkezdődött ez a negatív tendencia. A versenyszféra elszívó hatásának egyebek között az lesz az egyik súlyos következménye, hogy a vidéki kisiskolák egyre nehezebb feltételek között lesznek kénytelenek működni. A kormány EU-s forrást kért arra, hogy 35 vidéki kisiskolán kipróbálhassa az iskolaközpontokat. Ez azt jelenti, hogy megkezdődik a vidéki kisiskolák összevonása és bezárása. Pilot rendszerrel két évig tesztelik, majd az így szerzett tapasztalatok alapján a többi iskolában is bevezetik.
A kialakult pedagógushiány miatt nincs is nagyon más lehetősége a kormánynak, elkerülhetetlenek a tömeges összevonások, vagy muszáj lesz még tovább emelni a pedagógusok munkaterhelését.
De már így is annyira leterheltek a kollégáink, hogy az óraszámokat nem lehet tovább növelni. Európában így is nálunk a legmagasabb a tanítással lekötött munkaidő. Most, hogy 24-ben rögzítenék a heti fix tanítási órák számát, átadtuk a trónt az oroszoknak, de az európai átlagtól (a 20 órától) így is fényévekre vagyunk. Most a pedagógusoknak 22-26 a heti átlagos óraszáma, de a Klebelsberg Központ elismeri azt is, hogy ez valójában 25 feletti heti óraszámot is takar, de a pedagógusok munkája nem csak a tanítási órák megtartásából áll, egyéb feladataik is vannak.
Vannak arról adatok, hogy szeptembertől mennyivel kevesebb pedagógus áll majd munkába?
Ezt még korai lenne megmondani, a tényleges számokat majd csak az októberi statisztikából fogjuk látni. Október 1-jén kell leadniuk az intézményvezetőknek egy adatsort arról, hogy hány pedagógussal kezdik a tanévet, hány betöltetlen álláshelyük van stb. Ilyenkor tömegesen jelennek meg az álláshirdetések is, ki tudja előre, sikerül-e betölteni azokat vagy sem… Mivel a nők 40 évével adott a nyugdíjba vonulás lehetősége, tudunk arról is: nagyon sokan már most gondolkodnak azon, hogy január 1-jével befejezik, és a pálya környékére sem jönnek vissza. Csakhogy közben már most is a visszafoglalkoztatott nyugdíjas pedagógusok tartják életben a közoktatást. A mi számításaink szerint körülbelül 10 ezer nyugdíjas visszafoglalkoztatott tanít az oktatási intézményekben.
Összesen hány pedagógus dolgozik napjainkban?
Az óvodában, az általános és a középiskolában összesen 147 ezer pedagógus dolgozik. Ebbe már beletartoznak az említett nyugdíjas munkavállalók, de óraadókat, részmunkaidősöket is alkalmaznak, illetve a túlmunkákat is bele kell számítani. Az álláshelyeket heti 22 órával kellene számolni, de nagyon sok pedagógust heti 26 órával foglalkoztatnak, ez a különbség 3000-4000 álláshelyt jelent. A hiányzó pedagógusokat fedi el a kormány például azzal, hogy van olyan pedagógus, akinek heti 22 tanítási órája van, másnak heti 26. Ez azért is igazságtalan, mert a bér ugyanannyi. Ideális esetben 160 ezer körüli főállású pedagógusra lenne szükség az óvodákban, általános iskolákban és a középiskolákban.
Ön hogyan látja, az elmúlt években mennyivel lett rosszabb a pedagógusok helyzete?
Sokkal, de a hallgatás sokkal nagyobb, mint tavaly volt. Megítélésem szerint rosszabb, hogy az apátia és a teljes kiégés jeleit mutatják a kollégák. Már morgolódni sincs erejük, annyira nagy a terhelés. Beszédes adat, hogy megugrott a táppénzes napok száma az előző időszakhoz képest, ez azt jelzi, hogy az oktatásban dolgozók fáradtak. Arról nem is beszélve, hogy a pedagógusoknál 53 év a medián átlagéletkor, tehát 12 év múlva a pedagógusok fele nyugdíjba megy. A kormány most örömhírként jelentette, hogy nőtt a pedagógus pályára jelentkezők száma, csak elfelejti hozzátenni, hogy a szaktanári szakokra történő jelentkezés drasztikusan csökkent. Az óvodapedagógusoké, a tanítónőké, a gyógypedagógusoké emelkedett csupán.
Mi a helyzet az országos sztrájkokkal és tüntetésekkel?
Volt sztrájkbizottsági tárgyalás, de a kormány álláspontjában nem történt előrelépés, mint ahogy az elmúlt másfél évben sem. Úgy tudjuk: az Európai Bizottságnak vannak még elvárásai a kormánnyal szemben a státusztörvénnyel kapcsolatban, lehet, hogy lesznek változások a kormány álláspontjában. De majd a törvényjavaslat elfogadásakor, várhatóan július 4-én fog kiderülni, mire számíthatunk. A másik, ami rendkívül fontos: kormánypárti képviselők is érzik, hogy óriási a gond, és ha nyíltan nem is vállalják, de finoman tapogatóznak a pedagógusok körében, mi az, amivel enyhíteni lehetne a státusztörvényen.
A fizetésemelés önmagában megoldaná a helyzetet?
A közoktatás hármas válságban szenved. Szenved egy tantervi válságtól: egy elavult, XIX. századi tantervet erőltetnek rá a diákokra. A most belépő alfa generáció oktatása így elég reménytelen, az elavult módszerekkel és tartalmakkal képtelenség tanítani a mai gyerekeket. Ez önmagában is rendkívül megterhelő a pedagógusoknak. Ráadásul egyre több a sajátos nevelési igényű tanuló is, ők külön bánásmódot, felkészült szakembereket igényelnek. Ebben a bemerevedett tantervi szabályozásban a kormány hajthatatlan. Nem is gondolkodik azon, hogy rugalmas, a diákok igényeihez alkalmazkodó tantervet vezessen be, csak azt látja, hogy ez egy tankönyvírói biznisz, ami rendkívül megnehezíti a pedagógusok munkáját.
A másik súlyos probléma az esélyegyenlőtlenség. Ma ott tartunk, hogy a gyermek születésekor 80 százalékban el is dől a sorsa. A magyar közoktatás nemhogy nem csökkenti, hanem növeli a már meglévő különbségeket a tanulók között. Ennek az a következménye, hogy a munkaerőpiac számára rendkívül sok alulképzett vagy teljesen alkalmatlan munkaerőt bocsát ki a magyar közoktatás. Ezért van az, hogy vendégmunkásokat hívnak Magyarországra, és nem a leszakadó diákok felzárkóztatásában gondolkodik a kormány. Ráadásul a pedagógusok ezekben a leszakadó régiókban egyre nehezebben vállalnak munkát, a fiatal pedagógusok sem szívesen mennek dolgozni ezekbe a problémás régiókba. Ez újabb társadalmi konfliktushoz fog vezetni.
A harmadik problémakör a pénzkivonás. 2010-ben 5,2 százalék volt GDP-arányosan a közoktatásra fordított kiadás, ebben az óvoda, az általános és a középiskola is szerepelt. Ez az összeg most 3,2 százalék körüli, ami GDP-arányosan rendkívül nagy csökkenést jelent. Ennek következménye, hogy a tankerületek, az iskolák nem tudnak megfelelő létszámú pedagógust megfelelő fizetéssel biztosítani. Ez a folyamat egyébként nem magyarországi specialitás, egész Európában általános tendencia. Még a nagyon elit finn oktatási rendszerben, a nagyon magas fizetések ellenére is van pedagógushiány. De tudunk arról is, hogy németül beszélő magyar pedagógusokat keresnek meg német oktatási intézmények, hogy a magyar fizetés ötszöröséért menjenek ki Németországba tanítani. Gyorsított eljárással veszik át őket. Én nem találkoztam ilyen pedagógussal, de hallani ilyen pletykákat.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 170 925 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 138 454 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,68% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 7,00%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,49%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ezért mondom azt, hogy önmagában a béremelés nem fogja megoldani az oktatás válságát.
Ha ezt az említett három problémahalmazt egy csomagban kezelné a kormány, vonzó lehetne a pedagóguspálya. Ha a diplomás átlagkereset 90 százalékára fel tudja zárkóztatni a kormány a pedagógusok bérét, miközben a heti tanítási órák számát 20-22-re csökkenti, és a tantervi kihívásokra is választ adna, akkor biztos vonzó lesz a pálya. Nem az lenne, mint most, hogy a gimnáziumokban gyengén teljesítő diákok jelentkeznek többségében a tanárképzésbe.
Szülőként látom, hogy óriási problémát jelent az is, hogy gyakorlatilag nincs pénz az iskolák felújítására, nincs se kréta, se papír, omlik a vakolat, és még sorolhatnánk…
Így van. Nem általános, de tudunk olyan oktatási intézményekről, ahol a szülőknek levelet küldtek: aki szobafestő, a tanárokkal közösen fesse ki a termet, rákérdeztek arra is, melyik szülő tudja megvenni a festéket, vagy épp csatornatisztítót keresnek, mert az iskolát rendszeresen elönti a szennyvíz az alagsorban, és kibírhatatlan szagok vannak. Kollégáink eljutottak arra a pontra, hogy ezekben az intézményekben megtagadják a tanítást. Igen, vannak iskolák, ahol leszakad a plafon, esik le a vakolat, rosszak a nyílászárók, egyre lehetetlenebbek a körülmények. A hazai oktatási reformokat látványos iskolafelújítási programnak kellene megelőznie.
Szeretném felhívni az állam figyelmét arra, hogy az építőiparban most jelentős pangás van, ha a kormány át tudna csoportosítani az EU-s forrásokból az iskolafelújításokra, ez az építőipar számára is életmentő lehetőség lenne!
Tényleg, van arra kimutatás egyáltalán, hogy milyen állapotban vannak a vidéki iskolák?
Nem tudok ilyenről. Azt tudjuk, hogy kb. az iskolák fele 50-100 évvel ezelőtt épült. Az egyházak arányukat tekintve jóval nagyobb támogatást kapnak az iskolák felújítására, mint az állami fenntartásúak. Az oktatási intézmények kb. negyede egyházi fenntartású, de a támogatások negyedénél jóval nagyobb összeget kapnak felújításokra.
Azt is hallani, hogy az egyházi iskolákban tanítóknak kisebb a leterhelésük.
Annyiban biztosan, hogy átlagot tekintve több a pedagógus, emiatt kevesebb az óraszámuk. A másik, hogy jóval nagyobb tanszabadságuk van az egyházi intézményeknek, pl. még lehet a Mozaik-os tankönyvből tanítani, ami az állami iskolákban már tiltott. Ez az oktatás szabadsága Magyarországon!
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
-
Milliókat is bukhatnak a lakástulajdonosok, ha nem figyelnek erre
Arra keressük a választ, hogy az olvasóink a lakásukat vagy ingatlanjukat érinthető káresemények közül mitől tartanak a leginkább.
-
Ingatlant vennél vagy felújítanál a lakásszámládból?
Arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen célra fordítanák szívesen lakás-előtakarékossági szerződésüket.
-
Vásárlásra vagy felújításra költenéd a lakástakarékot?
Mennyire ismered a lakás-előtakarékossági lehetőségeket a többi megtakarítási formához képest?
-
Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain (x)
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!