A személyi adatokkal történő visszaélések 25%-át adták 2006-ban a hitelkártyás csalások az Egyesült Államokban, ahol a bizalmas személyi adatokat megkaparintó csalók első dolgai közé tartozik a társadalombiztosítási szám alapján egy új hitelszámla megnyitása. Mivel ez önmagában is, illetve a csaló által felvett hitel vissza nem fizetésén keresztül is rontja az áldozat hitelbesorolását, jelentős kárt okoz a célpontnak. A hitelplasztikok a tengerentúlon már olyannyira elterjedtek, hogy rengetegen a napi megélhetési költségeiket is ezekkel fizetik, az adatlopásokkal kapcsolatos félelmeket tehát csillapítani kell a hatalmas üzlet fenntartása érdekében. Az amerikaiak persze nem tétlenkednek, egy egész ágazat szerveződött erre, a következőkben így áttekintjük, hogy milyen szolgáltatásokkal célozzák meg a hitelkártyásokat és melyek érhetők el ezek közül hazánkban is.
Monitoring: ennél azért akad jobb megoldás!
A monitoring szolgáltatás keretében minden jelentős kártyakibocsátó felajánlja, hogy havi 10-15 dollár ellenében folyamatosan figyelemmel követi az ügyfél hitelminősítési pontszámát és azonnal értesíti, amint valami változás történik. A kártyatársaság rendszeresen vizsgálja a hitelminősítő cégek ügyfélre vonatkozó bejegyzéseit és megrendelésre különböző figyelmeztető üzeneteket küld. (Ilyen figyelmeztetés lehet, hogy új hitelszámlát nyitottak az ügyfél nevében, vagy hogy hitelminősítési pontszáma több mint 10-zel változott.)
A szolgáltatás jellegéből adódóan nem nyújthat megoldást az adatlopás problémájára, hiszen teljesen reaktív, azaz csak azt tudja meg belőle az ügyfél, hogy valaki már visszaélt az adataival. Az USA-ban ennél sokkal ésszerűbb megoldás lehet mindhárom nagy hitelirodánál befagyasztatni az ügyfélre vonatkozó hitel-rekordot, mely értelemszerűen mindenféle hiteligénylés visszautasításához vezet. (A legtöbb államban 10 dollárba kerül a befagyasztás és az újraaktiválás.)
Ingyen kiszűrik az abnormális tételeket
A Visa, a MasterCard, az AmEx és a Discover is ingyenesen kínálja szolgáltatását, ha az abnormális tranzakciók kiszűréséről van szó. Ennek keretében az ügyfél múltbeli vásárlási viselkedését és egyéb tényezőket vetnek össze a bejövő tranzakciós kérésekkel. Amennyiben például pár perc eltéréssel két egymástól rendkívül messze lévő helyen próbálják használni a kártyát, akkor befagyasztják a számlát egészen addig, amíg az ügyfél jóvá nem hagyja mindkét tranzakciót. Ha bebizonyosodik, hogy csalás történt, megszüntetik a kártyaszámot és újat adnak ki. Az amerikai tapasztalatok szerint a rendszerek korántsem tökéletesek, egy-két illetéktelen tranzakció simán átcsúszhat...
Fotót a kártyára: megvéd ez valamitől?
Az USA-ban már a '70-es években bevezették a fényképpel ellátott plasztikokat, melyek tavaly a Citibank jóvoltából hazánkba is megérkeztek.
https://www.penzcentrum.hu/cikk-1008173-1.html
Összességében elmondható, hogy a szakértők a vásárláshelyi tranzakcióknál reméltek sikert ettől a megoldástól, a pénztáros ugyanis könnyebben kiszúrhatja, hogy nem a fotón szereplő személy fizet a kártyával, mint azt, ha az aláírása eltér a plasztikon szereplő mintától. Ki kell azonban emelni, hogy egyre több vásárláshelyi tranzakció megy át emberi kártyakezelés nélkül, automatikus önkiszolgáló kasszák segítségével, arról nem is beszélve, hogy az internetes tranzakcióknál semmit nem jelent a kártyára nyomott fotó. Megváltást tehát ez az eszköz sem hoz, bár legalább ingyen van...
Virtuális kártya: itthon is elérhető megoldás!
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A tengerentúlon több bank biztosít egyszer használatos, automatikusan legenerált kártyaszámokat ügyfeleinek az online tranzakciókhoz. Ez a fiktív kártyaszám alapesetben egyetlen tranzakció erejéig kapcsolódik az ügyfél számlájához, visszaélni tehát akkor sem lehet vele, ha a csalók el is csípik az adatokat a bit-tengerben.
Lehetséges persze egy-egy ilyen virtuális kártyaszámot visszatérő tranzakciókhoz megtartani, ekkor azonban már egy olyan számot hoz létre az ügyfél, ami tartósan kapcsolódik a számlájához, azaz újra nincs biztonságban. A magyarországi bankok is kínálnak ehhez hasonló szolgáltatásokat, illetve külön számlákat internetes fizetésre. Megítélésünk szerint a biztonság érdekében a virtuális kártya szolgáltatással mindenképp érdemes élniük azoknak, akik rendszeresen bonyolítanak internetes fizetési tranzakciókat.
https://www.penzcentrum.hu/cikk-1001441-1.html
A biztosítók sem maradnának ki az üzletből!
A Federal Trade Commission adatai szerint az adatlopás áldozatai átlagosan 30 órát és 500 dollárnyi költséget kénytelenek áldozni helyzetük tisztázására, a probléma megoldására. Ezen kisesett pénzt és időt hivatott megtéríteni az adatlopás biztosítás, mely az utóbbi 2 évben jelentős fejlődésen ment át, hiszen a csalók jóvoltából szép nagy ágazattá nőhette ki magát.
A termék szükségességére a Javelin 2005-ben végzett kutatási eredményeinél nehéz jobban rávilágítani: a megkérdezett 2200 ügyfél 34%-a választotta be az adatlopás biztosítást azon 3 szolgáltatás közé, melyet kapni szeretnének pénzügyi szolgáltatójuktól, 45% teljes garanciát szeretne adatlopás ellen, ugyanakkor csak 7% szeretné megtanulni, hogyan védekezhet a csalók ellen!
Összességében tehát az ügyfelek nem tanulni akarnak, hanem fedezni ezt a kockázatot, ezért is lehetnek kedveltek az éves szinten 25-50 dolláros díjú biztosítások, melyek 15 000 - 25 000 dolláros fedezetet ajánlanak. (Az AIG-nek mintegy 7 millió adatlopás ellen biztosított ügyfele van, míg egy éve ez a szám az 5 millióhoz közelített.)
Ezek a biztosítások fedezik az esetleges jogi procedúra költségét, az intézkedés miatt kieső fizetést és az ügyhöz kapcsolódó telefonszámlákat is.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Ingyenes és könnyen elérhető: egyre többen használják a hulladékudvarokat
Aranykuka kampányt indított a MOHU.
-
Vállalkozásod van? Így csökkentheted az áramköltségeket akár harmadával, beruházás nélkül
Szalai Sándort, az E.ON szakértőjét kérdeztük az energiaszolgáltató új tarifacsomagjáról.
-
Érdemes már most bevásárolni az iskolakezdésre: néhány trükkel tízezreket spórolhatunk
Kedvező áron juthatunk iskolaszerekhez a Penny kínálatában.


