Kíváncsiak voltunk, vajon alkalmas-e családi használatra az EV9 kistestvére. És mit keres egy vágódeszka az utastérben? Cikkünkből kiderül.

Az utóbbi néhány évben folyamatosan arról lehet hallani és olvasni, hogy módosul a KRESZ Magyarországon. Ez nem véletlen: több módosítást már el is végeztek, viszont az új, több ponton módosuló KRESZ-ről folyamatosan zajlanak az egyeztetések. A tervezeten öt különböző munkacsoport és külsős szakértők is együtt dolgoznak, a KRESZ egyes részleteinek változásainak tervét pedig szakaszosan hozták nyilvánosságra. A lakossági reakciókat is figyelembe véve készítették el ugyanis az KRESZ-módosítás tervezetét. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) arra tett ígéretet, hogy 2025. március 31-re beterjeszthető formába hozzák az új KRESZ-t. Összegyűjtöttük, mit hozhat a KRESZ változás 2025-ben, mit tudunk eddig a tervezett módosításokról.
A KRESZ részben módosult 2024 decemberében, az új szabályok már jelenleg is érvényesek. Tervben van továbbá a KRESZ átfogó módosítása is 2025-ben, melyről már most tudhatók bizonyos tervek, részletek. Az új KRESZ kidolgozása jelenleg is folyamatban van, amint ez megtörténik, cikkünket frissítjük. Addig is összegyűjtöttünk minden eddigi és várható változást.
Így módosult a KRESZ 2024-ben
Ahogy arról lapunk is beszámolt, változott a KRESZ decemberben, így 2025-ben ezekhez az új szabályokhoz is alkalmazkodni kell, mielőtt megjelenne a teljesen átdolgozott KRESZ. A decemberi módosítás kisebb pontosításokat hozott a közlekedési szabályokban, amelyek elsősorban a megkülönböztető jelzéseket használó járműveket érintik. A legfontosabb KRESZ változások 2024-ben a megkülönböztető jelzést használó járművek kapcsán:
- Buszsáv használata: Az autóbuszsávot továbbra is használhatják a buszok, trolibuszok, kétkerekű segédmotorok, motorkerékpárok, és bizonyos esetekben kerékpárosok. A személyautók is behajthatnak, ha a következő kereszteződésben kanyarodnak, parkolóhelyet keresnek, vagy kapualjba hajtanak be. Azon járművek viszont, amelyek rögzített kék vagy kék-piros villogóval vannak felszerelve, a buszsávot akkor is használhatják, ha a jelzés épp nincs aktiválva. Ez a szabály kiterjedt a rendőrség személyvédelmi szolgálatának és a terrorelhárítás járműveire is.
- Előzési tilalom: A megkülönböztető jelzést használó járműveket továbbra sem szabad megelőzni, és olyan követési távolságot kell tartani, amely nem zavarja a jármű vezetőjét. Szigorítás: az ilyen járművek vezetőjét sem szabad zavarni, például szorosan követve őket a mentőautók mögött.
- Behajtási tilalom kivételei: Ha egy megkülönböztető jelzést használó jármű csak a fényjelzést aktiválja (pl. mentő éjszaka), akkor a "Mindkét irányból behajtani tilos" táblával ellátott útszakaszokra is behajthatnak.Ez nem vonatkozik az "Egyirányú utca" táblára.
- Parkolás tilosban: A védett személyek kíséretét szolgáló járművek mostantól fényjelzés nélkül is megállhatnak tilosban, ha nem veszélyeztetik a közlekedőket és jól láthatók.
A 2024. december 17-i változások speciális szabályok kiegészítései, a mindennapi közlekedőket alig érintik. A nagyobb KRESZ-átalakítások 2025-től várhatók.
Minden fontos KRESZ változás 2025-ben
Bár a teljes tervezet még nem ismert, azt még nem bocsátották társadalmi egyeztetésre, nyilatkozatok és kiszivárgok részletek alapján már körvonalazható, milyen változásokra lehet számítani a KRESZ-ben. Amint biztos információkkal rendelkezünk, cikkünket frissítjük. Addig is összegyűjtöttük, mit tudunk eddig.
Egyrészt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) azt ígérte, hogy 2025. március 31-ig "a kormány által beterjeszthető" formába önti az új KRESZ-t. Ez azt jelenti, hogy ezután valószínűleg hozzáférhető válik a tervezet teljes szövege. A módosításon már hosszú ideje dolgozik öt munkacsoport - az ÉKM és a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) munkatársai - valamint több külső szakértő is, mint pl. a rendőrség.
A 2025-ös KRESZ változás átfogó lesz, hatással lesz gyalogosokra, rolleresekre, biciklisekre, motorosokra, autósokra, mindenkire az utakon gyerekektől idősekig.
A változtatások kifejezett célja az is, hogy a száraz, helyenként bonyolult és nehezen érthető (többször toldott-foldott) KRESZ-t új formába öntsék, pontosítsák, világosabbá tegyék. A legfőbb szabályok, lámpák és táblák jelentése, vagy a nemzetközi jogrendbe illeszkedő egyéb közlekedési szabályok így változatlanok maradnak, viszont sok általános szabályt a mai közlekedési viszonyokhoz igazítanak (jobban szabályozva például a biciklis vagy rolleres közlekedést).
A legfrissebb információk a Telex birtokába jutott kormányzati munkaanyagból származnak. A 27 oldalas jelentésben olyan javaslatok szerepelnek, mint például hogy gyalogosként az úttesten, illetve vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni, illetve olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet. Hasonlóképp lakott területen kívül 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön. Azt is tartalmazza a tervezet, hogy az óvodák és iskolák közelében suli/ovi övezeteket hoznának létre speciális szabályokkal, ahol például tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, a sebességhatár pedig 30 km/óra lenne.
A jelentés alapján egységesíthetik a sebességhatárokról szóló rendelkezéseket és autóúton a mostani 110 helyett akár 120 km/órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 km/órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek. Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók, lakott területen kívül mindenhol 70 km/órával mehetnek, autópályán pedig 80-nal, a javaslat szerint viszont az összes felsorolt útszakaszon 90-re gyorsíthatnának ezek a járművek - írja a lap. Viszont autóútra és autópályára csak olyan járművel, illetve járműszerelvénnyel lehetne felhajtani, amely legalább 70-es tempóra képes (ez 10 km/órával több mint a jelenlegi alsó határ).
A traktorok megengedett sebessége lakott területen kívül 60 km/órára emelkedhet, a villamosok pedig zárt pályán 70 km/órával mehetnek.
A tervezet szerint a biciklisek járdán és gyalogos övezetben maximum 10 km/órával tekerhetnének, viszont a gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 km/óra lehet a sebességhatár.
Az új KRESZ-ben már szerepelhet majd az ún. "cipzárelv": amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket. Attól függően, hogy az egyenesen haladó sávon folyamatos-e a forgalom vagy feltorlódott a kocsisor, a mellette haladó sáv megszűnése előtti legkorábbi lehetőségnél, vagy a megszűnés helyének közvetlen közelében kellene beengedni a járműveket.
A javaslat szerint lakott területen is előírnák a tompított fényszóró kötelező használatát azokon az autókon, amelyeken nincs nappali menetfény. A jelenlegi szabály szerint ez most csak lakott területen kívül kötelező mindig, valamint éjszaka és rossz látási viszonyok közt mindenhol.
Változhat a jogosítványszerzés gyakorlata is. Bevezethetik továbbá a szimulátoros oktatást a gyakorlati oktatás hagyományos módszerének kiegészítésére. A vizsgán csak a közlekedési hatóság által engedélyezett szimulátorral végzett gyakorlásokat vennék figyelembe. Az elképzelés szerint a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatnak ki a tanulóvezetők ezen a módon, a kötelező óraszám fölött viszont korlátlanul igénybe vehetnék.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Napirenden van az a javaslat is, amely lehetővé tenné a legfeljebb 125 köbcentis motorkerékpárok és robogók vezetését ezzel B-jogsival, és várhatóan az eddigi 40-ről 45 km/órára emelik a segédmotorok legnagyobb megengedett sebességét.
A javaslat megteremtené a családtagi vezetés lehetőségét. Ugyanakkor hozzátartozói támogatással autópályán és autóúton nem lehetne gyakorolni, és erre a tanulóautósok esetében csak a 29 kötelező gyakorlati óra után lenne lehetőség, esetleg 20 óra után. Viszont mindkét esetben csökkenhet a képzési költség, mert az országos átlag szerint most 46 óra után sikerül a vizsga a kezdőknek - írta a lap. Azonban csak olyan hozzátartozó segíthetne a kezdőknek, akinek legalább 10 éves a jogosítványa és nem követett el közlekedési bűncselekményt.
2025-ben bevehetik a KRESZ-be a közforgalom elöl elzárt magánutakat, a mélygarázsokat, parkolókat, illetve a parkolóházakat is: ezeken a helyeken eddig a tulajdonosok tehettek ki a közlekedési szabályok betartására figyelmeztető táblát. Így például ellenőrizhetővé válnának a szupermarketek parkolói.
A javaslat szerint kötelezővé tennék a kerékpáros bukósisak viselését 14 éves kor alatt. Szintén nagyban érinti a bicikliseket, hogy az úttest jobb szélétől számított egy méter széles útfelületet vegyes használatú sávrésznek neveznék, melyre saját szabályrendszer vonatkozna. Ezzel megerősíthetik azt a mostani szabályt, miszerint a kerékpárosok, gyalogosok, stb. az úttest jobb szélére húzódva közlekedhetnek. Így pl. az autók nem lennének kötelesek a sávon belül jobbra húzódni, hanem középen mehetnének. A vegyes sávrész használóit egyes helyzetekben akár a záróvonalat átlépve is lehetne előzni.
A kerékpárosoktól tartandó kötelező oldaltávolság előírása szintén bekerülhet az új KRESZ-be. A tervezet szerint 50 km/óra sebességig 1 métert, ennél nagyobb sebességű elhaladásnál viszont legalább másfél métert kellene tartani mellettük. Amikor az előírt minimális oldaltávolság nem betartható, akkor az előzést vagy kikerülést végrehajtó jármű legfeljebb 15 km/óra sebességkülönbséggel mehetne el a lassabb mellett.
Megszüntetnék a párhuzamos közlekedés fogalmát és ehelyett bevezetnék a mellette elhaladás fogalmát többsávos úton, az előzés pedig a felezővonal átlépésével járó manőver lenne. A mellette elhaladás egyébként fokozott óvatossággal jobbról is történhet. Például ha egy autó a többsávos út belső sávjában megy 50 km/óra sebességgel, akkor a jelenlegi és az új szabályok szerint is elmehet mellette egy másik autó a középsőn, ahol a sebességhatár ezt megengedi.
Megengedné az új KRESZ, hogy biciklisek és motorosok előremenjenek a dugóban. Kerékpárosok álló vagy lassan haladó járművek mellett jobbról előre mehetnének, a segédmotorosok a sorok közt vagy szintén jobbról, a motorosok pedig balról, vagy a sorok közt.
Ugyancsak engednék, hogy biciklisek használják a járdát, ahogy használják jelenleg is, csak szabálytalanul. A tervezet szerint bizonyos esetekben a gyalogosok zavarása nélkül, legfeljebb 10 km/óra sebességgel akár a járdán is közlekedhetnének a bringások. Ott, ahol ezt a helyi útkezelő vagy az önkormányzat külön nem tiltotta meg és nincs kerékpáros út vagy sáv, esetleg rossz az állapota. , vagyis a járdázás ezután sem lenne mindig szabályos. Bekerülhet a KRESZ-be az úgynevezett kerékpáros utca fogalma is, ahol a kerékpárral közlekedőknek lenne elsőbbségük a gépjárművekkel szemben. Itt a gyalogosok kizárólag a járdát használhatnák, az autók pedig elsősorban célforgalomban, illetve legfeljebb 25 km/óra sebességgel hajthatnának be, és nem zavarhatnák a kerékpárosokat.
A zebrán áthajtani eddig tilos volt, az új tervezet szerint a biciklisek a gyalogosok sebességéhez igazodva, de legfeljebb 10 km/órás tempóban kelhetnének át a kijelölt átkelőkön, viszont nem lenne elsőbbségük az autókkal szemben.
Határértékekhez kötnék biciklisek esetében a jelenleg legális alkoholfogyasztást: 0,8 gramm/liter véralkohol, vagy 0,4 milligramm/liter légalkohol érték alatt nem büntetne a rendőr, ha a kerékpár nem bódult. Továbbá a kerékpárral közlekedők 16 éves kor alatt nem szállíthatnának utast és a felnőttek is legfeljebb két, 10 évnél fiatalabb gyereket vihetnek az erre alkalmas ülésen. Bekerülhet a KRESZ-be a kerékpáros utánfutó használatának lehetősége is, melyben legfeljebb négy, 10 évnél fiatalabb gyereket lehetne vinni. Az új közlekedési szabályok szerint lakott területen kívül, az úttesten egymás mellett is haladhatnának a 4-12 kerékpárosból álló csoportok.
A rollerek és más mikromobilitási eszközök is bekerülhetnek a KRESZ alaposan átdolgozott változatába a jelentés szerint. Megkülönböztethetnek kis- és nagy teljesítményű rollereket, melyekre eltérő szabályok vonatkoznának. Kis teljesítményűnek a legfeljebb 25 km/óra sebességre képes rollerek számítanak a tervek szerint.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Az energiatárolás ideje eljött – Az Ön cége készen áll rá? (x)
Az energiatárolás ma már nem opció, hanem versenyelőny. A PV Napenergia szakértelemmel és jogosultsággal segít megvalósítani.
-
A zsalupiac, mint a nagyberuházások trendmutatója (x)
A nagyberuházásokon használt zsaluk forgalma jól mutatja a piaci trendeket. A Meva dunakeszi regionális logisztikai központja a nyugat-európai kivitelezőket is kiszolgálja.
Portfolio Gen Z Fest 2025



Sosem, volt tilos, csak nem volt elsőbbsége. Inkább nem ajánlott, nem szabad.
https://kerekparosklub.hu/allasfoglalasok/zebra
Ha esetleg azért büntettek meg valakit, mert áttekert a zebrán, nem szabad elismerni a helyszínen, sajnos helyszíni bírsággal engem is "húztak már csőbe", elismertem és csak utólag néztem utána, hogy nem is volt kötelező a láthatóségi mellény lakott területen belül. (pláne az, hogy még naplemente se volt.
Sokan hiszik ezt és került is ki ilyen megtévesztő tábla hogy: "Hajtva tilos, tolva szabályos!", de a kreszben nincs ilyen.
"KRESZ nem tiltja a gyalogátkelőhelyen való kerékpározást, viszont a gyalogosokat megillető elsőbbség csak a kerékpárját áttoló emberre vonatkozik, hiszen ő már gyalogosnak minősül."