Az olajárak csökkenése mögött a 2025-ös keresletnövekedés miatti aggodalmak és Kína gyengülő olajfogyasztása áll
A Honda és a Nissan egyesülésének terve a kínai elektromosautó-gyártók növekvő piaci nyomására adott válasz, amely alapjaiban rengeti meg a hagyományos autóipart. Az egyesülés célja a költségek csökkentése és a versenyképesség növelése, de szakértők szerint a japán autóiparnak gyorsan kell alkalmazkodnia az EV-k által diktált digitális forradalomhoz.
A Honda és a Nissan esetleges összeolvadása inkább védekező jellegű, mivel a kínai versenytársak viharos gyorsasággal hódítják meg a világot - írja a Reuters. Bár a kínai villanyautók látszólag végtelen innovációs képessége minden hagyományos autógyártó számára kihívást jelent, Japán számára ez különösen nagy fenyegetés az ország gazdasági motorját jelentő, hatalmas autógyártási ellátási láncra nézve.
A Honda, Japán második legnagyobb autógyártója, és a harmadik helyen álló Nissan mélyebb együttműködésről, sőt egy holdingcég létrehozásáról tárgyal – közölték szerdán az ügyet ismerő források. Az egyik forrás szerint a vállalatok egyesülésének lehetőségéről is szó van. Mindkét cég, ahogyan más külföldi autógyártók is, jelentős piaci részesedést veszített Kínában, a világ legnagyobb autópiacán, ahol a BYD és más hazai márkák innovatív szoftverekkel ellátott elektromos és hibrid autóikkal hódítják meg a vásárlókat.
A Honda 15%-os profitcsökkenésről számolt be a múlt hónapban, amelyet a kínai visszaesés okozott, és emiatt csökkenti munkaerejét az országban. A régóta küzdelmekkel terhelt Nissan globálisan 9000 munkahely megszüntetését és gyártási kapacitásának 20%-os csökkentését tervezi a Kínában és az Egyesült Államokban tapasztalható gyenge értékesítések miatt. Fukao Sanshiro, a tokiói Itochu Kutatóintézet ügyvezető szakértője arra figyelmeztetett, hogy a kínai EV-gyártók innovációs sebessége miatt a Hondának és a Nissannak „nincs ideje” a megszokott üzleti stratégiákra.
Már nem abban a korban élünk, amikor az autógyártók összefognak, profitot termelnek a méretgazdaságosság révén, majd öt év alatt átszervezik magukat
– mondta. Mások rámutatnak, hogy Japán autóiparának bármilyen meredek visszaesése különösen fájdalmas lenne. Az autóipar Japán legerősebb ágazata, miközben az ország pozíciója más kulcsfontosságú iparágakban, mint például a fogyasztói elektronika és a chipek gyártása, az évek során meggyengült.
„Japán számára végső soron minden az autókról szól. Ha az autóipar nem javul, akkor az egész japán gyártás nem fog előrelépni” – mondta Tsunoda Takumi, a Shinkin Central Bank Kutatóintézet vezető közgazdásza.
Japán autóipari ellátási lánca idén májusban mintegy 60 000 vállalatból állt, a Teikoku Databank kutatóintézet felmérése szerint. Az összes üzleti tranzakciót 42 billió jenre (270 milliárd dollárra) becsülték, ami a 2023-as pénzügyi év nominális GDP-jének 7%-át tette ki. Az ágazat összességében több mint 5 millió embernek ad munkát, ami a teljes munkaerő 8%-ának felel meg, a Japán Autógyártók Szövetsége szerint.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az egyesülésekkel megvalósuló konszolidáció segíthet a költségek csökkentésében és az erőforrások összevonásában, de kérdéses, hogy Japán autóipara – az amerikaihoz vagy a némethez hasonlóan – képes lesz-e versenyképesen belépni az EV-piacra. Japán autógyártói mélyen gyökereznek az ország „monozukuri”, azaz a kézműves gyártás hagyományaiban, és a piacvezető Toyota (7203.T) hatása alatt állnak, amely forradalmasította a modern gyártást karcsú termelési rendszerével és az alkatrészek időben történő szállításával.
Ezek a módszerek a 1970-es évek végétől elősegítették a japán autóipar felemelkedését. Azonban az akkumulátoros okosautók térnyerése a vásárlók figyelmét inkább a szoftveralapú önvezető funkciókra és a járművek belső digitális élményére irányította – olyan területekre, ahol a kínaiak kiemelkednek.
A japán autógyártók közül a Toyota volt a leghangosabb az EV-k drámai térnyerésének lehetséges ártalmairól. Akio Toyoda elnök októberben arra figyelmeztetett, hogy egy kizárólag EV-re épülő jövő számos munkahely elvesztéséhez vezetne, különösen a beszállítóknál és a motorok gyártásában dolgozók körében. A Toyota régóta szorgalmazza az úgynevezett „többirányú” stratégiát, amely magában foglalja a hibridek, hidrogénautók és EV-k gyártását is.
Suzuki Eikei, a kormányzó Liberális Demokrata Párt képviselője, aki a Honda gyárának és a Suzuka versenypályának otthont adó Mie prefektúrát képviseli, reményét fejezte ki, hogy a Honda és a Nissan integrációja növelheti globális versenyképességüket. Ugyanakkor hozzátette, hogy ha az egyesülés negatívan hatna a helyi gyártásra és foglalkoztatásra, az szembemenne Ishiba Shigeru miniszterelnök politikáival, aki Japán vidéki gazdaságainak újjáélesztését ígérte. „Reméljük, hogy figyelembe veszik a regionális foglalkoztatást Japánban” – mondta.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
-
Már számlát befizetni és adományozni is lehet az ATM-eknél
A készpénzbefizetés népszerűsége is folyamatosan emelkedik.
-
Celebek és sztársportolók hirdetik a kamu befektetéseket – de hogy védekezhetünk a csalók ellen?
A pénzügyi csalások nem tűnnek el, csak folyamatosan átalakulnak.
-
Álmokból valóság: Fiatal innovátorok útja a vállalkozói szféra felé (x)
Az MCC és a Design Terminal Küldetése.