A Honda és a Nissan egyesülésről tárgya, így a világ egyik legnagyobb autógyártója jöhet létre.
Példátlan autóakciózás kezdődhet 2025-ben: minden európai gyártó lépni fog, a magyarok is jól járhatnak
Az európai autógyártók áremelésekkel és elektromos járműveik árkedvezményeivel próbálnak megfelelni a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak, amelyek komoly bírságokat helyeznek kilátásba. Az alacsony EV-arány és a gazdasági bizonytalanságok azonban tovább növelik az iparág egyébként is jelentős kihívásait.
Az európai autógyártók emelik a benzines autók árát és kedvezményeket készítenek elő az elektromos járművekre, miközben egy újabb kihívásra készülnek: szigorúbb kibocsátási szabályok lépnek életbe, amelyek tovább szűkíthetik az egyébként is küszködő iparág profitját. Az Európai Unió január 1-jétől jelentősen csökkenti a járművek szén-dioxid-kibocsátásának felső határát, ami azt jelenti, hogy a legtöbb autógyártónak eladásai legalább egyötödének EV-nek kell lennie, hogy elkerüljék a súlyos bírságokat - írja a Reuters.
Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint azonban idén eddig csupán az eladott járművek 13%-a volt elektromos. „A különbség nagyon nagy” – mondta Marc Mortureux, a francia autólobbi PFA igazgatója. A szigorúbb szabályozás egy olyan időszakban érkezik, amikor az iparág már most is túlkínálattal küzd a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt, ami az utóbbi hónapokban profitfigyelmeztetésekhez vezetett a Volkswagen, a Stellantis és mások részéről.
A vállalatok most arra kényszerülnek, hogy több elektromos járművet adjanak el, amelyek gyártási költségei magasabbak, miközben a politikai és gazdasági bizonytalanságok, valamint a csökkenő EV-támogatások visszafogják a keresletet – mondta Mortureux. A szabályok miatti növekvő aggodalmat jelzi, hogy a Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares, váratlanul lemondott ebben a hónapban, részben a testülettel való nézeteltérések miatt.
A kereslet irányítása
Néhány héttel a határidő előtt az európai politikusok Brüsszelt sürgetik a célok felülvizsgálatára. Az autógyártók azonban már lépéseket tesznek a bírságok elkerülésére, amelyek az eladások jelenlegi szintje alapján elérhetik a 15 milliárd eurót – mondta Luca de Meo, az ACEA elnöke.
Az elmúlt két hónapban a Volkswagen, a Stellantis és a Renault több száz euróval megemelte a benzines motorral szerelt modellek árait, ami elemzők szerint arra irányul, hogy visszafogja a nagyobb kibocsátású járművek iránti keresletet, és vonzóbbá tegye a drágább elektromos modelleket.
Az autógyártók megkezdték új árképzési stratégiájukat, hogy a keresletet az akkumulátoros EV-k irányába tereljék, elérve a szén-dioxid-célokat, és elkerüljék a bírságokat
– mondta Beatrix Keim, a Center for Automotive Research szakértője. A Stellantis múlt hónapban például Franciaországban 500 euróval emelte az összes modell árát, kivéve a teljesen elektromosakat. A Renault bizonyos benzines modellek árait emelte, például a Clio SCE 65 árát 300 euróval (1,6%-kal), míg a hibrid verziók árait változatlanul hagyta. A stratégia azonban visszaüthet. Egy nagy európai autógyártóhoz közeli forrás szerint a benzines autók árának emelése csökkentheti a termelést, ami az ellátási lánc egészére és a beszállítókra is negatív hatással lehet.
Az áremelések segíthetnek az EV-k jövőbeni kedvezményeinek finanszírozásában – mondta Denis Schemoul, az S&P Global autóipari elemzője –, de ez „közvetett támogatásként” csökkentheti az autógyártók profitját.
A VW már csökkentette az ID.3 elektromos modell árát több piacon, Németországban 30 000 euró alá vitte. Ez a stratégia valószínűleg a jövő évben is folytatódik – mondta Alastair Bedwell, a GlobalData hajtáslánc-előrejelzési vezetője. Bedwell szerint az EV-eladások Európában (beleértve az EU-t, valamint az Egyesült Királyságot, Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot) 41%-kal növekedhetnek 2025-re, elérve a 3,1 millió darabot.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 917 331 forintot 10 éves futamidőre már 6,55 százalékos THM-el, havi 214 520 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,73% a THM, míg a MagNet Banknál 6,85%; az Erste Banknál 6,91%, a K&H Banknál 6,98%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A kedvezmények azonban költségesek. Az Egyesült Királyságban az ágazat figyelmeztetett, hogy az EV-célok idén 6 milliárd fontba (kb. 3000 milliárd forint) kerülhetnek az autógyártóknak, ebből körülbelül 4 milliárd fontot (kb. 2000 milliárd forint) a kedvezmények tesznek ki.
A „pooling” vagyis a kibocsátás-kreditek vásárlása azokkal a cégekkel való együttműködés révén, amelyek nagy arányban értékesítenek EV-ket, olcsóbb lehetőség lehet – vélik a Barclays elemzői. A japán Suzuki októberben megállapodott a Geely tulajdonában lévő Volvóval, hogy 2025-ben „pooling” megállapodást kötnek.
Mindezek a lehetőségek azonban csökkenthetik az amúgy is szerény iparági profitot, és az autógyártók továbbra is abban reménykednek, hogy Brüsszel enyhít a célokon. „Egy ponton betelik a pohár” – mondta Luc Chatel, a PFA elnöke októberben a párizsi autószalon előtt.
Nem tudok elég elektromos járművet eladni, és megbüntetnek a benzines járműveimért. Mit akarnak, mit gyártsak, lovaskocsikat?
- hangsúlyozta.
Őrületes lendületben a kínai BYD: lenyomták a Fordot és a Hondát, retteghetnek az európai gyártók is
Kína vezető elektromosjármű-gyártója, a BYD piaci részesedést nyert, miközben a világ legnagyobb autópiaca 2024 leggyorsabban növekvő hónapját produkálta.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
-
Celebek és sztársportolók hirdetik a kamu befektetéseket – de hogy védekezhetünk a csalók ellen?
A pénzügyi csalások nem tűnnek el, csak folyamatosan átalakulnak.
-
Mennyire ismered a lakás-előtakarékossági lehetőségeket?
Mire fordítanád szívesen a lakás-előtakarékossági szerződésed?
-
A digitalizáció és az együttműködés lehet a KKV-k túlélésének egyik kulcsa 2025-ben
A Billingo kollaborációs programmal hívja fel a figyelmet a vállalkozói összefogás előnyeire.
-
Mire használnád a lakástakarék-megtakarításodat?
Milyen szempontok fontosak egy megtakarítás kiválasztásánál?
-
Álmokból valóság: Fiatal innovátorok útja a vállalkozói szféra felé (x)
Az MCC és a Design Terminal Küldetése.