A szakértők szerint akár 43-46 Celsius-fokos csúcshőmérsékletek is előfordulhatnak.

A reggeli elkészítése közben eszünkbe jutott már valaha, hogy a vaj, kávé, tej, sajt, zöldségek honnan érkeztek az asztalunkra? Az elmúlt években egyre több kampány indult annak érdekében, hogy a lakosság fokozza a magyar termékek, itthon készült élelmiszerek fogyasztását, de ha végignézünk a boltok polcain, akkor ezt néha nehéz teljesíteni. Az Oeconomus most azt nézte meg, hogy hány országból érkezik termék a reggelinkhez, egyáltalán mennyi az import és a hazai élelmiszer az üzletekben.
Mindenekelőtt fontos tisztáznunk, hogy mit nevezünk magyar terméknek. Magyarországon a 74/2012. (VII.25.) VM rendelet határozza meg az egyes önkéntes megkülönböztető megjelölések élelmiszereken történő használatát - írták.
A rendelet a termék összetevőinek eredete, valamint a feldolgozás helyszíne alapján 3 kategóriát különböztet meg:
- Magyar termék – teljes egészében magyar összetevők felhasználásával készült;
- Hazai termék – a gyártás során a felhasznált összetevők legalább 50%-a magyar;
- Hazai feldolgozású termék – az import összetevők aránya 50% vagy ennél nagyobb mértékű.
Ha ezeket a címkéket látjuk egy-egy terméken, akkor azok teljes egészében vagy legalább fele részben hazai előállításúak, eredetűek. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal rendszeres időközönként ellenőrzi a boltok polcain megtalálható magyar, hazai és hazai feldolgozású termékeket annak érdekében, hogy valóban csak azokra az árukra kerüljön ez a jelzés, amelyek a kritériumoknak megfelelnek. Emellett a hivatal azt is monitoringozza, hogy az üzletekben milyen arányú a magyar és külföldi eredetű termékek száma egyes termékkategóriák esetén. Legutóbb 2020-ban készült ilyen felmérés, amelyben 40 339 terméket vizsgáltak meg, 10 kereskedelmi lánc kínálatában.
A 2020-as adatok szerint a méz, tej, csomagolt friss csirkehús, valamint tojás, több mint 90%-ban magyar termék a vizsgált áruházak polcain. Mindazonáltal a korábbi felméréshez képest ezek az értékek is romlottak. Aggodalomra okot adó, hogy a hazai sajtok, sonkák és joghurtok még az 50%-os arányt sem érik el a kínálatban. A vizsgálat szerint az összes termék 70,53%-a volt magyar, ami 8%-os visszaesést jelent a 2014-es felméréshez képest.
Az egyes termékek esetén tapasztalható az is, hogy kicsi az itthon előállított élelmiszerek aránya, így joggal merülhet fel a kérdés, hogy mennyit és honnan importálunk ezekből az árukból. Visszatérve kicsit a reggelihez, az alábbi táblázatokban az olyan élelmiszereket, gyümölcsöket és zöldségeket gyűjtöttük össze, amelyek ehhez szükségesek. Ha végigvesszük egy hagyományos reggelinek a hozzávalóit (tojás, kenyér, vaj, lekvár, sonka, joghurt, zöldség, gyümölcs, tej, kávé vagy tea), azt láthatjuk, hogy a legtöbb termék import, kivéve, ha kifejezetten ügyelünk arra, hogy magyar eredetű legyen az elénk kerülő élelmiszer - írják.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Érthető módon egyes termékek, mint a citrusfélék, banán, trópusi és déli gyümölcsök termesztése itthon nem megoldható, így azokból mindenképp importra szorulunk. Az élelmiszerek közül főként a kávé és a tea tekinthető még ilyen árunak. A 2021-es adatok alapján a gyümölcsök közül főként citrusokat, banánt, paradicsomot importáltunk. Az élelmiszerek közül magas a sajt, a kávé és a margarin behozatali értéke is.
Németország számos terméket exportál felénk, mellette pedig Lengyelországnak magas a részesedése. A német importtermékek magas aránya mögött feltűnhetnek azok a diszkontláncok is, amelyek itthon az elmúlt évtizedekben nagy számban jelentek meg. Ezekben a boltokban tipikusan megfigyelhető a NÉBIH kutatása szerint is a magyar termékek alacsonyabb aránya. A magyar termékeket itt főként lengyel, német és szlovák árukkal igyekeznek helyettesíteni.
A teljes elemzés itt érhető el.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


