November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Alig 3 hét is itt a karácsony, ami azt jelenti, hogy hamarosan itt a nagy, ünnepi bevásárlások időszaka. A magyar vásárlóknak azonban minden bizonnyal keresztbe áll majd a szeme, ha meglátják az idén tapasztalt árak, főleg akkor, ha azt is tudják, hogy 10 évbe mi, mennyibe került. A ponty átlagos kilós ára 10 év leforgása alatt például rekorddurván, 139 százalékkal nőtt, de például a bejglibe való mákért is 79 százalékkal kell magasabb árat fizetni, mint 3 évvel korábban. És akkor más karácsonyi kedvencekről, mint például a narancs, dió vagy akár a sörök, borok, még nem is beszéltünk.
Két és fél hét és itt a karácsony, ami azt jelenti, hogy az elkövetkezendő hetekben bizony meg kell ejteni az ünnep előtti nagybevásárlás(oka)t . Nem is csoda, hogy ilyenkor valóságos roham indul a magyar üzletekbe, a Pénzcentrum iparági információi és tapasztalatai szerint a forgalom ilyenkor az átlagoshoz képest több mint 20 százalékkal is megugorhat. És természetesen, mint minden kiemelt időszaknak úgy a karácsonynak is megvannak a maga slágertermékei.
Ilyen első sorban például a szaloncukor, amit valójában tényleg az évnek csupán ennek az időszakában vásárolnak a magyarok, ilyenkor viszont óriási mennyiséggel. Az hazai kuriózum mellett azonban más élelmiszerek iránt is óriási keresletnövekedés tapasztalható, ami nem nagy meglepetésre leginkább a karácsonyi menühöz kapcsolódik.
Így például nagyon sok fogy december idusán halból, disznóból, csirkéből és egyéb húsokból, de például különböző sütéshez használt alapanyagokból, mint például a liszt, a tojás, a margarin vagy a cukor. Ugyanígy sokan vásárolnak ilyenkor alkoholt, és különböző a karácsonyi ünnepekhez leginkább passzoló citrusféléket mint a narancs vagy a citrom, de magokat is, mint például a dió.
Ennek apropóján utánajártunk, hogy a hivatalos, legfrissebb KSH statisztikák alapján az elmúlt 10 évben miként változtak a karácsonyi, ünnepi időszak slágerélelmiszereinek, illetve italainak az árai, mik azok, amik brutális megdrágultak, illetve mik azok, amik esetleg olcsóbbak lettek.
Bejgli mánia
Kutatásainkat különböző "sütési alapanyagok" árváltozásainak vizsgálataival kezdjük, azokat 2008-tól 2018-ig tartó tíz éves időszakban vizsgáltuk a legfrissebb KSH statisztikák alapján:
A statisztikákból látszik, hogy a szóban forgó termékek mindegyike drágult 2008-hoz képest, ám ezek mértéke azért jócskán eltért egymástól. Egy darab tojás például 13 forinttal volt drágább 2008-ban, mint 2008-ban, ez 43 százalékos drágulást jelent, míg a tejes margarin ára 68 forinttal nőtt, ami 30 százalékos drágulást jelentett a terméknél. Ugyanígy drágulást figyelhettünk meg az egy kilogrammos kiszerelésű lisztnél is, hiszen még 2008-ban 134 forintba került egy átlagos termék, addig 2018-ra már 145-be, ez 12 forintos árkülönbség, ami 8 százalékos árnövekedést jelentett.
A felsorolásban egyedül a kristálycukor lógott ki a sorból, az ugyanis 10 év leforgása alatt (egy nagyon brutális drágulást követően) 212 forintról, 207 forintra csökkent, azaz az átlagár 3 százalékkal mérséklődött. Ezek alapján kijelenthető, hogy a legbrutálisabban - a sütögetés előkészítéséhez - a tojás, illetve a tejes margarin ára növekedett, amiket aztán a liszt követett.
Bár a KSH adatsora nem tartalmaz információt az igazi nagy, karácsonyi édességkedvenc belsőségeit illetően (bejgli: dió, mák) az Agrárgazdasági Kutató Intézet Piaci Árinformációs Rendszerén keresztül találtunk 3 évre visszamenőleg éves adatokat arról, hogy mennyibe került Magyarország legnagyobb elosztó piacán a dió és a mák. 2016-ban például egy kiló dió ára 2099 forint volt, míg 2018-ban már 2907, ez majdnem 900 forintos drágulás 2 év, ami 38 százalékos növekedést jelent.
Annak is utánajártunk, miként alakult ugyanebben az időszakban a mák ára. Egy kiló mák 2016-ban például 670 forintba került, ám 2018-ban már jellemezően ennél sokkal többet, 1 197 forintot kellett érte kiperkálni. Ez pedig két év leforgása alatt majd 79 százalékos áremelkedést jelentett, ami még a dióhoz képest is bődületesen magas szám.
Mindegy mi, csak rántott hús legyen
Nem meglepő módon, soron következő termékkategóriánk a különböző húsokra fókuszált, ezek többsége ugyanis soha nem hiányozhat a magyar ember ünnepi asztaláról:
A statisztikában szereplő húsok közül a marhahús árának növekedése a legszembetűnőbb, egy kiló belőle ugyanis 2008-ban 1 280 forintba került, 2018-ra azonban már 1 960-ba, ami 10 év leforgása alatt 53 százalékos árnövekedést jelentett. A pulykamellfilé kilója 2008-ban 1 590 forint volt, tavaly pedig 1 710, ez 8 százalékos növekedés, igaz ez elmúlt évekhez képest jókora áresés volt tapasztalható a pulykánál, főleg a 2016-hoz csúcshoz képest.
A rövidkaraj ára is több mint 200 forinttal drágult 10 év alatt, 2008-ban egy kilóért 1 210 forintot kellett kifizetni, 2018-ban pedig már 1470-et, ez összesen 21 százalékos áremelkedést jelentett. Ezzel szemben a csirkemell ára 2011-től számítva nem igen változott, 7 év leforgása alatt a növekedés csupán 10 forint volt, de 2017-ben például olcsóbb volt , mint 2011-ben, ráadásul több mint 100 forinttal.
Halászlé, na ne!
Magyarországon a halászlé gyakorlatilag megkerülhetetlen fogás karácsonykor, néz is nagyot az ember manapság a boltokban, hogy mennyibe kerül egy kiló ponty, főleg ha összehasonlítjuk, mennyibe került 10 éve:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A legbrutálisabb áremelkedést a karácsonyi kedvencek közül egyértelműen a kilós ponty hozta tető alá. 10 év leforgása alatt a hazai kedvenc ára ugyanis
Ezt a bődületes drágulást ráadásul úgy sikerült elérnie a Cyprinus carpionak, hogy 2018 január elsejétől 5 százalékra csökkent a hal áfája, ám ez csupán annyira volt elég, hogy 2017-ről, amikor még 27 százalék volt a hal áfája, 100 forinttal drágult a ponty átlagos, kilós ára, pedig ekkorra (2018 végére) a terméket már csak 5 százalékos áfa terhelte.
Illatfelhő a lakásban
Az ünnepi időszakban bizony egyes citrusfélék után is megugrik a kereslet, így például a narancsért és a citromért is:
A citrusfélék közül egyértelműen a citrom átlagára lőtt ki a legnagyobb mértékben, hiszen még 2008-ban egy kiló citrom 574 forintba került, addig 2018-ban már 753 forintot kellett kifizetni a savanyú finomságért. Az áremelkedést tekintve azonban ez csak a második helyre volt elég a narancs mögött, hiszen míg a citrom ára 10 év alatt 31 százalékkal emelkedett, addig egy kiló narancs ára 40 százalékkal lett magasabb. Ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy 10 évvel ezelőtt a narancs kilóját 334 forintért lehetett megvenni, 2018-ban azonban már 467-et kellett kifizetni érte.
Valamivel le is kell öblíteni
A nagy lakomákat persze valamivel le is kell öblíteni az ünnepek alatt, ilyenkor pedig jellemzően összegyűlik a család, aminek következtében a szokottnál alkoholból is több fogy. Legalábbis a vásárlási statisztikák egyértelműen erről árulkodnak:
Ha a grafikonon megnézzük a világ söröket, valamint a minőségi világos söröket azt találjuk, hogy előbbi ára 10 év alatt 141 forintról 203 forintra emelkedett, utóbbiaké pedig 188-ról 227 forintra. Ez azt jelenti, hogy a 2008-2018 között a világos sörök ára 44 százalékkal, míg a minőségi világos söröké 21 százalékkal emelkedett.
Az asztali fehér, illetve vörösborok árai is jócskán kilőttek az évek során, hiszen míg 2008-ban a fehér bor ára 445 forint volt, addig 2018-ban már 574 forintot kellet érte kiperkálni. Eközben pedig a vörösbor ára 468 forintról 613 forintra ugrott. A kettő ára sorrendben tehát 29 és 31 százalékkal emelkedett 10 év leforgása alatt.
Röviditalok közül sajnos a KSH statisztikái közül csak a vodka átlagára érhető el, ám ez is elég tanulságos képet mutat. Hiszen 10 év alatt fél liter szeszes ital ára több mint 1 000 forinttal drágult, ami százalékban kifejezve 78 százalékos drágulást jelentett. A vodka mellett a gyümölcsízű szeszesitalok ára is megugrott, 2008-2018 között egy két decis tüske ára szintén 78 százalékkal nőtt.
És akkkor a verdikt
A népszerű karácsonyi élelmiszer-, italárak összehasonlításakor összesen 23 termék árváltozását vizsgáltuk. Ebből 21 esetben a KSH legfrissebb statisztikáira támaszkodtunk, 2 esetben pedig a PÁIR adatait vettük alapul. 19 termék esetében 10 évre visszamenően vizsgáltuk az árak változást, a csirkemell esetében 7, míg a dió és a mák esetében egyaránt 3-3 év volt a vizsgált időszakunk. Mindezen információk alapján azt mondhatjuk, hogy az általunk vizsgált időszakban a magyarok kedvenc karácsonyi élelmiszer alapanyagai, illetve alkohol italai (amik a statisztikákban elérhetőek)
Mindebbe természetesen beletartoztak igazán kiugró adatok is, aminek alapján azt mondhatjuk, hogy legdurvábban a ponty kilós ára emelkedett meg, amit a mák, illetve a vodka és a gyümölcsös szeszesitalok követtek, illetve negyedik helyen befutott még a marhahús is, míg ötödik helyen a narancs végzett.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.