November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
A diszkontok másfélszeresére növelték piacukat öt év alatt, a növekedés felét pedig ők hozták 2017-ben. Piacvezető a Tesco, de töpörödik az előnye. Az Aldi taposta a legnagyobbat, de a Szolnok Coop is szépet lépett. De a legkisebbek... Hát, nem egyformán osztogatták kegyeiket a vásárlók, de ez sosem volt másként.
Napvilágot láttak a 2017-es beszámolók a boltos világról is. A boltos kiskereskedelem (élelmiszer és iparcikk együtt) tízezer-négyszáz milliárd forint volt 2017-ben a statisztika szerint, ami a pénztárakban hagyott pénzt nézve (szaknyelven folyó áron) hétszázhatvan milliárd forint növekményt takar. Ez 8 százalékos többletbevétel (a hivatalosan emlegetett 5 százalékos növekedés úgynevezett volumenindex, ami az árváltozások hatását kiszűrve, mennyiségben mutatja az emelkedést).
Nos, ezen a piacon osztozkodhattak 2017-ben a boltosok.
Nagy láncok: övék az élelmiszerpiac 75-80 százaléka
A legnagyobbak az élelmiszerláncok, ami nem véletlen, hiszen itt költik el a legtöbb pénzt a vásárlók, 2017-ben négyezer-nyolcszáz milliárd forint ment el ezekben a boltokban. A nagyját az élelmiszeres piacnak a nagyok (multik, hazaiak együtt) vitték, négyezer milliárd körüli bevételükkel. Ez bizony 75-80 százalékos piacrészesedés lehet (azért vagyunk óvatosak ennek becslésében, mert azért még minden részadat nem ismert, a megjelentekben pedig van némi ellentmondás).
A bizonyítványosztásban azonban nem mindenki osztályzata látszik még, mivel a nemzetközi gyakorlathoz igazodva egyes láncok pénzügy fordulónapja nem december 31., hanem egy eltérő időpont (így az Auchan, a Lidl és a Tesco esetében). De a Tesco egy sajtóhírben már elárulta eredményét, így az ismert, a Coop is nyilatkozott, a többieké becsülhető (a Trade Magazin rangsora meg is jelent).
A Tesco előnye csökkent, de a magyar láncok is csak helyben járnak
Továbbra is a Tesco a legnagyobb lánc, de forgalma korábbi sajtóhírek szerint 3 százalékkal csökkent (vigyázat, az április végi híradás szerint fontban emelkedett, forintban számolva már nem, a Magazin rangsora pedig 3 százalékos emelkedéssel számol, mi nem). A sajtóhír viszont azt jelentheti, hogy ennyivel elmaradt a bevétele a korábbi 636 milliárd forintos mérlegadatától (ez nettó, tehát áfa nélküli érték). A piaci, teljes értéken számított bevétele így 800 milliárd forint alatt lehet, de mérlege csak később lesz.
A Coop csoport 604 milliárd forintos forgalmával egy csipetnyit közelített a Tescóhoz. Összesítésük szerint már évek óta 10-10 milliárd forint körüli mértékkel emelkedik a csoport forgalma, ami 3-4 százalékos bővülés, folyó áron. A legnagyobb Coop tag, a Szolnok Coop viszont 9 százalékkal erősítette 2017-ben a piacát, igaz viszont, hogy ezzel is csak a harmincmilliárdosok csoportjába tartozik. Ez a növekedési ütem viszont ugyanakkora, mint a Sparé, aki egyébként a harmadik legnagyobb élelmiszeres a piacon.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A legnagyobb magyar élelmiszeres boltosok viszont ebben a 20-30 milliárdos körben mozognak, így a nagy CBA-sok is. A Krupp és Társa CBA tag 6 százalékkal növelte forgalmát, ami szintén jó eredménynek számít. De hát tarka a kép ebben a körben is, a szintén nagyobb CBA-s Vörösvár Kft. 3 százalékkal lett nagyobb 2017-ben, ami már kisebb növekedési ütem. A véletlenszerűen kiragadott Reálos Élésker forgalma pedig már nem is nőtt (ő az egyik tulajdonos a Reál csoportban, 10 milliárd körüli piaccal, ami kisebb lett 2017-ben a 2016-osnál).
A diszkontok megint mindenkit lepipáltak, a multi túlsúly maradt
Az Aldi 27 százalékkal növelte forgalmát, beszámolója szerint. A növekedés ütemében piacvezető, de ez azt is jelenti, hogy a diszkont csoport (az Aldi mellett a Lidl és a Penny) évről-évre egyre jobban szorongatja a többieket. A diszkontok forgalma közelíthette 2017-ben a 900 milliárd forintot (eddig csak az Aldi mérlege nyilvános), ez másfélszeres növekedés öt év alatt. És a piaci növekedésük 100 milliárd feletti értéke elvitte az élelmiszeres piac emelkedésének a felét.
Mindez azt is jelenti, hogy a hazai láncok forgalma csak nagyon szerény mértékben emelkedett, így a multi súly 55 százalék körül járhatott 2017-ben (egy évvel korábban a blokkk.com ezt 54 százalékra becsülte, a mérlegbeszámolók, a Trade Magazin rangsora és a KSH adatai alapján).
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.