Orosz Márton • 2014. május 21. 05:32
Megkérdeztük a legnagyobb hazai sörgyártókat, milyen nyári szezonra számítanak. Kiderült, milyen extrém ízekkel készülnek a nyárra, és az is, mennyire fontosak a női vásárlók - akik nem igazán szeretnek cipekedni.
Nincs könnyű dolguk a magyar sörgyártóknak: tavaly kevesebb sört ittunk, mint 2012-ben (pontosan 4,5 százalékkal), inkább otthon iszunk, mintsem kocsmában, szórakozóhelyen, ráadásul a boltokban is - még mindig - az olcsóbb termékeket keressük. Az idei várakozások mégis optimisták: a Sörgyártók Szövetsége szerint az idén várhatóan nő a sör értékesítése Magyarországon, azaz az eladott mennyiség várhatóan eléri, sőt meghaladja majd a 2012-es szintet. Igaz, ezeket a terveket az ország gazdasági helyzete és az időjárás is jelentősen befolyásolhatja.
A Pénzcentrum.hu a nyári szezon kezdetén a legnagyobb hazai gyártókat, a Heinekent, a Drehert és a Borsodit kérdezte arról, mire számítanak a csúcsszezonban, és mit várhatnak a fogyasztók, milyen újdonságok jönnek. Tessék készülni: érkezik a MOJITO(!) ízű Arany Ászok!
Télen is egyre jobban fogy
A sör továbbra is szezonális termék, azaz a nyári hónapokban több sör fogy, mint máskor - tudtuk meg a Drehertől. Új trend, hogy az enyhülő téli hónapok alatt egyre jobban fogynak a sörök is. Persze nyáron értékesítik az éves mennyiség jelentős részét. A jó idő, és különleges események - mint a foci VB - természetesen hozzájárulhatnak a fogyasztás növekedéséhez.
A magyar fogyasztók árérzékenyek: évek óta erősödő trend az olcsó termékek térnyerése a prémium- és középkategóriás termékekkel szemben. A csomagolások közül a dobozos a legnépszerűbb. A sör fogyasztóinak bázisa átalakulóban van - egyre több nő fogyasztja az új ízesített termékeket.
- Soproni
- Gösser
- Steffl
- Arany Fácán
- Buckler
- Edelweiss
- Zlaty Bazant
- Kaiser
A Heineken kutatásából kiderült, hogy nem csak ízekben, de csomagolásban is szeretik a változatosságot a fogyasztók, ezért hozták ki a 4-es, 6-os, 12-es kiszereléseket. Idén számos különböző csomagolást vezettek be a klasszikus 0,5 l-es palack és doboz mellett. A Heineken esetében kaphatóak a 0,4 l-es és a 0,25 l-es termékekis.
Idén is jönnek az ízesített sörök
Úgy tűnik, az idei nyár sem múlik majd el ízesített sörök - sőt, újfajta ízek - nélkül, a gyártók válaszaiból egyértelműen úgy tűnik, ezen a piacon látnak még lehetőséget, kimondva-kimondatlanul azért, mert ezekre a női fogyasztók is nyitottak.
A gyártók tájékoztatása szerint az alábbi különlegességekre készülhetünk idén nyáron (a termékek egy része már évek óta kapható):
A Heineken szerint a klasszikus, keserűbb ízvilág mellett évek óta népszerűek a hűsítő, könnyedebb radlerek (citromos, gyümölcsös sörök - a szerk.). Ez a termékkör még mindig népszerű, és az új ízek is folyamatosan fenntartják a vásárlók érdeklődését. Az ízesített sörök között új változat idén a (Soproni radler) kajszi, az egészségtudatos fogyasztók kiszolgálása érdekében pedig a zéró (azaz alkoholmentes) radlerek között a lime-menta ízesítésű változatot is bevezették.
- Arany Ászok
- Kőbányai
- Pilsner Urquell
- Miller
- Kozel
- Hofbrau
- Rocky Cellar
A Drehernél is bíznak az ízesített sörökben, idén nyáron nagy reményeket fűznek például a Dreher Summer Momenthez (ez egyébként nem ízesített sör, a komlótípusok jelentik a különlegességét), vagy az alkoholmentes Dreher 24-nél a lime-málna és pomelo-grapefruit ízekhez. Újdonságként piacra dobták az Arany Ászok Mojito-t: mint megtudtuk, a gyümölcsös sörök piacán a korábbiakban nem jelent meg koktél íz (a mojito fehér rumból, cukorból, zöldcitrom levéből, vízből és mentából készülő koktél).
Fesztiválok, foci VB
A legnagyobb, több tízezer embert megmozgató nyári fesztiválok természetesen fontos szerepet játszanak a nyári sörfogyasztásban, nem véletlen, hogy egy rendezvényen általában már csak egy a gyártó termékeit találhatjuk meg. A gyártók azért is bizakodóan néznek az idei nyár elé, mert a közelgő labdarúgó világbajnokság is szépen megdobja az eladási számokat.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Dreher életében továbbra is fontos szerep jut a fesztiváloknak, immáron hagyományosan a Dreher lesz a Sziget hivatalos söre. A jó idő, és különleges események - mint a foci VB - természetesen hozzájárulhatnak a fogyasztás növekedéséhez.
A Heineken Hungária a jelentős zenei fesztiválok 90 százalékán, több mint 100 rendezvényen van jelen termékeivel, köztük a VOLT, a Balaton Sound vagy a Fishing on Orfű fesztiválokon. Tavaly egyébként rekord mennyiségű sör fogyott mind a VOLT-on, mind a Soundon.
Azt a Heinekennél is megerősítették, hogy nem csak városi legenda, hogy a VB-EB időszakokban valóban jobban fogynak a sörök, azonban nehéz lenne ezt számszerűsíteni, hiszen a fogyasztás növekedése számos egyéb tényezőnek is függvénye (időjárás, szezonális akció, a meccsek minősége és közvetítésük időpontja), így a tervezéskor nem számolnak automatikus forgalomnövekedéssel. A magyar fogyasztók eseménykedvelők és szívesen kísérik figyelemmel baráti társaságban a mérkőzéseket is. Ez a tény elsősorban a vendéglátóhelyi forgalomra van kedvező hatással, mivel számos helyen kivetítővel, terasszal készülnek a döntőkre.
A női fogyasztók egyre fontosabbak
A sör fogyasztóinak bázisa átalakulóban van - válaszolta kérdésünkre a Dreher. Egyre több nő fogyasztja az új ízesített termékeket. A gyártó áprilisban jelent meg a piacon alkoholmentes gyümölcsös sörökkel, ezt nemcsak nőknek, hanem sportos életmódot folytató embereknek ajánlják természetes frissítőként.
A Heinekennél úgy látják, hogy a hölgyekre jellemző az a fajta tudatos tápanyagbevitel, amelyre válaszul piacon elsőként az összes termékükön tápértéktáblázatot helyeztek el. Tapasztalataik szerint a hölgyek általában jobban kedvelik a radlereket, valamint a 0 százalékos alkoholtartalmú termékeiket. De - mint azt a Heinekentől megtudtuk - a nők megcélzása minden szempontból fontos, mivel általában a hölgyek vásárolnak be a családban, ezért például a kiszereléseknél arra is figyelni kell, hogy a bevásárló háziasszonyoknak ne kelljen túl nagy mennyiségű itallal cipekedniük.
Úgy látják, nincsenek olyan termékek a sörpiacon, amelyek kifejezetten a női fogyasztókat célozzák, olyanokat azonban már találunk, amelyek a nőket is fontos célcsoportként kezelik és mint ilyen, nekik is kedvezni szeretnének. Az ízesített "sörmixek" például stabil, jelentős részesedéssel bírnak a hazai piacon, évek óta kedveltek - a nyári időszakban pedig kifejezetten népszerűek. Az ízesített sörmixek töretlen népszerűsége a női fogyasztóknak is köszönhető, hiszen előszeretettel választják ezeket a könnyedebb, ízesített variációkat. Emellett a Borsodi Super Dry a keserű utóíz megszüntetésével hoz egyedi élményt, így népszerűsítve a kategóriát a nők körében.