Beindulni látszik a mobilfizetés Magyarországon. Az okostelefonokra letölthető applikációt már 30 ezer felhasználó telepítette, a készülékek és a fizetési alkalmazást jegyző vállalatok számának növekedésével jelentős növekedésnek indulhat a rendszer. A szolgáltatáshoz kapcsolódó QR-kódos fizetés az egyik kitörési pontot jelentheti.
A legfrissebb adatok szerint a MasterCard, az FHB Bank, a Cellum Csoport, a T-Mobile, és a Telenor együttműködésével tavaly ősszel indított MasterCard Mobile szolgáltatást - mely 2011. októberi debütálása óta jelentősen kibővült - eddig közel harmincezer felhasználó töltötte le.
Az együttműködésben részt vevő cégek szakértői szerint a mobilfizetés komoly ugrás előtt áll Magyarországon - ősszel érkezik a program következő verziója -, az előrelépésben fontos eszköz lehet a QR kódos fizetés elterjedése. A jövő év végéig a QR-kóddal fizetni képes vásárlók száma elérheti azt a kritikus határt, azaz a mintegy 200 ezer okostelefon felhasználót, amit meghaladva a hazai kereskedők jelentős részének üzletileg is megtérülő befektetést jelenthet a QR-kódok kihelyezése, a QR-kódos fizetés megvalósítása - hangzott el a fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján. Az elmúlt hónapok fejlesztései lehetővé tették, hogy ma már QR-kód és mobiltelefon segítségével fizethetünk taxiban, bevásárolhatunk utcai plakáton lévő termékek QR-kódját lefotózva, vagy civil szervezeteknek küldhetünk biztonságosan és egyszerűen adományt.
De mi az a QR-kód?
QR-kód egy pontokból álló grafikus kód; nevét az angol Quick Response (gyors válasz) rövidítéséből kapta. A QR-kód hibatűrő képessége és az a tény tette különösen népszerűvé, hogy számos különböző típusú írásjel (pl. európai, kínai) kódolható a segítségével. Alfanumerikus karakterekből (tehát betűkből és számokból) összesen 4296 karakter tárolható egy kódban.
A QR-kód 1994-ben jelent meg, azonban az igazi áttörést az okostelefonok elterjedése jelentette a technológia történetében: 2011. januártól a mai napig a kifejezésre irányuló google keresések száma megötszöröződött.
Felmérések szerint 2012 első három hónapjában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban az okostelefon-tulajdonosok 14,5 százaléka használta QR-kód olvasására készülékét, vagyis összesen 14,2 millió felhasználó. Többségük (50,9%) magazinban vagy újságban talált kódot szkennelt be, de a csomagolásokon látható QR-kódok is jelentős, 38 százalékos forgalmat generáltak.
A QR-kód azonban nem csak vásárlásra használható: a tavalyi lengyel Open Air fesztiválon a látogatók saját QR-kóddal ellátott pólót készíthettek maguknak, amelyen az általuk írt szöveg volt kódolva -megkönnyítve ezzel az ismerkedést. A Starbucks kávézólánc több kampányában is használta a megoldást, többek között kedvezmények biztosítására, hűségprogramja keretein belül, vagy a kávéfogyasztók kedvenc italának kiválasztásakor is QR-kódokon keresztül lehetett szavazatokat leadni.
Így vásárolunk vele Magyarországon
A szinte bármilyen felületre elhelyezhető QR-kódra alapuló vásárlási modell egyike azon fejlesztéseknek, amelyek az úgynevezett mobilfizetés-technológián alapulnak. Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyánkkal (Mobil Bankkártya) egyenlítjük ki a számlát. Az alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak az mPIN kódot ismerő felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk.
A rendszer QR-kódos fizetési lehetőségének használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot, mely hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. A kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a vásárlásról.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A QR-kóddal történő fizetés elindításához az elfogadó üzleteknek az FHB Bankkal kell szerződni. Amennyiben ez megvan, a kereskedő minden MasterCard Mobile fizetést, így QR-kódos fizetést is tud fogadni, természetesen attól függetlenül, hogy a bankkártya birtokos melyik kibocsátó banktól kapta a kártyáját.
A QR-kódos vásárlás a mobileszközökön végzett internetes vásárlás jó kiegészítője lehet, hiszen a QR-kód éppen az okostelefonokra, táblagépekre szabott technológia, míg a hagyományos internetes vásárlás fizetését jellemzően nagyobb képernyőkre találták ki. Jóllehet egy PC-n vagy egy laptopon kényelmes az internetes böngészés és vásárlás, a kisebb képernyővel ellátott okosmobilon ez nehézkesebb. A QR-kód fotózása és felismerése ugyanakkor egy rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté, hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud dönteni, rendelni és fizetni.
A QR-kódos megoldás szinte minden fizetési környezetben elképzelhető a hipermarkettől a benzinkúton át a fogorvosig, de elterjedése leggyorsabban olyan kereskedelmi környezetben várható, ahol nagy szerepe van a mobilitásnak, gyorsaságnak és az egyszerűségnek.
A nagy szolgáltatók közül jelenleg a Magyar Telekom teszi lehetővé az ügyfelei számára, hogy QR-kód beolvasásával és a MasterCard Mobile használatával fizessék ki a számláikat. A cég közlése szerint a QR kódos csekkbefizetés lehetőségével eddig több mint 8 ezer alkalommal éltek az ügyfelek. A magyarországi kiskereskedelemben a G'Roby házhozszállításra specializálódott webes szupermarket lánc, a Rádió Tele5 Taxi vezette be a QR-kódos fizetést, valamint három jótékonysági szervezet javára lehet ilyen módon adakozni. Ezekkel a lehetőségekkel a Magyar Telekom és a Telenor ügyfelei egyaránt élhetnek az alkalmazás segítségével.
Nagy Sándor, a G'Roby ügyvezető igazgatója a csütörtöki sajtótájékoztatón arról számolt be, hogya metrómegállókban elhelyezett QR-kódos plakátok kihelyezésével jelentősen nőtt az G'Roby iránti érdeklődés, és az ügyfélszolgálatot is az átlagosnál jóval többen keresték ezzel kapcsolatban. Az ügyvezető a Pénzcentrum.hu kérdésére elmondta, hogy a következő hónapokban is készülnek hasonló kampányokkal.
Hasonló megélénkülő figyelemről számolt be a Rádió Tele5 Taxi ügyvezető igazgatója, Horváth Csaba is, aki elmondta: "nagyon sok utas érdeklődik az alternatív fizetési módok iránt, így a QR-kódok kihelyezése is sokak érdeklődését felkeltette, ráadásul a MasterCard Mobile használata lehetőséget biztosít a taxi kártya gyors feltöltésére, vagy arra, hogy borravalót adjanak a sofőrnek."
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


