Orosz Márton • 2011. június 30. 04:44
Az biztosnak tűnik, hogy szeptembertől jön az egészségtelen élelmiszereket drágító chipsadó, és az is valószínűsíthető, hogy komoly piaci hatásokkal jár majd. Egyes vélemények szerint többezres elbocsátásokat, gyárbezárásokat eredményez a népegészségügyi termékadó, a javaslat kidolgozói szerint azonban a gyártók inkább áttérnek az egészséges élelmiszerekre.
A magyar lakosság egészségi állapota nemzetközi összehasonlításban rendkívül kedvezőtlen, és jelentősen elmarad attól, amit társadalmi-gazdasági fejlettségünk általános szintje lehetővé tenne. Az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás elterjesztése, a dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás csökkentése a magyar lakosság körében a népegészségügyi program elengedhetetlen részét képezik.
Koszorús László kedden nyújtotta be a népegészségügyi termékadóról szóló törvényjavaslathoz azt a kapcsolódó módosító indítványát, amelyben javasolja, hogy a kormány által célként kitűzött foglalkoztatás-növelésre tekintettel - a helyi iparűzési adóban már ismert foglalkoztatási adóalap-mentesség mintájára - itt is irányozzanak elő adókedvezményt azon adóalanyok számára, akik foglalkoztatotti létszámukat az előző adóévben növelték.
Ez a passzus a javaslat szerint akkor lépne hatályba, ha az Európai Bizottság is jóváhagyta. Maga a törvény azonban az eredeti terveknek megfelelően szeptember 1-jén lépne életbe. (MTI)
Fontos összefüggés ugyanis, hogy az egyénre fordított egészségügyi kiadások és az egészségkárosító életmód között pozitív korreláció áll fenn .Az elmúlt évtizedekben az egészségpolitika mozgástere ugyanakkor nagyon leszűkült a szükséges egészségügyi és népegészségügyi programok finanszírozási hátterének megteremtéséhez.
A népegészségügyi termékadóról szóló törvényjavaslat célja éppen ezért az, hogy az egészségügyre fordítható források bővüljenek. További fontos célkitűzés, hogy az élelmiszerpiac kínálata az egészséges táplálkozás irányába változzon, illetve az élelmiszergazdaság szereplőit ilyen termékek előállítására ösztönözze. Mindezt segíti, ha az új bevételi forrás olyan termékadóból ered, mely azoknak a termékeknek a forgalmazását terheli, melyek fogyasztása bizonyítottan egészségügyi kockázatot hordoz . E tekintetben egészség-kockázati tényez őt jelent a termékek jelentős cukor-, illetve sótartalma, továbbá bizonyos magas cukortartalmú termékek koffeintartalma.
A fenti mondatokkal indokolták a népegészségügyi termékadóról szóló törvényjavaslat benyújtói, Font Sándor és Kovács József kormánypárti képviselők, hogy miért is van szükség a korábban hamburger-, manapság inkább chipsadóként emlegetett törvényjavaslatra (a becenév-váltásra azért van szükség, mert a hamburgerek a gyakorlatban nem esnek az új törvény hatálya alá).
Szeptember elsejétől tehát adót kell fizetni a bizonyítottan egészségkárosító élelmiszerek után. Adókötelessé válnak a magas cukor, só, szénhidrát vagy koffein tartalmú ételek és italok, mint például az energiaitalok, chipsek, előregyártott és csomagolt sütemények, sós snack-ek és levesporok. Az adót a termék gyártójának, importáru esetén az első forgalomba hozó személynek kell fizetnie.
1. Édesített italok, amelyek
a) hozzáadott cukortartalma meghaladja a 8 gramm cukor/100 milliliter mennyiséget (ezek az üdítők)
b) hozzáadott koffeintartalma meghaladja a 10 milligramm koffein/100 milliliter mennyiséget (ezek az energiaitalok)
- kivétel a legalább 25% gyümölcshányadot tartalmazó nektárok és gyümölcslevek
2. Előrecsomagolt cukrozott készítmények, ha a hozzáadott cukortartalma meghaladja a 25 gramm cukor/100 gramm mennyiséget, illetve a 40 gramm cukor/100 gramm mennyiséget (termékkörtől függően)
3. Sós snack: gabona, burgonya vagy olajos magvak felhasználásával készült, sütött vagy pörkölt, ízesített és azonnali fogyasztásra alkalmas termék, ide nem értve a kenyeret és a pékárut, ha sótartalma meghaladja az 1 gramm só/100 gramm mennyiséget
4. Ételízesítő: ha sótartalma meghaladja az 5 gramm só/100 gramm mennyiséget, kivéve a mustár, a ketchup és az olyan, nem szárított, aprított vagy pépesített, sózott ételízesítő zöldség készítményt, amelynek sótartalma nem haladja meg a 15 gramm só/100 gramm mennyiséget.
Mennyi jön be, mire költik?
Az adóból a törvényt benyújtó képviselők évi húszmilliárdos bevételt várnak. Azt ők is elismerik, hogy az érintett termékek fogyasztása csökkenhet, ami áfakiesést okozhat, miközben a húszmilliárd nem pótolhatja ezt, mert az csak népegészségügyi célokra mehet.
Az Indexnek mindkét képviselő elismerte, a chipsadó hatására szűnhetnek meg munkahelyek, ám Font Sándor szerint legfeljebb százas nagyságrendben. Inkább azt várja, hogy az érintett cégek átállnak más, egészséges termék gyártására, "megnéztük, minden érintett tud ilyet". A képviselők szerint alaptalanok azok az aggodalmak, hogy az év közbeni adóbevezetés miatt a gyártók ellehetetlenülnek, mert a kereskedelmi láncok nem fogadják el az emelt árakat.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
18 százalékos áfakulcs csak akkor alkalmazható a kedvezményezett termékek esetén, ha azokat termékértékesítés keretében adják el. Vagyis ha a termék fogyasztásához az értékesítő biztosítja a felszolgálást, terítést, megfelelő eszközöket, azok tisztántartását, kulturált környezetet, helyiséget, vagyis az értékesítés jellegében a szolgáltatás dominál, annak csak egy részeleme az adott "termék eladása", akkor szolgáltatásnyújtásról van szó. Ez esetben az értékesítés nem tartozik a kedvezményes adómérték alá.
Vagyis, ha valaki elviszi a cukrászdából a süteményt, a pékségből a kenyeret, vagy házhoz szállíttatja a pizzát, akkor 18 százalékos áfát kell fizetnie. Ha viszont az étteremben, cukrászdában, esetleg látványpékségben kívánja késsel, villával elfogyasztani, akkor 25 százalékos áfát kell az eladóknak felszámítaniuk.
Font Sándor megerősítette, hogy csak a nagyipari méretekben termelt, és előrecsomagolt termékekre vonatkozik majd a törvény. Az azonban nem tisztázott, hogy a kis kiszerelésben árusított, cukor- és sótartalmú ételek miért nem egészségkárosítóak - vagy ha azok, miért nem adókötelesek.
Kidolgozatlan, megkérdőjelezhető
Jelenlegi formájában kidolgozatlannak tartja a törvényt Csiki Gergely, a Portfolio.hu szakértője. Az elemző szerint továbbra is hiányoznak a hatástanulmányok, így az is könnyen elképzelhető, hogy a termékadó több veszteséggel jár, mint haszonnal. Az egyik legnagyobb probléma, hogy a tervezett 15-20 milliárd forintos éves bevételek mellett ugyanis számolni kell a kieső áfával és a kieső fogyasztással is, ráadásul az esetleges többezres elbocsátások szintén komoly problémát jelenthetnek. A gyártók szempontjából pedig az év közbeni bevezetés is káros, hiszen beszállítóikkal kötött szerződéseik általában az év elejétől élnek, így ezeken is módosítaniuk kell, ami komoly veszteséget jelenthet számukra.
Az elemző a Pénzcentrum.hu-nak elmondta: úgy látja, ha be is jönne a remélt 15-20 milliárd forint éves bevétel az adóból, az biztosan nem lenne elég a korábban hangoztatott célra, azaz az orvosok fizetéseinek rendbetételére, hiszen az a fenti összegnek akár háromszorosába, négyszeresébe is kerülhet. A népegészségügyre gyakorolt hatás is megkérdőjelezhető, mivel a termékenkénti 10-20 forintos drágulás valószínűleg nem rettentené el a fogyasztókat.
Tiltakozik a szakma
Ha komoly változás nem lesz, az év végéig lakat kerül legalább négy magyarországi gyárra. Ez minimum 1800-2200 ember elbocsátását jelenti, de a szám meg is duplázódhat, ha az importőr cégek is elbocsátásokkal és költségcsökkentéssel reagálnak az új adóteherre - mondta az InfoRádiónak a Magyar Márkaszövetség főtitkára a népegészségügyi termékdíj kapcsán.
A szövetség a múlt heti közgyűlésén latolgatta az új adóteher következményeit. Az ismert tervezet alapján az átlagterhelés 20-25 százalék lehet, de extrém példák is vannak. "A közgyűlésen szinte sírva mondta az egyik képviselő, hogy a 300 forintos terméke így 480 forintba fog kerülni, és ezzel gyakorlatilag kiárazza magát a piacról" - panaszolta Fekete Zoltán, aki hangsúlyozta: a szállítói oldalon felmerülő új teher áthárítása a fogyasztókra egyáltalán nem automatikus.
A kereskedelem nem érdekelt abban, hogy egy pangó, a 2007-es szintre visszacsúszott piacon a napi cikkekben érvényesítse a gyártók adóterheit. Ezt nagy valószínűség szerint nem fogják elfogadni a jelentős erővel rendelkező kereskedelmi láncok, és beindul a huzakodás, a hosszú rituálé, a násztánc. Így az áremelést a szállítók képtelenek lesznek érvényesíteni, viszont az adót be kell fizetniük, így leépítenek - vetíti előre a jövőképet a főtitkár.
Fekete Zoltán szerint előfordulhat, hogy amit a kormány a költségvetési szemlélettel megalapozott új adónemmel nyer a réven, azt el fogja veszíteni a vámon, bár egyelőre még csak találgatni lehet, mi lesz az adó bevezetésének az egyenlege.
Úgy véli, kérdéses az új adó népegészségügyi célja is, hiszen ha lesz áremelés, akkor az olcsóbb, "helyettesítő" termékek felé fog megindulni a kereslet. Ezen kívül fellendülhet a feketegazdaság, a magánimport a bevásárlóturizmus is.
A kereskedők úgy látják, a feketegazdaságot erősíti
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) úgy véli, az egészségügy céljai érthetőek, az egészségügyi szakemberek pontosan érvelnek. Kérdés azonban, milyen piaci és költségvetési hatásokkal lehet számolni a népegészségügyi termékadó bevezetésével.
Az OKSZ elemzése szerint rövid időn belül nem lesz több pénzük a családoknak üdítő, édesség, snack fogyasztására, így nagyjából annyi lesz a költekezés értéke az adó bevezetése után ezekből a termékekből, mint előtte. Az adóval terhelt termékek ára emelkedni, ennek következtében értékesítésük mennyisége (literben, tömegben, darabban számolva) csökkenni fog.
Figyelmeztetnek
ugyanakkor, hogy a gyártók nagyobb arányban kínálnak majd olyan
helyettesítő termékeket, melyek a márkacsaládon belül megfelelnek az
adómentesség követelményének (például csökkentett cukortartalmú, vagy
cukormentes cikkeket ajánlanak). Prognózisuk szerint növekedni fog a
feketézés, az adómegkerülés ezekből a termékekből többet vásárolnak majd
külföldön, főleg a határ menti területeken élők és az utazók, (ami az
élelmiszerek nagy áfa-különbsége miatt ma is mindennapos tapasztalat).
A gyártók szerint sem jó megoldás
Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) is elutasítja a népegészségügyi termékdíjat. Az ÉFOSZ elhibázottnak és elhamarkodottnak tartja az élelmiszer különadó bevezetését és elengedhetetlennek tartja, hogy az ágazat jövőjét érintő kérdésben az érintettek bevonásával, valódi szakmai vitát és hatásvizsgálatokat követően születhessen csak döntés. A hazai élelmiszeripar érdekeit képviselő ÉFOSZ szerint a különadó nem biztosítaná az elvárt bevételt a központi költségvetés számára, ugyanakkor az élelmiszerek fogyasztói árának további növekedéséhez és hazai munkahelyek megszűnéséhez vezetne.
Mint hangsúlyozzák, a magyarországi élelmiszer-feldolgozók termékei csak és kizárólag a legszigorúbb hazai és uniós minőségügyi és élelmiszerbiztonsági jogszabályok betartásával készülnek, így fogyasztásuk semmilyen egészségügyi kockázatot nem jelent és egyes termékcsoportok "népegészségügyi szempontból nem kívánatos élelmiszerekké" történő önkényes minősítése hatásvizsgálatokkal nem alátámasztott, így az érintett termékek és gyártóik hírnevét rontja.
Közleményükben
emlékeztetnek arra, hogy Magyarországon az élelmiszerárak szintje
jelenleg is magasabb a régió országainak árszintjénél. A különadó
bevezetése a fogyasztókat és a vállalatokat egyaránt terhelő
indokolatlan adóemeléssel, illetve újabb árnövekedéssel járna együtt, a
kis- és közepes méretű vállalkozásokat ellehetetlenítené, munkahelyeket
szüntetne meg. Emellett inflációs nyomást gerjesztene, csökkentené az
ÁFA bevételeket, erősítené az ágazatban tevékenykedő vállalakozások
versenyképességét jelenleg is erősen veszélyeztető fekete kereskedelmet,
így összességében a társadalomra és a gazdaságra is kártékony hatást
gyakorolna. Ráadásul egy esetleges különadó miatti áremelés különösen
hátrányosan érintené az alacsonyabb jövedelmű fogyasztókat.
Az ÉFOSZ véleménye szerint a különadó nem biztosítaná az elvárt bevételt a központi költségvetés számára a kisadókra jellemző magas végrehajtási, ellenőrzési és adminisztrációs költségek miatt.