A zöldség és a gyümölcs is a legkedveltebb élelmiszerek között van hazánkban. Sok a vásárló, de kevesen vásárolnak igazán nagy mennyiségeket. Többen vannak, akik előbb a termék árát nézik meg, mint azok, akik annak származási helyét.
A hazai háztartások által friss zöldségre és gyümölcsre elköltött 226 milliárd forintos éves összeg a második legnagyobb a vizsgált termékkategóriák között. Első helyen a friss húsok és a tőkehúsok állnak - derül ki a GfK Hungária és az Agrár Európa Kft. közös felméréséből.
A zöldség és a gyümölcs is a legkedveltebb és leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek között szerepel a magyarok étrendjében. A legnépszerűbb ételek és élelmiszerek között találjuk a hagyományos főzött leveseket, a burgonyát, valamint a különféle egyéb zöldségféléket és gyümölcsöket. Ezeket az ételfajtákat a magyaroknak több mint 90 százaléka fogyasztja.
Majdnem minden magyar háztartás vásárol különböző rendszerességgel a friss zöldségek, gyümölcsök közül. A legtöbben - tízből kilenc háztartás - paprikát, amit a paradicsom, a banán, a vöröshagyma és a sárgarépa követ, melyeket tízből legalább nyolcan vásárolnak.

2010-ben a hetente átlagosan 1-2 alkalommal vásárolt friss zöldségekből és gyümölcsökből a leggyakrabban paprikát vettünk, 20 alkalommal. Ezt követi a burgonya és a paradicsom évi 16-16, majd az alma 13 vásárlási alkalommal.
Még mindig népszerűek a piacok és a zöldségesek
A friss zöldség és gyümölcs beszerzések még mindig nagy arányban történnek a hagyományos piacokon, a kistermelőktől, vagy utcai árusoknál. Ezek a helyszínek adják az összes megvásárolt mennyiség 27 százalékát. A zöldség és gyümölcs árusításra specializált boltok a teljes mennyiség 14 százalékát, a láncba szerveződött és a független kis vegyes boltok pedig együttesen a vásárlások 12 százalékát adják.
Egyre fontosabb helyszínek a modern kiskereskedelmi egységek is. Tavaly a háztartási zöldség-gyümölcs vásárlások 45 százaléka történt valamelyik hipermarket, szupermarket, vagy diszkont láncban.

Az alma és a burgonya a nyerő, de a déligyümölcsöknek is sok vásárlója van
Gyümölcsvásárlásainkban - az összmennyiségeket tekintve - a két hagyományos, itthon is megtermő gyümölcs, az alma és a dinnye áll az élen. Az alma adja a teljes háztartási gyümölcsvásárlások 25, a dinnye pedig a 17 százalékát. Ezek mellett a déligyümölcsöket is igen kedveli a hazai fogyasztó, melyek 2010-ben az összes gyümölcsvásárlás 37 százalékát tették ki.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A vásárolt mennyiséget tekintve a zöldségeknél a burgonya áll az első helyen, hiszen 36 százalékát teszi ki az összes zöldségvásárlásunknak. Ezt követi a káposzta, a vöröshagyma, a paprika és a paradicsom 10-10 százalék alatti piacrészekkel.
Sokan csak keveset vásárolnak
Ugyan a legtöbb hazai háztartás vásárlója a friss zöldségeknek és gyümölcsöknek, a vásárlások mennyiségében azonban jelentős különbségek figyelhetők meg.
"A friss zöldségek és gyümölcsök teljes megvásárolt mennyiségének a felét a vásárlóknak csak mindössze 16-17 százaléka veszi. Ezek a háztartások a leginkább almát, dinnyét, barackféléket, szőlőt és a burgonyát vesznek. Ők részesítik előnyben a hagyományos piacokat, a zöldségeseket és a kistermelőktől beszerezhető termékeket" - mondta Sánta Zoltán a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere.
"Ezzel szemben a hazai háztartások nagyobb része - közel 60 százaléka - kisebb mennyiséget vásárol csak. Ők összesen a teljes megvásárolt mennyiség 20 százalékát adják. Ez a nagyszámú hazai háztartás leginkább a déligyümölcsöket részesíti előnyben és a hagyományos beszerzési helyekkel szemben leginkább hipermarketekben, szupermarketekben és diszkontokban szerzi be a termékeket" - tette hozzá Sánta Zoltán.
A jó ár/érték arány is fontos; nem elég, ha hazai
Az élelmiszer vásárlásaink során egyre inkább arra helyezzük a hangsúlyt, hogy egy termék megérje az árát. Egy termék hazai eredete csak a megfelelő ár/érték arány megléte esetén játszik döntő szerepet a vásárlási döntések során. Nincs ez másként a zöldség, gyümölcsök terén sem.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


