A zöldség és a gyümölcs is a legkedveltebb élelmiszerek között van hazánkban. Sok a vásárló, de kevesen vásárolnak igazán nagy mennyiségeket. Többen vannak, akik előbb a termék árát nézik meg, mint azok, akik annak származási helyét.
A hazai háztartások által friss zöldségre és gyümölcsre elköltött 226 milliárd forintos éves összeg a második legnagyobb a vizsgált termékkategóriák között. Első helyen a friss húsok és a tőkehúsok állnak - derül ki a GfK Hungária és az Agrár Európa Kft. közös felméréséből.
A zöldség és a gyümölcs is a legkedveltebb és leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek között szerepel a magyarok étrendjében. A legnépszerűbb ételek és élelmiszerek között találjuk a hagyományos főzött leveseket, a burgonyát, valamint a különféle egyéb zöldségféléket és gyümölcsöket. Ezeket az ételfajtákat a magyaroknak több mint 90 százaléka fogyasztja.
Majdnem minden magyar háztartás vásárol különböző rendszerességgel a friss zöldségek, gyümölcsök közül. A legtöbben - tízből kilenc háztartás - paprikát, amit a paradicsom, a banán, a vöröshagyma és a sárgarépa követ, melyeket tízből legalább nyolcan vásárolnak.
2010-ben a hetente átlagosan 1-2 alkalommal vásárolt friss zöldségekből és gyümölcsökből a leggyakrabban paprikát vettünk, 20 alkalommal. Ezt követi a burgonya és a paradicsom évi 16-16, majd az alma 13 vásárlási alkalommal.
Még mindig népszerűek a piacok és a zöldségesek
A friss zöldség és gyümölcs beszerzések még mindig nagy arányban történnek a hagyományos piacokon, a kistermelőktől, vagy utcai árusoknál. Ezek a helyszínek adják az összes megvásárolt mennyiség 27 százalékát. A zöldség és gyümölcs árusításra specializált boltok a teljes mennyiség 14 százalékát, a láncba szerveződött és a független kis vegyes boltok pedig együttesen a vásárlások 12 százalékát adják.
Egyre fontosabb helyszínek a modern kiskereskedelmi egységek is. Tavaly a háztartási zöldség-gyümölcs vásárlások 45 százaléka történt valamelyik hipermarket, szupermarket, vagy diszkont láncban.
Az alma és a burgonya a nyerő, de a déligyümölcsöknek is sok vásárlója van
Gyümölcsvásárlásainkban - az összmennyiségeket tekintve - a két hagyományos, itthon is megtermő gyümölcs, az alma és a dinnye áll az élen. Az alma adja a teljes háztartási gyümölcsvásárlások 25, a dinnye pedig a 17 százalékát. Ezek mellett a déligyümölcsöket is igen kedveli a hazai fogyasztó, melyek 2010-ben az összes gyümölcsvásárlás 37 százalékát tették ki.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A vásárolt mennyiséget tekintve a zöldségeknél a burgonya áll az első helyen, hiszen 36 százalékát teszi ki az összes zöldségvásárlásunknak. Ezt követi a káposzta, a vöröshagyma, a paprika és a paradicsom 10-10 százalék alatti piacrészekkel.
Sokan csak keveset vásárolnak
Ugyan a legtöbb hazai háztartás vásárlója a friss zöldségeknek és gyümölcsöknek, a vásárlások mennyiségében azonban jelentős különbségek figyelhetők meg.
"A friss zöldségek és gyümölcsök teljes megvásárolt mennyiségének a felét a vásárlóknak csak mindössze 16-17 százaléka veszi. Ezek a háztartások a leginkább almát, dinnyét, barackféléket, szőlőt és a burgonyát vesznek. Ők részesítik előnyben a hagyományos piacokat, a zöldségeseket és a kistermelőktől beszerezhető termékeket" - mondta Sánta Zoltán a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere.
"Ezzel szemben a hazai háztartások nagyobb része - közel 60 százaléka - kisebb mennyiséget vásárol csak. Ők összesen a teljes megvásárolt mennyiség 20 százalékát adják. Ez a nagyszámú hazai háztartás leginkább a déligyümölcsöket részesíti előnyben és a hagyományos beszerzési helyekkel szemben leginkább hipermarketekben, szupermarketekben és diszkontokban szerzi be a termékeket" - tette hozzá Sánta Zoltán.
A jó ár/érték arány is fontos; nem elég, ha hazai
Az élelmiszer vásárlásaink során egyre inkább arra helyezzük a hangsúlyt, hogy egy termék megérje az árát. Egy termék hazai eredete csak a megfelelő ár/érték arány megléte esetén játszik döntő szerepet a vásárlási döntések során. Nincs ez másként a zöldség, gyümölcsök terén sem.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.