Pénzcentrum • 2011. március 28. 11:02
Tavaly év végén indította hálózatát a Lidl a Ciprusi Köztársaságban. Elemzők agresszívnek minősítették a gyors terjeszkedést, a Lidl ugyanis alacsony áraival komoly hatással van a piac többi szereplőjére. Az áruházlánctól megszokott tömegjelenetek pedig hétről-hétre megismétlődnek.
Mint arról a Pénzcentrum.hu is beszámolt, már a ciprusi Lidl-boltok tavaly novemberi nyitása sem ment zökkenőmentesen. A Cyprus Mail című napilap egyenesen káoszról írt: az egyik nicosiai üzletnél például hatalmas tömeg gyűlt össze, így a biztonsági személyzet lezárta a bejáratot, és egy ideig nem engedtek be új vevőket. A tömegben összegyűlt helybéliek természetesen nehezményezték a helyzetet, A pénztáraknál fél órás sorok alakultak ki, a bevásárlókocsik pillanatok alatt elfogytak. A parkoló zsúfolásig megtelt, a szabad helyet kereső autósok miatt a környéken komoly dugók alakultak ki.
A legfrissebb hírek szerint a helyzet fél év alatt sem javult. A Lidl csütörtökönként esedékes új akciói rendre felkorbácsolják a kedélyeket a szigetországban, így hétről-hétre tömegjelenetek alakulnak ki az áruházaknál.
A Cyprus Mail beszámolója szerint az akcióvadászok olyan termékekre indulnak be, mint például az ortopédiai párna, a fúró-és csiszológépek, az ollók, a nyomtatók, vagy akár a papucsok. Csütörtök reggelenként már órákkal a nyitás előtt hatalmas tömeg lepi el az áruház környékét, a tumultusban pedig sokszor csak a legerősebbek jutnak az akciós termékekhez.
Egy, a lapnak nyilatkozó vevő szerint akkor a legrosszabb a helyzet, ha olyan terméket áraznak le, amit kimondottan a férfiak keresnek. Nemrég például akciós láncfűrészek miatt alakult ki hatalmas tumultus. A szemtanú beszámolója szerint egy nő beszorult két bevásárlókocsi közé, percekig mozdulni sem tudott.
Egy másik vevő 10 óra előtt pár perccel, egy rádióreklámban hallott egy akcióról. Mire azonban odaért a bolthoz, a leértékelt termékeknek már nyoma sem volt, mindent elkapkodtak.
Vassiliki Adamidou, az áruházlánc PR menedzsere a lapnak megerősítette, hogy valóban népszerűek a Lidl leértékelései, ezért korlátozniuk is kell, hogy egy vevő hány terméket vásárolhat. Mint elmondta, az akciók szinte mindig komoly tömegeket vonzanak, ez pedig szerinte annak köszönhető, hogy a Lidl rendkívül népszerű a ciprusiak körében.
Magyarországon is tarolnak a diszkontok
Egy néhány hónappal ezelőtti prognózis szerint a következő években fokozatosan
visszaszorulnak a kisboltok, a szupermarketek és a diszkontláncok
ellenben komoly növekedés előtt állnak. A Lidl és társai 10 év múlva a
kisebb településekre is betörhetnek.
A GfK Hungária tavaly őszi, a kereskedelem várható rövid-, közép- és hosszútávú
trendjeit vizsgáló felmérésében a kereskedelemben várható rövid-, közép-
és hosszútávú trendeket vizsgálta. Az eredmények alapján 2011-2020-ra
vonatkozóan több lehetséges "forgatókönyvet" vázolt fel, melyek közül az
egyik a jelenlegi trendek és gazdasági várakozások alapján egy normál
üzletmenetet feltételez.
A csatornák várható piaci részesedését vizsgálva elmondható, hogy a hipermarket csatorna piacrésze 2011-ben a 2010-es szinten marad, azaz várhatóan 23 százalékot tesz majd ki. A középtávú várakozás ugyanakkor az, hogy valamelyest nőhet a hipermarketek aránya, így 2015-re elérheti akár a 24 százalékos részesedést.
A szupermarketek piacán szintén növekedést prognosztizálnak a szakértők, hiszen ebben a csatornában több kereskedőlánc is terjeszkedő politikát folytat, így ennek a csatornának a piacrésze 2011-re 21 százalékra, míg 2015-re 22 százalékra nőhet.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Kisboltok helyett Lidl, Aldi, Penny Market
Az előrejelzések szerint jelentősebb piacrész növekedésre számíthat viszont a diszkont csatorna (ide tartozik például a Penny Market, az Aldi, vagy a Lidl), a 2009-ben elért 15,5 százalékot követően jövőre 17, 2015-re pedig akár a 20 százalékos piaci részesedést is elérheti.
Komolyabb változás még a kisboltok piacán várható, így a független kisboltok piacának csökkenése jótékonyan hat majd a láncba szerveződött kisboltok részesedésére. A nagykereskedelmi csatorna, a Cash&Carry áruházak részaránya továbbra is fokozatosan csökken majd a háztartások vásárlásaiban, így a jelenlegi 2 százalékról 2015-re 1 százalékra csökkenhet a piacrésze.
A drogériák szerepe stabil maradhat, az expanzióknak köszönhetően tehát megőrzi majd 3 százalékos piacrészét ez a csatorna.
Az ún. egyéb csatorna - ide tartoznak a piacok, mozgó árusok, benzinkutak, stb. - folyamatosan veszít szerepéből, a jelenlegi 9,5 százalékról 2015-re 7 százalékra szorulhat vissza.
"A
másik lehetséges forgatókönyv szerint hosszú távon, 2020-ig azonban
akár drasztikusabb változások is történhetnek, ennek viszont
előfeltétele, hogy további erős konszolidáció történjen a piacon,
például a kisbolt láncok esetében" - mondta el Kui János, a GfK Hungária kereskedelemkutatás szektorának menedzsere.
Mi lesz 10 év múlva?
Így
elképzelhető, hogy az esetleges további boltnyitások ellenére a
hipermarket csatorna 2020-ban is stabil, 24 százalékos piacrésszel
rendelkezik majd. Ebben a forgatókönyvben a vásárlóerő közép- és hosszú
távú erősödésének köszönhetően megnő a szupermarketek piacrésze, és
2020-ra eléri a 25 százalékot.
A diszkontok pedig a nyugati példákat követve egyre inkább a kisebb településeken terjeszkednek majd, így piacrészük eléri a 27 százalékot. Ennek köszönhetően a kisbolt láncok és a függetlekisboltok (10% és 8%) visszaszorulnak, és az egyéb helyszínek szintén jelentősen veszítenek majd szerepükből (1%). (A felmérés még a hipermarket adó bevezetése előtt készült.)