Pénzcentrum • 2010. május 10. 12:02
A CB Richard Ellis (CBRE) idén harmadik alkalommal kiadott éves jelentése 69 országon keresztül vizsgálja a világ 294 vezető kiskereskedőjét, elemezve a globális kiskereskedelemben betöltött szerepüket nemzeti és városi szinten egyaránt, hangsúlyozva a szektorok és régiók közötti különbségeket, így határozva meg a globális kiskereskedelmi terjeszkedés trendjeit.
A nemzetközi márkák 56 százalékának jelenlétével ismét London vezeti a listát, habár a brit főváros pozícióját a márkák 55 százalékát is magáénak tudó, második helyezett Dubai ostromolja, tükrözve a feltörekvő piacok növekvő jelentőségét.
A harmadik helyen álló Párizst (46%) New York (44%) és Hong Kong (43%) követi. A következő tizenöt város földrajzi elhelyezkedése (nyolc ázsiai, öt európai és két amerikai) jól példázza, mennyire nemzetközi a globális kiskereskedelem. A CBRE listájának élmezőnyében az elmúlt évben a feltörekvő piacok egyre nagyobb számban jelentek meg és mára jelentős mértékben kiszorították a korábban domináns nyugat-európai nagyvárosokat.
Főleg a közel-keleti városok térnyerése szembetűnő: a szaúdi főváros, Rijád egy év alatt a 25.-ről a 14. helyre ugrott, hasonlóképpen javított a szaúdi Jeddah (26.-ról a 15.-re) és Kuvait (28.-ról a 17.-re). Ázsia is egyre erősebb a listán: Hong Kong, Peking, Tokió és Sanghaj az 5-8. helyet foglalja el, Sanghaj ráadásul négy lépcsőt ugorva első ízben került be az első tízbe. Milánó az egyetlen jelentős európai város, amelynek sikerült javítani helyezésén: az észak-olasz divatközpont öt helyet javítva az idén a 11. a listán.
A bolthálózatok globalizálódása 2009-ben, a gazdasági kihívások dacára is folytatódott, ám egyelőre még a lista első öt helyezettje is csak a nemzetközi márkák mintegy felét tudhatja határain belül. Számos brand még a terjeszkedés elején tart, harmaduk egyenesen át sem lépte szűkebb régiója határait. A további "nemzetköziesedés" tehát még nagy lehetőségek előtt áll: míg az elsődleges piacok, mint London vagy Párizs továbbra is vonzóak a kereskedők többségének, a másodlagos városok, mint Rijád vagy Kuvait is további lendületet kaphatnak az új boltnyitási hullámmal.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A luxustermékek kereskedői tovább folytatták expanziójukat Ázsiában, ám azok a városok, amelyek a legtöbb új érkezőt köszönthették tavaly, a kereskedelem más szektorait képviselő hálózatokat is fogadtak. A közel-keleti városok viszont nagy többségében a luxuscikkeket forgalmazó és az üzletembereket kiszolgáló kereskedőket vonzották, míg Közép- és Kelet-Európában az új boltot nyitó kereskedők többsége a középkategóriás vagy olcsóbb árukat kínáló hálózatokból került ki.
A magyar főváros 61. az idei listán. Tavaly óta 14 helyet lépett előre, és jelenleg a kiskereskedelmi láncok 26 százalékával olyan városokat előz meg, mint Szentpétervár, Zürich, Bukarest vagy Stockholm. A régió néhány fővárosa viszont Budapest elé került: Varsó a 45. (29%), Bécs a 27. (35%), Prága (36%) pedig München és Hamburg előtt a 21. helyen áll.